دوپینگ با داروی تقلبی درست نیست!

نویسنده

فریدون شیبانی

به دنبال مرگ یک دانش آموز ورزشکار مشهدی در اثر استفاده از مواد نیروزا [ دوپینگ] مدیر کل تربیت بدنی خراسان به خبرگزاری ایسنا گفت با مسببان مرگ این دانش آموز به شدت برخورد می شود. افشین داودی البته این را هم گفت که: “می دانستیم در باشگاه ها فروش مواد نیروزا طبیعی شده است!”

مساله دوپینگ در حالی ورزش ایران را فرا گرفته که تاکنون چگونگی برخورد با آن همواره شعار گونه و به دور از یک اقدام موثر و کار ساز بوده است. بارز ترین مورد دوپینگ در دوران اخیر رسوایی دوپینگ 9 وزنه بردار از 11 وزنه بردار تیم ملی ایران در آستانه رقابتهای جهانی بود که منجر به محرومیت دو ساله همه دوپینگی ها و رکورد جریمه 400 هزار دلاری شد. در این فاجعه ورزشی همه مسوولان وزنه برداری اعلام بی گناهی و بی اطلاعی کردند. از دو نفر ورزشکاری که آزمایش دوپینگ آنان منفی نشان داد، یکی حسین رضا زاده بود که مسوول مبارزه با دوپینگ ورزش ایران رسما اعلام کرد به دلیل مشکل افزایش وزن، او نمی بایست دوپینگ می کرد.

استفاده از مواد نیروز زا در میان ورزشکاران مساله ای است که اخبار آن جسته و گریخته و گهگاه از لابه لای خبر ها درز می کند. در این میان پاره ای هم به صورت کلی گویی تکذیب می شود. خبرگزاری مهر اما در همین ارتباط از قول دکتر علی طاهری قائم مقام و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ می نویسد: “طی روز های گذشته اخبارضد و نقیضی درخصوص دوپینگ برخی از ورزشکاران سرشناس و مدال آور دربازیهای آسیایی وجهانی دررشته هایی چون کشتی، وزنه برداری، بسکتبال، هندبال، جودو و… مطرح شده است که هیچیک ازاین اخبارمورد تایید ستاد مبارزه با دوپینگ نیست و تنها جنبه شایعه دارد”.

دکتر طاهری پیش از این در گفت و گویی با خبرگزاری جمهوری اسلامی، دوپینگ درمیان 90 در صد ورزشکاران ملی رشته های مختلف را طبیعی خوانده بود.

خبر عجیب و گنگ

آخر هفته پیش نیز خبری در مورد یک مرگ دانش آموز ورزشکار بوشهری ساکن مشهد در خبرگزاری دانشجویان انتشار یافت که یک مقام مسوول، بدون ذکر نام، اعلام کرده بود تلاش برای پیگیری وضعیت او “ به نتیجه نرسیده” است “چرا که خانواده‌اش حاضر به اعلام نام باشگاه ورزشی او نیستند.”

ایسناسپس می افزاید “این مقام مسوول از وجود مراکزی که داروهای غیرمجاز را در مشهد پخش می ‌کنند، خبر داد و گفت: اگر لازم باشد نام تمام این افراد را منتشر می ‌کنیم. “… اما از آنجا که هنوز نامی انتشار نیافته، لابد لازم هم نبوده است.

در این خبر که مشخص نیست چرا نام و نوع مسوولیت گفت و گو کننده با ایسنا نیامده است، همچنین سخنی در این مورد اینکه علت اعلام این خبر پس از گذشت حدود چهل روز چیست و چرا خانواده قربانی دوپینگ از بردن نام باشگاه بیم دارند، به میان نمی آید.

در پی انتشار خبر یاد شده غلامحسن اصغری، معاون ورزشی اداره کل تربیت بدنی خراسان اعلام کرد: “ با باشگاه‌های بدنسازی فروشنده مواد نیروزا برخورد قضایی می ‌شود”.

محسن سادات اخوی، رییس هیات پرورش اندام و پاورلیفتینگ خراسان نیز در گفت و گوبا ایسنا اظهار داشت: “مصرف بیش از حد مواد نیروزا منجر به مرگ نمی ‌شود. دارو های تقلبی مرگبار هستند!”

دوپینگ قهرمان کشتی جوانان جهان

در گرما گرم انتشار خبر مرگ یک جوان ورزشکار در مشهد، خبرگزاری ورزش ایران از طرف هیات کشتی مازندران نوشت: “محمد حسین ‌زاده آزاد کار جوان ساروی پس از کسب مدال طلای جوانان جهان با استفاده از مواد نیروزا دو سال محروم و به حریمه نقدی محکوم شد. اگر او تا پایان امسال جریمه نقدی 10 هزار فرانک سوییس را نپردازد به احتمال فراوان با جریمه سنگین‌تری از سوی فیلا (فدراسیون بین المللی کشتی ) رو به رو خواهد شد”.

رسیدگی به اتهامات دوپینگی

… و در آخرین نشست سال دست اندر کاران ورزش با حضور محمد علی آبادی، رییس تربیت بدنی و معاون رییس جمهوری اسلامی و مسولان کمیته ملی المپیک و فداسیون ها قرار بر این شد که لایحه‌ عضویت ایران در کنوانسیون بین المللی مبارزه با دوپینگ تنظیم شود تا به تصویب دولت برسد.

به گزارش ایرنا در این جلسه کیومرث هاشمی، معاون سازمان تربیت بدنی و عضو کمیته ویژه مدیریت موقت فوتبال اعلام کرد: “اتهامات دوپینگ در ایران در دادگاه‌ها رسیدگی می ‌شود”.

حال باید منتظر بود تا مشخص شود این عضویت هم جنبه تشریفاتی دارد و یا برای نجات ورزشکاران از خطر مرگبار دوپینگ، در داخل ایران هم حرکتی صورت می گیرد.