مرخصی نمی دهند؛درمان نمی کنند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

خانواده های عیسی سحرخیز و شبنم مددزاده در مصاحبه با “روز” از آخرین وضعیت این دو زندانی مطبوعاتی و سیاسی که در زندان رجایی شهر به سر می برند سخن گفته و در مورد وضعیت چسمی آنان ابراز نگرانی کرده اند.

همزمان یک روزنامه نگار به پنج سال و 4 ماه حبس تعلیقی و تعزیری و یک فعال دانشجویی به حبس و شلاق محکوم شدند.از سوی دیگر در حالیکه دو تن از 5 وکیل بازداشت شده طی دو هفته اخیر با قرار وثیقه آزاد شده اند اما سارا صباغیان، مریم کیان ارثی و محمد حسین نیری همچنان در بازداشت به سر می برند.

براساس گزارش “روز” رزا قراچورلو و مریم کرباسی با وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شده اند و سارا صباغیان نیز هفته گذشته در تماس با خانواده اش از آنها خواسته روز یکشنبه برای آزادی او وثیقه تامین کنند اما علیرغم مراجعات و پی گیری های خانواده این وکیل دادگستری او همچنان در زندان به سر می برد.

مقامات قضایی تاکنون درباره اتهامات و علل بازداشت این وکلا هیچ توضیحی ارائه نداده اند.

 

نگرانی از وضعیت شبنم و فرزاد مددزاده

عبدالعلی مددزاده، پدر شبنم و فرزاد مددزاده در مصاحبه با “روز” از وضعیت نامعلوم دخترش ابراز نگرانی کرد و گفت  شبنم از 40 روز پیش ممنوع الملاقات و ممنوع التلفن شده است.

شبنم مددزاده، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم تهران است که به اتفاق برادرش فرزاد مددزاده، از اول اسفند 1387 در بازداشت به سر می برد. او که نایب دبیر هیات رئیسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت نیز هست، از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب به 5 سال حبس در تبعید محکوم شده و اکنون در زندان رجایی شهر به سر می برد.

فرزاد مددزاده، برادر این فعال دانشجویی نیز به 5 سال حبس در تبعید محکوم شده و او نیز اکنون در زندان رجایی شهر است.

عبدالعلی مددزاده درباره آخرین وضعیت فرزندانش به روز می گوید: فرزاد را دو هفته یکبار به صورت کابینی ملاقات می کنیم اما از 40 روز پیش شبنم را ممنوع ملاقات و ممنوع التلفن کرده اند و به هیچ یک از پی گیری های ما نیز پاسخی نمی دهند.

وی می افزاید: در زندان به ما گفتند که ملاقات ها دست اطلاعات است و مامور اطلاعات اندرز 8 اجازه ملاقات نمیدهد. به دادستانی کرج رفتیم گفتند به ما ارتباطی ندارد و ما فقط مسئول نگهداری این زندانیان هستیم؛ بعد به دادستانی تهران مراجعه کردیم، نامه نوشتیم اما هیچ جوابی به ما ندادند. بارها برای ملاقات حضوری فرم پر کرده ایم اما نتیجه ای نداشته؛تقاضای مرخصی کرده ایم اما تاکنون که بچه های من 19 ماه تمام است در زندان به سر می برند هیچ موافقتی با مرخصی آنها نشده است.

پدر شبنم و فرزاد مدد زاده با اشاره به وضعیت جسمی دخترش می گوید: شبنم شرایط بدی دارد قلبش مریض است و از طرفی ناراحتی ریوی هم دارد؛ما به شدت نگران وضعیت جسمی او هستیم. دارو می فرستیم نمی گذارند، نیاز به پزشک دارد و او را به پزشک عمومی می برند درحالیکه باید متخصص قلب او را ببیند و…

وی در عین حال از ملاقات هفته گذشته مادر شبنم با او خبر میدهد:هفته گذشته مادر شبنم به زندان رجایی شهر رفته و با کلی خواهش و داد و فریاد بالاخره اجازه داده اند شبنم را ببیند؛امااو به هیچ عنوان حالش خوب نبوده و همین نگرانی ما را بیشتر کرده است.

به گفته آقای مددزاده، ملاقات هفته گذشته در شرایطی به شدت امنیتی برگزار شده: شبنم را در شرایطی بسیار امنیتی آورده اند و دو نفر مامور در کابین همراه او بوده؛ این طرف هم دو مامور در کنار مادر شبنم.ضبط هم گذاشته بودند و مکالمه کوتاه انها را ضبط کرده اند.

از آقای مددزاده می پرسم با توجه به اینکه دختر شما در مرحله بازجویی نیست و در حال سپری کردن محکومیت خود است، دلیل این همه محدودیت چه می تواند باشد. می گوید: نمیدانیم؛ هیچ جوابی که به ما نمیدهند در نهایت می گویند شبنم به بیرون نامه داده است و غیر از پدر و مادرش به کسان دیگری نیز تلفن کرده است. خب این حق اوست نمی تواند که با تمام دنیا قطع ارتباط کند.

او سپس به وضعیت روحی نامناسب دیگر فرزندش اشاره میکند: شبنم و فرزاد دو هفته یکبار با هم ملاقات داشتند اما ملاقات آنها را نیز قطع کرده اند. فرزاد که از فشارها و محدودیت های شدیدی که برای خواهرش ایجاد کرده اند به شدت ناراحت است، بسیار ضعیف شده و از نظر روحی تحت فشار است.

پدر فرزاد و شبنم مدد زاده می افزاید: 19 ماه تمام است که بچه های من زندان هستند بدون اینکه یک روز به مرخصی بیایند در حالیکه هم خودشان در زندان و هم ما بیرون از زندان این قضیه را پی گیری کرده ایم اما به جایی نرسیده ایم. به هر کدام 5 سال حبس تعزیری داده و اتهام محاربه زده اند که خیلی خنده دار بود، مضحک است. واقعا بچه های من با خدا می جنگیدند؟

آقای مددزاده سپس خطاب به سازمان های بین المللی حقوق بشری می گوید: از همه سازمان های بین المللی و حقوق بشری درخواست میکنم پی گیری کنند نگذارند بچه های ما در زندان ها زیر این همه فشار بمانند ما که دستمان به جایی نمی رسد.

شبنم مددزاده که شرکتی فعال در تحصن و اعتصاب غذای ۱۲ روزه‌ بیش از ۱۲۰ تن از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم تهران در خرداد ماه سال ۱۳۸۷ داشت، در پی این تحصن بازداشت شد.

فرزاد مددزاده نیز که پی گیر پرونده خواهر دربندش بود بازداشت و بعد از آن با همان اتهاماتی مواجه شد که به خواهر او نسبت داده بودند.

 

حال سحرخیز خوب نیست

مهدی سحرخیز، فرزند عیسی سحرخیز در مصاحبه با “روز” نسبت به وضعیت جسمانی پدرش ابراز نگرانی می کند و می گوید: وضعیت جسمی پدرم اصلا خوب نیست؛ خیلی ضعیف شده؛ حتی دکتر متخصص قلب رسما نامه نوشته که پدرم در شرایط عدم تحمل کیفر است، یعنی تحمل کیفر را ندارد اما با این حال او را آزاد نمیکنند، مرخصی هم نمیدهند و او را به بیمارستان نیز منتقل نمی کنند.

وی می افزاید: روحیه پدرم خوب است و خیلی از مسائل و مشکلات را به ما نمی گوید ولی ما واقعا نگران هستیم. پدرم هفته پیش در حال نماز خواندن در زندان غش کرده و افتاده؛ او را برده و سرم و آمپول زده اند و بعد برگردانده اند. ما واقعا نگرانیم و سئوالمان این است که اگر بار دیگر پدرم این چنین بیفتد و خدای نکرده اتفاق دیگری برایش بیفتد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

مهدی سحرخیز سپس از درخواست های مکرر خانواده و وکیل پدرش برای مرخصی می گوید: وکیل پدرم پی گیر است و مادرم نیز پی گیری میکند اما اکنون دقیقا یکسال و هفت ماه است که پدرم در زندان به سر می برد و حتی یک روز هم به او مرخصی نداده اند. روند برخوردهایشان نشان میدهد که قصد مرخصی دادن به پدرم را هم ندارند؛ اما من هشدار میدهم اگر کوچکترین اتفاقی برای او بیفتد مسئولیت با مسئولین قضایی و امنیتی است که حتی برای مداوا نیز اجازه مرخصی را که حق طبیعی پدرم است از او سلب کرده اند.

عیسی سحرخیز از روزنامه نگاران سرشناس ایرانی است که از 25 تیر ماه سال گذشته در بازداشت به سر می برد. اوکه اکنون در زندان رجایی شهر به سر می برد از سوی دادگاه انقلاب به 3 سال حبس تعزیری و پنج سال محرومیت از فعالیت مطبوعاتی و سیاسی محکوم شده است.

فرزند عیسی سحرخیز در مصاحبه با “روز” همچنین به مشکلات خانواده های زندانیان اشاره می کند و می گوید: متاسفانه خیلی از خانواده ها به دلیل اینکه سرپرست خانواده در زندان بوده و یا مدارکشان را در بازرسی منازل توقیف کرده بودند موفق به ثبت نام برای یارانه ها نشدند. تعدادی از خانواده ها هم که موفق به ثبت نام شدند اکنون با مشکل دیگری مواجه هستند و یارانه ها را به آنها نمیدهند و می گویند یارانه ها را فقط به حساب سرپرست خانواده واریز میکنند و چون سرپرست خانواده زندان است و ما یارانه را به حساب او واریز نمی کنیم و….

 

حبس و شلاق برای روزنامه نگاران

زینب کاظم خواه، روزنامه نگار سابق بخش فرهنگی و ادبی خبرگزاری ایسنا به 4 ماه حبس تعزیری و 5 سال حبس تعلیقی محکوم شد.

این روزنامه نگار که سابقه همکاری با نشریات نافه و مهرنامه را دارد، هجدهم بهمن ماه سال گذشته با ورود 9 تن از مأموران وزارت اطلاعات به محل سکونت‌اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. اتهام زینب کاظم‌خواه شرکت در تظاهرات اعتراضی در مخالفت با نتایج انتخابات  ریاست جمهوری در 22 خردادماه سال گذشته اعلام شده بود.

سایت دانشجو نیوز گزارش داده است که این روزنامه نگار پس از آزادی از زندان، از سوی خبرگزاری ایسنا از کار اخراج شده بود.زینب کاظم‌خواه اما به فعالیت‌های مطبوعاتی خود در نشریات و فصل‌نامه‌های ادبی نافه و نامه‌ مهر ادامه داد و اکنون شعبه 26 دادگاه انقلاب او را به 4 ماه حبس تعزیری و 5 سال حبس تعلیقی محکوم کرده است.

همزمان امیر احمد منظمی، از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد تهران جنوب نیز به یک سال حبس تعزیری و 74 ضربه شلاق محکوم شد.این فعال دانشجویی  در تاریخ  29 آذر ماه هنگام شرکت در مراسم شام غریبان آیت الله منتظری بازداشت و پس از یک ماه بازداشت در بند 209 زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شد. دادگاه این دانشجو در 11 آبان ماه به ریاست قاضی پیر عباسی برگزار و به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی به یک سال حبس و 74ضربه شلاق محکوم شد.