دیدار

نویسنده
میترا سلطانی

یکدستی کمدی مهم است

جوادعزتی بازیگرجوانی است که درمجموعه های طنز تلویزیونی همواره مورد توجه تماشاگران بوده است. اودرآخرین تجربه های تلویزیونی خود با مهران مدیری همکاری داشته است. با عزتی درمورد نحوه کارش به گفتگو نشسته ایم.

 

علاقه مندی شما به بازیگری طنزاز کجا نشات می گیرد؟

مدتها قبل ازبازیگری درتصویر به کارتئاترمشغول بودم. بازی در نقش های گوناگون تئاتری باعث شد تا مسیر اصلی ام راکشف کنم. ضمن اینکه اطرافیانم هم به من کمک زیادی کردند.

 

درتئاترهم بازیگری طنز می کردید؟

درتئاترنقش های جدی زیادی را بازی کردم که اتفاقا اغلب آنها موفق بودند اما شناختم از کمدی وبازیگری طنزهم از تئاتر شروع شد.

 

چه تفاوتی وجودداردمیان بازیگری طنزوجدی؟

هردومقوله پیچیده هستند. هریک از این دو گونه بازیگری نیاز به ابزارتعریف شده خوددارد. بازیگری کمدی ویا همان طنز حساس تر ازدیگرانواع آن است. دقت درچگونگی ارائه نقش است که یکدست بودن کمدی را برای تماشاگرقابل هضم می کند.

 

 

یعنی بازی در ژانرطنز سخت تر است؟

اصولا بازیگری مقوله سختی است. دنیای بی حدوحصاری دارد و نمی توان گفت که فلان نوع بازی کردن سخت تر است. اما بازیگری کمدی روی لبه پرتگاه است. اگر خوب باشد ویکدست اجرا شود موفق هستی اما کافی است تا کمی شلخته شود وتبدیل به لودگی شود تا تماشاگران در همان لحظه تورا به عنوان بازیگرپس بزنند ویا به عبارتی قبول نکنند.

 

اگربه دوران بازیگری تئاتررجوع کنیم وقراربراین باشد تا دوباره برای اولین بار به تصویر بیایید باز هم بازیگری کمدی را انتخاب می کنیم؟

من هنوز هم در تئاترمشغول به کار هستم  واصلا این را جزو افتخاراتم می دانم. به دلیل اینکه نعمتی که درفراگیری بازیگری تئاتروجوددارد در هیچ نوع بازی وجودندارد. درتئاتر است که تو با مخاطب به صورت مستقیم سروکارداری و متوجه کیفیت وتوانمدی های اجرایی می شوی. اما درمورد سوالتان باید بگویم که بله. این نوع کارکردن را دوست دارم وفکر می کنم ظرفیت های اجرایی ام در کمدی به مراتب بیشتر ازانواع دیگر است.

 

از نظر شما چه ابزاری می تواند به عنوان کلیدی ترین یاری دهند بازیگردرصحنه تئاتروتصویر باشد؟

هوش بالا ومطالعه قوی. هردوی اینها زمینه های مناسب را برای یادگیری دیگر جنبه های بازیگری به وجود می آورد.

 

اولین موقعیت شغلی در تصویر چگونه برایتان به وجودآمد؟

مشغول اجرای عمومی یک نمایش در تالارمولوی بودیم که برای بازی در سریال”کمربندهارا ببندید”انتخاب شدم.

 

درمیان همه کارگردانانی که با آنها درتصویر کارکرده اید،کدامیک را بیش تر می پسندید وعلاقه مندید تا دوباره با او همکاری کنید؟

همه کارگردانان دارای ذوق و قریحه مخصوص به خود هستند وبرای من قابل احترام. نحوه کارکردن هرکارگردانی با دیگری تفاوت های اساسی دارد. دوست دارم با همه آنها دوباره همکاری کنم.

 

 

درمجموعه های “باغ مظفر”و”مرددوهزارچهره”با مهران مدیری کارکردید. ازهمکاری اتان با این مجموعه ها بگویید.

گروه مجری این مجموعه های از دوستان خوب من هستند. بعد از تجربیاتم درکمربندها را ببندید پیشنهاد بازی در این سریال ها به من شد. هردوی آنها را با افتخاردرخدمت آقای مدیری بودم.

 

درکارهای مهران مدیری تا چه اندازه براساس متن وسناریو پیش می رفتید؟

تماما با متن جلو می رفتیم. یعنی ساختمان متن کاملا مشخص بود وهمه چیز از قبل طراحی ودکوپاژمی شد. گاهی اوقات با هماهنگی کارگردان درموقعیت های مختلف تغییراتی در نحوه ادای دیالوگ ویا رفتارهای فیزیکی اتفاق می افتاد.

 

گهگاه شمارابه عنوان مجری مراسم های مختلف در تلویزیون هم می بینیم. به این کار علاقه مندید؟

بله. اجرای مراسم را هم دوست دارم واین به دلیل ارتباط مستقیم آن نوع برنامه با مردم ومخاطبان است. البته در چندسال اخیرکمتر این کاررا کرده ام.

 

الگوی بازیگری شما درایران چه کسی است؟

بازی اکبرعبدی را دوست دارم.