روز زن در انفرادی

نویسنده

memarian_b.jpg


امید معماریان

تمامی فعالان زن بازداشت شده در تجمع برابر دادگاه انقلاب به جز شادی صدر، ژیلا بنی یعقوب و محبوبه عباسقلی زاده ، حوالی ساعت دو بامداد 17 اسفند، از زندان اوین ازاد شدند. پیشتر خبر رسیده بود که این سه نفر، یبه زندان انفرادی فرستاده شده اند.

یکی ازآزادشدگان به “روز” گفت که دلیل فرستادن ژیلا بنی یعقوب به انفرادی، امنتاع وی از استفاده چشم بند دربازجویی ومحوطه زندان بوده است. ژیلا بنی یعقوب پیش از این یک هفته به دلیل تجمع خرداد ماه گذشته درزندان به سر برده بود. محبوبه عباسقلی زاده نیز سال هشتاد و سه بیش از دوماه درزندان انفرادی بود.

یکی ازکسانی که دستگیری های اخیر را دنبال می کند، گفته است از زنانی که سابقه بیشتری درفعالیت های جنیش زنان دارند، سوالات گسترده ای درخصوص فعالیت های مدنی، سفرهای خارج ازکشور ومسائل خصوصی کرده اند. با کوچک شدن حلقه افرادی که هم اکنون در زندان به سر می برند، عملا می تواند انتظار داشت جهت گیری بازجویی های روزهای آینده فراتر برود.

مسئولین قضایی اعتصاب غذای زنان زندانی را تکذیب کرده اند؛ اما درمورد علت انتقال این زنان به بندهای دیگر و انفرادی هیچ صحبتی نکرده اند. همچنین شایع است که به مطبوعات گفته شده برای امروز که روزجهانی زنان است، هیچ خبری دراین زمینه کارنشود.

روزگذشته پس ازپایان ساعت اداری، ناهید جعفری، ناهید کشاورز، مریم میرزا، زینب پیغمبرزاده، سمیه فرید، سارا لقمانی و آزاده فرقانی آزاد شدند. سپس، نوبت به آزادی آسیه امینی، نسرین افضلی، پروین اردلان، نوشین احمدی، زارا امجدیان، جلوه جواهری، محبوبه حسین زاده، مهناز محمدی، رضوان مقدم، مریم حسین خواه ،خدیجه مقدم، طلعت تقی نیا فخری شادفر، مریم شادفر رسید. در همین ارتباط، سایت ادوار نیوز در ساعت 2 شب خبر داد که “همچنین خانمها انتصاری، گوارایی و مرتاضی تا دقایقی دیگر آزاد می شوند.”

پیش از آنها پرستو دوکوهکی، پرستو سرمدی، سارا و ساقی لقایی، ناهید و فریده انتصاری، نیلوفر گلکار و سارا ایمانیان نیزاز زندان آزاد شده بودند. به گفته یکی ازآزاد شدگان، محبوبه حسین زاده، روزنامه نگاری که عضو وب سایت کنشگران نیز هست، به دلیل نوع بازجویی و برخوردهای با بازجویان وضعیت روحی مناسبی ندارد.

یکی ازفعالان زنان درتهران درگفت وگو با “روز” گفت که وضعیتمهناز محمدی نیز به دلیل بیماری وخیم است و اگر به زودی تحت درمان پزشکی قرارنگیرد ممکن است شرایط وخیم تری پیدا کند. یکی ازآزادشدگان به “روز”گفت وضعیت مهناز محمدی در زندان آنچنان وخیم و پای وی چنان کرخ شده بود که نمی توانسته آن را تکان بدهد.

این درحالی است که پیش ازاین از وضعیت نامناسب سلامتی پروین اردلان خبرداده شده بود. پروین اردلان برای دریافت داروهای خود درزندان با مشکل جدی مواجه بوده است.


یکی ازآزاد شدگان دور دوم هم به روز گفت: “اگرچه بازجویی ها بی ادبانه نیست، اما شرایط داخل زندان اصلا خوب نیست، هرچیز می خواستیم باید هزار بار به در بند می کوبیدیم وداد وهوار می کردیم تا مثلا قرص های پروین اردلان را بیاورند”.

دستگیری بی سابقه وگسترده زنان درحالی وارد چهارمین روزخود می شود که مسئولان رسمی قوه قضاییه وبخصوص سخنگوی قوه قضاییه نیز از دادن اطلاعات در مورد چرایی دستگیری های خودداری کرده اند.

در عین حال، دیروز ادوارنیوز به نقل از افرادی که روز گذشته به قید کفالت آزاد شدند، پیامِ تبریکی را از سوی فعالینِ دربند به مناسبت 8 مارس منتشر کرده است. در این پیام آمده است: “جنبش زنان ایران، همواره با اتخاذ روش های مسالمت آمیز، در پی دستیابی به مطالبات و خواسته های خود بوده است. ما، جمعی از فعالینِ این جنبش، با پرهیز از خشونت، دشواری ها و هزینه های این راه را به امید جهانی دیگر، بر خود هموار می کنیم، چرا که ما به آینده چشم دوخته ایم. بدین وسیله، ضمن اعلامِ پایبندی به مطالبات بر حق جنبش زنان، 8 مارس سال 85 را از درون زندان، به تمامی زنان تبریک می گوییم. “

کنفرانس خبری دیده بان حقوق بشر وعفو بین الملل

امروز پنج شنبه، سازمان دیده بان حقوق بشر وعفو بین الملل به منظور جلب توجه رسانه های بین المللی درخصوص افزایش سرکوب مدافعان حقوق بشر و زنان در ایران، در یک کنفرانس خبری گسترده در واشنگتن مسائل رخ داده طی روزهای گذشته را تشریح خواهند کرد.

هادی قائمی پژوهشگر دیده بان حقوق بشر درگفت و گوی اختصاصی با “روز” گفت :” سرکوب ودستگیری های وسیع مدافعین حقوق زنان درایران درسطح بین المللی، چهره حکومت ایران را بیش از پیش تیره ساخته وموجب نگرانی های بسیاری شده است. تا کنون، تمامی نهادهای حقوق بشری ازجمله دیده بان حقوق بشر، عفو بین المللی، فدراسیون سازمان های حقوق بشرFIDH، به همراه کمیسیار عالی سازمان ملل درزمینه حقوق بشر، خانم لوییز آربور به شدت این بازداشت ها را محکوم کرده وخواستار آزادی سریع همه زنان شده اند.

وی در زمینه کنفرانس مطبوعاتی امروز درواشنگتن گفت: “در روزجهانی زن، سازمان های دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل، از جنبش مدنی زنان در ایران برای رسیدن به حقوق ومطالبات خود حمایت خواهند کرد و سرکوب های اخیر را برای جامعه بین المللی تشریح وتحلیل خواهند کرد. امسال روز جهانی زن در حالی برگزار می شود که فعالان زن درسراسر جهان، یکی از غمگین ترین سالها را پشت سرمی گذارند. چرا که دوستان وهمراهان آنها درایران به جای جشن گرفتن چنین روزی وتجدید میثاق برای ادامه فعالیت های مسالمت آمیز برای توسعه وبهبود حقوق ووضعیت زنان، باید درزندان، یا سلول انفرادی بمانند.”

به گفته قائمی، اقدام دستگیری جمعی فعالان برجسته حقوق زنان، روزنامه نگاران و وب لاگ نویسان، نشان از دور جدیدی ازفشار به فعالان جامعه مدنی به نحوی است که آنها را ادامه فعالیت بازدارد. اما تجربه نشان داده است که چنین اقداماتی عملا تاثیر چندانی در فعالیت های مدنی درجوامع مختلف ندارد.