افسانه رحمانی اعدام شد

نویسنده
سارا مقدم

» پس از تبدیل حکم سنگسار

افسانه رحمانی زن 30 ساله شیرازی که حکم سنگسار و اعدامش در تاریخ 14مرداد 87 در دیوان عالی کشور تایید شده و قطعیت یافته بود، در زندان عادل آباد استان فارس به دار آویخته شد.

افسانه رحمانی زنی که با اتهام همسرکشی حکم اعدام و با اتهام زنای محصنه حکم سنگسار دریافت کرده بود روز چهارشنبه گذشته، 29 اردیبهشت88 در زندان عادل آباد شیراز به دار آویخته شد. غلام حسین رئیسی وکیل افسانه در گفت و گو با روز، دراین باره  می گوید: متاسفانه اجرای حکم موکلم به دفتر من ابلاغ نشده بود و با اینکه از تایید حکم و داشتن استیذان آن، مطلع بودم اما با توجه به تلاش هایی که برای جلب رضایت از صاحبان خون صورت گرفته بود، انتظار داشتیم که در اجرای حکم، تعجیل نشود.

رئیسی که از بی خبری از اجرای حکم نیز شاکی است، می افزاید : شاید با اطلاع از زمان اجرای حکم آخرین تلاشها نیز برای جلی رضایت، انجام می شد و به نتیجه می رسید. در حالی که برخلاف مقررات اجرای حکم، زمان اجرای حکم به دفتر بنده در شیراز ابلاغ نشد. متاسفانه دادگستری استان فارس بویژه در شیراز وکلای اصحاب دعوا اعم از وکیل ولی دم یا وکیل محکوم به قصاص را در اجرای مراسم حکم و حتا در روند اجرای حکم، مطلع نمی کنند. در حالی که مققرات در این ئمورد صراحت دارد زیرا حضور وکیل هم می تواند به جلب رضایت از اولیاء دم در واپسین لحظه ها کمک کند و هم اینکه ممکن است فرد محکوم سفارش یا سخن و وصیتی داشته باشد که حضور وکیل می تواند به عملی شدن خواسته ها و وصیتهای فرد محکوم کمک کند.

افسانه نوروزی طبق اقرار خودش با همدستی پسری به نام رضا در مردادماه سال 85همسرش را به قتل رساند. او به دلیل ارتباط خارج از ازدواج حکم سنگسار و به دلیل مباشرت در قتل حکم اعدام دریافت کرد. حکم سنگسار افسانه در روز 14 مردادماه سال87 در دیوان عالی کشور تایید شد و قطعیت یافت. اما چندی پس از انتشار خبر سنگسار قریب الوقوع افسانه در سایت روز و دنبال کردن این خبر در سایر رسانه ها دادستان شیراز اجرای این حکم و احتمال اجرا در شیراز را اکیدا رد کرد.

و بالاخره اجرای حکم اعدام افسانه رحمانی، به حرف و حدیثها برای اجرا یا عدم اجرای حکم سنگسار وی برای همیشه پایان داد.

رضا مرد همدست افسانه در این پرونده حکم 12 سال زندان و نیز 100 ضربه شلاق به خاطر زنا (غیر محصنه) دریافت کرد.