ایران و فهرست خرید تسلیحاتی

نویسنده

» گزارش وال ستریت ژورنال به یافته های جدید اطلاعاتی

زمانیکه دولت بوش از توسعه هسته ای ایران و دخالت مهلک آن کشور در عراق داد سخن می داد، عکس العمل معمول دموکرات ها و رسانه ها این بود که جمهوری اسلامی تا زمانیکه شواهدی بدست نیامده، بی گناه درنظر گرفته می شود. رابرت مورگنتائو از حزب دموکرات آمریکا، ماه گذاشته شواهد مورد نظر را ارائه کرد.

دادستان باسابقۀ منطقه منهتن آمریکا، طی سخنانی برای کمیته روابط خارجی سنا که عمدتاً با سکوت خبری رسانه ها روبرو شد، از تلاش مخفیانه ایران برای دست یافتن به اقلام لازم در توسعه زرادخانه کشتار جمعی خود پرده برداشت. آقای مورگنتائو که پرونده های اخیر وی، شبکه های مالی و تدارکاتی ایران را برملا کرده است،  به چیزی دست پیدا کرده که آنرا “فهرست خرید ایران برای اقلام مرتبط با تسلیحات کشتار جمعی” می خواند. وی گفت تعداد این اقلام “سر به هزاران مورد می زند.“  

به نظر می رسد هدف کلیدی ایران، ارتقأ دقت موشکی باشد. یکی از پرونده های در اختیار مورگنتائو، پرونده تحقیق از  لی فانگ- تبعه چین- و شرکت وی بود که متهم به کلاهبرداری از بانک های منهتن برای دور زدن تحریم های قبلی علیه ایران است. دادستان نیویورک به یک فهرست شامل 400  مسیریاب پیشرفته و 600  شتاب سنج دست یافته است. این اقلام برای توسعۀ موشک های دوربرد با دقت بالا، از اهمیت حیاتی برخوردارند. ضمناً آقای مورگنتائو متوجه شد ایران در پی بدست آوردن یک فلز کمیاب به نام “تنتالیوم” است که “در بمب های جاده ای مورد استفاده علیه نیروهای آمریکا در عراق و افغانستان به کار می رود.” این قابل توجه رسانه هائی است که برای ایران، هیچ سهمی در کشتار سربازان آمریکائی درنظر نگرفته اند.

آقای مورگنتائو گفت اقلام صادر شده از سوی شرکت لیمیت نیز “شامل 1500 کیلوگرم آلومینیوم مخصوص قابل استفاده در تولید موشک های دوربرد، 1700 کیلوگرم سیلندرهای گرافیتی قابل استفاده در وسائل هدایت الکتریکی برای تبدیلات اورانیومی، بیش از 30000 کیلوگرم صفحات مس- تنگستن، 200 قطعه سلیندرهای حفره دار از آلیاژ مس- تنگستن، 19000 کیلوگرم پودر فلز تنگستن و 24500 کیلوگرم میله های استیل خصوصاً از نوع قابل استفاده در موشک های دوربرد است.”

وی افزود کمتر کسی فکر می کند این اقلام استفاده معمولی داشته باشند؛ “ما با کارشناسان ارشد از ام- تی- آی، صنایع خصوصی و سازمان سیا مشورت کرده ایم… صادقانه باید گفت، برخی از کسانی که طرف مشورت ما بودند، از پیچیدگی اقلامی که آنها در حال خریداری هستند دچار شوک شده اند.”

اطلاعات آقای مورگنتائو با گزارش کمیته روابط خارجی تحت ریاست سناتور دموکرات جان کری همراه شده است که از پیشرفت هسته ای ایران در تمامی جوانب خبر می دهد؛ “پیشرفتی که می تواند با تولید مواد با درجه خلوص لازم برای تولید یک بمب ظرف شش ماه آینده” همراه شود و به گمان مسؤولان، “ممکن است برخی خریدها برای برنامه های هسته ای و موشکی ایران از روش هائی صورت گرفته باشد که تحریم های مالی ایالات متحده درقبال بانک های ایرانی را دور زده باشند.”

بانک لویدز در ماه ژانویه برای تحقیقات جامع با دفتر آقای مورگنتائو توافق کرد و از خلأ 300 میلیون دلاری در نقل و انتقالات مالی با بانک های ایرانی در فاصله سال های 2001 تا 2004 پرده برداشت. برخی از بانک های دیگر نیز زیر ذره بین آقای مورگنتائو و دادگستری آمریکا قرار گرفته اند.

این اخبار باید هرگونه خوش خیالی دربارۀ مقاصد و اهداف رژیم ایران را برطرف کند. گزارش کمیته در خصوص اقدامات لازم از سوی دولت آمریکا تأکید می کند، تماس مستقیم با ایران باید (تنها) بخشی از خط مشی آمریکاباشد، آنچنان که در دولت اوباما نسبت به آن تصمیم گیری شده است. حداقل کاری که دولت می تواند بکند، این است که به نکات اصلی یافته های آقای مورگنتائو درباره پیشرفت هسته ای ایران توجه کافی بکند: “در این بازی وقت تنگ است، و ما فرصت زیادی نداریم.”

 

منبع: وال استریت ژورنال- 21 مه