رسانه های شیطان؛ ایرنا و فارس و کیهان

نویسنده
آرش معتمد

» بازدید کنندگان نمایشگاه مطبوعات نوشتند:

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی مطبوعات وخبرگزاری ها درحالی با شعار “ارتقای جایگاه رسانه و تعمیق اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری” درمحل مصلای تهران  آغاز شد که جمع کثیری از نیروهای لباس شخصی، نیروهای یگان ویژه،نیروهای انتظامی و… امنیت آن را به عهده گرفته بودند. با این حال همراهان جنبش سبز موفق شدند در دفتر پیشنهاد و انتقادات نشریات حامی کودتا بنویسند: رسانه های شیطان، ایرنا و فارس و کیهان.

بنا بود مراسم افتتاحیه ساعت 16 آغاز شود اما از آنجایی که حامیان جنبش سبز خبر از حضورشان در این مراسم داده ‌بودند شب قبل از آغاز نمایشگاه از سوی ستاد برگزاری نمایشگاه اعلام شد که مراسم افتتاحیه بدون حضور مردم و ساعت 15 آغاز  و از ساعت 18 در‌های نمایشگاه برای حضور عموم مردم باز می‌شود.

با این وجود کسانی که پس از صدور اجازه‌ی ورود، در نمایشگاه حضور یافتند در حرکتی نمادین و خودجوش اعتراضشان را به گونه‌ای نو به رسانه‌های حامی دولت کودتا اعلام کردند. هواداران جنبش سبز با حضور در مقابل غرفه‌ی روزنامه‌ی کیهان در دفتری که برای یادداشت بازدیدکنندگان تدارک دیده شده‌ بود شعارهایی از جمله “مرگ بر دروغگو”، “مرگ بر دیکتاتور”، “ما بیشماریم”، “ما دوباره سبز می‌شویم”، “رسانه‌های شیطان، ایرنا و فارس و کیهان”، “13 آبان و 16 آذر بار دیگر سبز می‌شویم” و جملاتی در حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی نوشتند و در اقدامی دیگر روبان سبزی را به یکی از پرچم‌های کیهان متصل کردند.

این حرکت در مقابل غرفه‌ی روزنامه‌ی اعتماد و سرمایه نیز به گونه‌ای دیگر رخ داد. حامیان جنبش سبز با دیدن بنر سبز رنگ “اعتماد” در دفتری که مسئولان غرفه‌ی این روزنامه تهیه کرده ‌بودند در حمایت از شجاعت مدیرمسئول اعتماد جملاتی نوشتند.

به دنبال این مسئله، نیروی حراست نمایشگاه به سرعت توسط لباس شخصی ها شروع به فیلمبرداری از دفاتر انتقادها و پیشنهادها کرد و پس از مشاهده فیلم ها  به سرعت  به این نتیجه رسید که یا همه دفترهای موجود جمع آوری شوند یا تمام صفحه های نوشته به یکدیگر منگنه شوند به نحوی که قابل بررسی ومطالعه برای مراجعه کنندگان نباشند. آنچه در دفترهای انتقادات وپیشنهادها بیش از همه به چشم می خورد، تبلیغ درباره  “تجمع بزرگ خس وخاشاک در 13 آبان” بود.

حامیان جنبش سبز پیش از این در پیام های اینترنتی خود اعلام کرده بودند که “قصد دارند درمراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات در حمایت از روزنامه نگاران بازداشتی و پاسداشت آزادی مطبوعات با نمادهای سبز، تجمع اعتراضی خود را در زمان سخنرانی مسولان دولتی برگزار کنند”.

از دیگر برنامه های سبزها، پخش برگه هایی در محکومیت رسانه های حامی کودتا در محوطه مصلای تهران به ویژه روبروی غرفه های کیهان، فارس، ایرنا، جوان، وطن امروز و ایران بود. سبزها همچنین اعلام کرده بودند که این برنامه ها با حضور دانشجویان و دیگر اقشار جامعه در طول روزهای برگزاری نمایشگاه اجرا خواهد شد.

به دنبال این اعلام ها بود که نمایشگاه مطبوعات باشرکت وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در میان تدابیر شدید امنیتی و در غیاب مردم افتتاح شد.در مراسم افتتاح این نمایشگاه  حضور نیروهای اطلاعاتی بسیار برجسته بود و حتی نیروهای انتظامی مراسم نظام جمع سربازان خود را درمحوطه مصلای تهران برگزار کردند.  

طیفی از مطبوعاتی ها مانند نشریه چشم انداز ایران، نمایشگاه شانزدهم را به دلیل آنچه براهالی مطبوعات و… می رود تحریم کرده بودند؛در عین حال موکت هایی که هنوز نصب نشده و غرفه هایی که بسیاریشان هنوز برپا نشده بودند نشان دهنده نگرانی و دستپاچگی مسئولان این نمایشگاه بود.

روز اول این نمایشگاه با تذکرات مأموران حراست به مسؤولان بعضی از غرفه‌ها که در دفاتر آن‌ها جملات اعتراضی نوشته شده‌بود به پایان رسید، اما روزهای دیگر هم در پیش است.

شانزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها تا 4 آبان ماه از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر میزبان مردم خواهد بود؛ مردمی که در میان آنان حامیان جنبش سبز جای ویژه ای دارند.