موضع نرم تر در قبال ایران

نویسنده

» مقاله فایننشیال تایمز درباره اظهارات اخیر فرمانده آمریکائی

کریشنا گونا

 

 یک مقام برجسته نظامی آمریکا از احتمال قبول حفظ توانمندی غنی سازی اورانیوم توسط ایران، در صورت توسعه نیافتن به سوی تسلیحات هسته ای خبر داده است.

دریاسالار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت وی فکر می کند ایران می تواند اولین بمب خود را بین یک تا سه سال دیگر تولید کند، که نسبت به بازۀ زمانی برآورد شده از سوی سازمان امنیت ملی در سال 2007  ، زمان کوتاهتری محسوب می شود.

دریاسالار مولن در یک مصاحبه تلویزیونی گفت به نظر وی، پیامد موفقیت آمیز گفتمان میان ایران و آمریکا، «این است که آنها به تسلیحات هسته ای دست پیدا نکنند.» این تعریف خلاصه ای است که مورد نظر دولت باراک اوباما قلمداد می شود.

زمانی که جورج استفانوپلوس مقام سابق کاخ سفید در دولت کلینتون در این مصاحبه از وی پرسید، «اگر آنها به تسلیحات هسته ای دست پیدا نکنند، آیامی توانند نظیر آنچه در ژاپن وجود دارد، به برنامه چرخه سوخت هسته ای تحت نظارت کامل دسترسی داشته باشند؟» مولن پاسخ داد: «من قطعاً فکر می کنم این یکی از احتمالات است.»

رئیس ستاد مشترک آمریکا افزود: «از نظر من و از نظر نظامی، این موضوع به توانائی آنها در تولید انرژی هسته ای ربط پیدا نمی کند. به خواست آنها و هدفشان برای در اختیار گرفتن تسلیحات هسته ای مربوط است.»

هرگونه مصالحه ای که اجازۀ تولید سوخت هسته ای از طریق غنی سازی اورانیوم را به ایران بدهد، چرخشی در سیاست های پیگیری شده توسط دولت جورج بوش محسوب می شود.

دیپلمات های آمریکائی در گذشته اصرار داشتند ایران به دلیل تلاش برای بدست آوردن تسلیحات هسته ای، باید از حق توسعه برنامه انرژی هسته ای صلح آمیز بازداشته شود. تهران نیز اصرار دارد برنامه آن کشور صلح جویانه است. 

در همین حال، یک مقام وزارت دفاع آمریکا گفت هیچ تغییری در سیاست ها اتفاق نیفتاده و آقای مولن تنها به احتمالات اشاره کرده است.

آخرین ارزیابی رسمی ایالات متحده از جاه طلبی های هسته ای ایران، به برآورد سازمان امنیت ملی در سال 2007 باز می گردد که به موجب آن ، «با اطمینانی در سطح متوسط، احتمالاً  ایران از نظر فنی، قابلیت تولید مقدار کافی از اورانیوم غنی شده در حد بالا برای تولید تسلیحات را زمانی بین سال 2010 تا 2015 بدست خواهد آورد.»

با اینحال، مولن این تهدد را به زبانی سخت تر و فوری تر مشخص کرد. وی گفت: «بر اساس اینکه آنها اکنون در کجای کار باشند، بسیاری از ما اعتقاد داریم این زمان یک تا سه سال نیست.»

وی اعتقاد دارد دستیابی به تسلیحات هسته ای «قصد استراتژیک» ایران است و گفت: «آنها در حال نزدیکتر شدن هستند، و آنها مشخصاً به این کار ادامه می دهند.»

وقتی از وی پرسیده شد بیشتر نگران حمله نظامی آمریکا به تأسیسات هسته ای ایران است یا احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، دریاسالار مولن پاسخ داد: «هر دوی این ها، مرا بسیار نگران می کنند.»

مولن گفت «پیامدهای حساب نشدۀ حمله به ایران در شرایط فعلی، به طرز باورنکردنی جدی خواهد بود.»

 

منبع: فایننشیال تایمز- 25 مه

www.ft.com/cms/s/0/c61b62f2-48c3-11de-8870-00144feabdc0.html