شوشتری، سردار اقتصادی شرق کشوربود

نویسنده
مجتبی اشراقی

» گزارش روز از نقش دو گانه یک فرمانده نظامی

سرتیپ پاسدار “نورعلی شوشتری” که در حمله انتحاری یکی از اعضای گروه تروریستی جندالله در شهر سرباز به جلسه تعدادی از فرماندهان سپاه با روسای برخی قبال و طوایف استان سیستان و بلوچستان کشته شد، علاوه بر جانشینی فرماندهی نیروی زمینی سپاه پاسداران و همچنین در اختیار داشتن فرماندهی قرارگاه سپاه قدس در زاهدان که آخرین سمت‌های نظامی‌ بودند، مانند بسیاری دیگر از فرماندهان ارشد سپاه در بنگاه‌ها و فعالیت‌های اقتصادی عمده‌ای نیز دست داشت،‌ به طوریکه برخی او را یکی از فرماندهان اقتصادی شرق کشور می نامیدند.

 

بر اساس زندگینامه‌ای که “خبرگزاری جمهوری اسلامی” از آقای شوشتری منتشر کرده است وی در سال 1327 در روستای سر ولایت شهرستان نیشابور به دنیا آمد. بر اساس همین گزارش وی در سالهای پیش از وقوع انقلاب از جمله مرتبطان با آیت الله خامنه‌ای، رهبر کنونی جمهوری اسلامی بود که در آن زمان در شرق کشور به فعالیت سیاسی می پرداخت.

شوشتری پس از انقلاب وارد سپاه پاسداران شد و مدارج ترقی را در سپاه پاسداران در همان سالهای جنگ طی کرد. به گزارش ایرنا او “در اکثر عملیات‌ها با مسئولیت‌های مختلف به ویژه فرماندهی محورهای عملیاتی حضوری فعال داشت که هفت بار جراحت شدید و تحمل رنج و درد ناشی از آن ماحصل این حضور بود”. در سال پایانی جنگ هشت ساله میان ایران و عراق و در جریان عملیات مقابله با حمله نیروهای سازمان مجاهدین خلق به استان کرمانشاه که به عملیات “مرصاد” شهرت یافت، وی به توصیه آیت الله خامنه‌ای مسئولیت این عملیات را بر عهده می‌گیرد و پس از پیروزی در این عملیات از سوی آیت الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی اینگونه مورد خطاب قرار می گیرد:‌در این دنیا که نمی توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد”.

فرماندهی لشگر5 قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه بخشی از مسئولیت‌های این فرمانده سپاه بوده است. وی از اول فروردین 88 نیز با حفظ سمت، فرماندهی قرارگاه قدس زاهدان را عهده دار شد و مسئولیت حفظ امنیت این منطقه مرزی را در اختیار گرفت که در نهایت همین مسئولیت بود که منجر به قتل او از سوی مخالفان جمهوری اسلامی در مناطق مرزی ایران و پاکستان شد.

نام سردار شوشتری البته کمتر در محافل سیاسی و رسانه‌ای به گوش رسیده است با این حال او از جمله فرماندهانی بود که در سال 1378 و در جریان واقعه کوی دانشگاه در نامه‌ای به محمد خاتمی رییس جمهور اصلاح طلب وقت خواستار سرکوب معترضان دانشجویی شدند.

 

چهره اقتصادی خراسان

این همه سابقه نظامی و جنگی و مسئولیت‌های متعدد و همزمان در سپاه پاسداران اما باعث نشد که سردار شوشتری مانند بسیاری از همقطاران خود از فعالیت‌های اقتصادی باز بماند.

 

مطابق اطلاعاتی که در دست است عمده ترین فعالیت اقتصادی او پایه‌گذاری و مشارکت در مدیریت یک کارتل بزرگ اقتصادی در شرق کشور به نام “شرکت احیای صنایع خراسان” بوده است.

نورعلی شوشتری که از اعضای هیات موسس این شرکت سهامی عام بود تا زمان حیات‌اش نیز به عنوان  عضو هیأت مدیره این شرکت فعالیت می‌کرد.

شرکت احیا صنایع خراسان که در تاریخ 6/9/1375 در اداره ثبت شرکتهای مشهد به شماره 11321 و به عنوان سهامی خاص به ثبت رسید، بعدا و در سال 1383 ماهیت تجاری خود را به شرکت سهامی عام تبدیل کرد.

این شرکت مطابق اساسنامه، موضوع فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به سرمایه گذاری، پیمانکاری (طراحی و ساخت)، انجام امور بازرگانی و خدماتی، صادرات و واردات، مدیریت اجرایی پروژه‌های معدنی و صنعتی، مشاوره در زمینه آموزش، گردشگری و … اشاره کرد.

اسامی برخی از شرکت‌های تحت پوشش “احیا صنایع خراسان” به این شرح است: شرکت تولیدی نیرو گستران، شرکت صنایع نساجی خراسان، شرکت معدنکاران احیا شرق، شرکت مجتمع معادن مس تکنار، شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا، شرکت مجتمع فولاد تربت حیدریه، شرکت مسکن عدل گستر توس، شرکت گردشگری پردیس شاندیز. همچنین “موسسه صندوق پس انداز قرض الحسنه احیا توس” نیز از جمله موسسات تحت پوشش این کارتل بزرگ اقتصادی است که امور مالی و بانکی احیا صنایع خراسان را انجام می‌دهد.

تعدادی از پروژه‌های در حال انجام توسط این شرکت به شرح ذیل است:‌ پروژه عظیم مجتمع فولاد تربت حیدریه، مجتمع سیمان غرب آسیا، معادن مس با ذخیره‌ای معادل 79000 تن در 31 کیلومتری بردسکن، برج تجاری اداری جانباز در بلوار فردوسی مشهد با مجموع زیربنای حدود 3000 مترمربع، مجتمع تجاری عدل واقع در خیابان خسروی نو مشهد با 45000 متر مربع مساحت، مجتمع تجاری احمدآباد، مجتمع تجاری اقامتی وحدت، ساختمان مجتمع اداری احیا، مجتمع اداری آزادگان…. .

سردار نورعلی شوشتری همچنین به طور همزمان از ابتدای تاسیس (68) تا زمانی که در قید حیات بود از اعضای هیات مدیره “شرکت سپاد خراسان” بود که از جمله مهترین شرکت‌های ساختمانی به شمار می رود.

شرکت مجتمع تولیدی وخدماتی سپاد خراسان (سهامی خاص) در سال 1366به شماره ثبت 5110  اداره ثبت شرکت‌های مشهد تاسیس گردید. این شرکت پس از تاسیس، بلافاصله دو قطعه زمین بزرگ در مناطق رو به رشد و توسعه در حاشیه‌های شمالی و غربی شهر مشهد  را خریداری کرد.  این زمین‌ها با مساحت حدود 200 هکتار برای ایجاد منطقه نمونه گردشگری و زمین های حاشیه غربی شهر مشهد با مساحت حدود 400 هکتار برای ساخت وتامین مسکن سهامداران در نظر گرفته شد .

تعدادی از پروژه‌های به اتمام رسیده این شرکت نیز به این شرح است:‌مجتمع الماس شرق به مساحت حدود 104 هزار مترمربع، بازار بین المللی شهید کاوه با زیربنای حدود 35000 مترمربع، بازار بزرگ خیام با زیربنای حدود 8900 مترمربع و ….

 

ایده‌های اقتصادی برای سیستان و بلوچستان

از سوی دیگر یک روز پس از کشته شدن سردار شوشتری، سایت آفتاب‌نیوز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که “شهید شوشتری تلاش می‌کرد امنیت را از طریق خود مردم و با بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مرزنشینان ارتقا دهد و بر اساس این نگاه اخیراً دو طرح مهم با وی مطرح شده بود که او در به نتیجه‌رساندن این طرح‌ها بسیار مصمم بود”.

به گزارش آفتاب، این منبع آگاه ادامه داده است: “هفته گذشته دو طرح مهم برای ایجاد تحول در وضعیت اقتصادی سیستان و بلوچستان با شهید شوشتری مطرح شده بود که ایشان بسیار مصر بودند که در جلسه‌ای که این هفته با مقام معظم رهبری دارند، جزئیات این طرح‌ها را با رهبر انقلاب در میان بگذارند”.

 

وی افزوده است:‌ “یکی از این طرح‌ها به ایجاد خط راه‌آهن از چابهار تا مشهد مربوط بود که آقای افشار؛ مدیرعامل اسبق راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، کلیات آن‌را آماده کرده و قرار بود صبح امروز در اختیار مرحوم شوشتری قرار دهد و در ملاقات سردار با مقام معظم رهبری در اختیار ایشان باشد تا از حمایت ایشان برای اجرای این طرح عظیم -که قطعاً سبب فقرزدایی و بهبود معیشت مردم خواهد شد- بهره‌مند شوند. همچنین طرح دیگر مربوط به کشت پنبه در استان سیستان و بلوچستان و توسعه صنعت نساجی مشابه بافت بلوچ - که در ایرانشهر سرمایه‌گذاری شده‌است- با هدف بهبود معیشت مردم در سایر شهرهای استان بود که این شهید بزرگوار بسیار راغب بود تا زمینه‌های اجرایی آن‌را هم در منطقه فراهم آورد تا از این طریق معیشت مردم به سمت کشاورزی و صنایع وابسته به کشاورزی سوق پیدا کند”.

این منبع آگاه همچنین به آفتاب گفته است: “در این راستا، کلیات طرح راه‌آهن چابهار- مشهد که توسط آقای افشار آماده شده بود، آماده بود تا صبح یکشنبه در اختیارسردار شوشتری قرار گیرد که متاسفانه با وقوع حادثه تروریستی در چابهار، ایشان هیچ‌گاه فرصت پی‌گیری طرح را نیافتند و به فیض شهادت نائل شدند”.