روحانی در نیویورک، امید در تهران

نویسنده

» تحلیل کوریه انترناسیونال

حسن روحانی، رییس جمهور ایران، قصد گشایش در رابطه با غرب را دارد و این دیپلماسی جدید انتظارات فراوانی را در تهران رقم زده است.

درحالی که نشانه های مصالحه بین واشنگتن و تهران افزایش یافته، سؤال این بود که آیا باراک اوباما و حسن روحانی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار خواهند کرد یا خیر؟

روزنامه اصلاح طلب آرمان نوشت: “دنیا در انتظار یک ملاقات: آیا یک رویداد تاریخی درحال وقوع است؟” و در تیتر اول خود عکسی مونتاژ شده از اوباما و روحانی را در کنار یکدیگر به تصویر کشید.

اعتماد، یک روزنامه اصلاح طلب دیگر، از تفاهم میان سران سیاسی جمهوری اسلامی نوشت: “تمامی نشانه هایی که طی ماه اخیر ازسوی ایران فرستاده شده، نشان از تصمیم جدی و قاطع تمامی لایه های حکومتی دارد تا بلکه موضوع پرونده هسته ای حل شود.” سفر روحانی به نیویورک برای مردم ایران بسیار پراهمیت است، چرا که رییس جمهور سابق، محمود احمدی نژاد، هر بارتنها اظهارات خشونت بار بر زبان می آورد. محمدرضا خباز با تأسف به روزنامه اعتماد می گوید: “طی هشت سال اخیر، اظهارات سیاسی اعضای سابق دولت واکنش های [منفی] فراوانی را علیه ما به دنبال داشت و بهای آن تصویب چهار قطعنامه و اعمال تحریم های اقتصادی علیه ایران بود.” او در ادامه می افزاید: “روحانی با شعار آرام کردن تنش ها در انتخابات پیروز شد. امیدواریم سفر رییس جمهور به ایالات متحده راه را برای سازش و توافق مسالمت آمیز باز کند و تحریم ها برداشته شوند.”

امکان توافق میان ایران و جامعه بین المللی امید بسیاری را در محافل بازرگانی ایجاد کرده. به همین دلیل، واحد پول ایران در تاریخ ۲۱ سپتامبر قدری از ارزش خود را در برابر دلار به دست آورد که طی یک سال اخیر بی سابقه بود. روزنامه دولتی ایران می نویسد: “یک سیاست صحیح باعث نجات بازار شد.”

با این حال، مطبوعات فوق محافظه کار همچنان خط مشی همیشگی خود را دنبال می کنند. روزنامه کیهان به اتحاد تزلزل ناپذیر میان آمریکا و اسراییل اشاره کرده که همواره مانع نزدیک شدن تهران و واشنگتن بوده. روزنامه محافظه کار “جوان”، نزدیک به سپاه پاسداران، به دیپلمات های ایرانی هشدار داده که مراقب کاخ سفید باشند و رفتار آمریکایی ها را با دقت زیر نظر بگیرند. این روزنامه در سرمقاله خود از کسانی انتقاد می کند که تنها با یک «لبخند ساده دیپلماتیک» منتظر شکسته شدن دیوار بدگمانی هستند.”

منبع: کوریه انترناسیونال، ۲۴ سپتامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran