اعتراض تهران به گذاشتن حزب الله در لیست تروریست ها

نویسنده
شیرین کریمی

» "تصمیم اروپایی ها مضحک، از سر استیصال و غیر منطقی است"

یک روز پس از آنکه ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، شاخه نظامی سازمان حزب الله لبنان را به عنوان “موجودیتی تروریستی” اعلام کردند، وزیر خارجه جمهوری اسلامی این تصمیم را “برچسبی تروریستی” خواند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز حزب الله را به گروه هایی شبیه دانست که در جنگ جهانی دوم علیه نازیسم و فاشیسم می جنگیدند. در همین حال معاون ستاد نیروهای مسلح هم تصمیم اروپایی ها را “مضحک و از سر استیصال” خواند و یک خبرگزاری نزدیک به سپاه نیز ادعا کرد شکست مخالفان سوریه در نبرد القصیر باعث شد تا اروپا زهر خود را به حزب الله بریزد.

تصمیم تازه اتحادیه اروپا برای قرار دادن یک گروه شبه نظامی شیعه در لیست سازمان های تروریستی، خشم مقامات جمهوری اسلامی را به همراه داشت. در این راستا علی اکبر صالحی، وزیر خارجه روز گذشته با انتقاد از کشورهای اروپایی برای زدن “برچسب تروریستی” بر “یک گروه مقاومت که علیه تجاوز و اشغالگری مبارزه کرده و حضوری قانونی با پشتوانه مردمی در حاکمیت لبنان دارد” این تصمیم علیه حزب الله لبنان را نشان گر “سست بودن مبانی منطقی” آن توصیف کرد.

حزب الله سازمانی نظامی ـ سیاسی است که در اوج جنگ داخلی لبنان در دهه هشتاد میلادی توسط جمهوری اسلامی تاسیس شد. تهران در سه دهه اخیر پشتیبانی نظامی و مالی بی دریغی از این سازمان کرده است تا منافع خود را در خاورمیانه به ویژه علیه اسرائیل تامین کند.

حزب الله حضور آشکار و فعالی در جنگ داخلی سوریه داشته است و هزاران تن از شبه نظامیان این سازمان برای مقابله با مخالفان مسلح بشار اسد –ـ رئیس جمهور سوریه ـ– به این کشور گسیل شده اند؛ موضوعی که کاسه صبر اتحادیه اروپا را لبریز کرد و روز دوشنبه اعضای این اتحادیه با قبول پیشنهاد مشترک هلند و بریتانیا، شاخه نظامی این سازمان را “تروریستی” اعلام کردند. ایالات متحده سال ها پیش از این حزب الله را در لیست سازمان های حامی تروریسم قرار داده بود. این تصمیم با موافقت تمامی ۲۸ عضو اتحادیه اروپا اخذ شده است.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی این تصمیم اتحادیه اروپا را “اقدامی علیه ملت لبنان” توصیف کرده است، زیرا به باور وی “نیرویی مقاومتی و برگرفته از متن مردم و جامعه لبنان و مورد احترام و اعتماد طوایف موجود در این کشور می باشد.”

این در حالی است که دخالت نظامی حزب الله لبنان در جنگ داخلی سوریه، در ماه های اخیر باعث ناامنی در این کشور شده است و بسیاری از نیروهای سیاسی لبنان به شدت از دخالت های حزب الله در سوریه انتقاد کرده اند. کار بدان جا رسید که اواخر خرداد میشل سلیمان – ژنرال سابق و رئیس‌جمهوری لبنان- از حزب‌الله خواست تا مداخله نظامی خود در سوریه را با توجه به سیاست دولت لبنان مبنی بر کناره‌گیری از درگیری‌ها در سوریه پایان دهد. دستور سلیمان مبنی در مورد لزوم کناره‌گیری گروه‌ها و احزاب سیاسی لبنان از درگیری‌های بین‌المللی به ویژه در سوریه در جریان یکی از نشست‌های مذاکرات ملی در سال گذشته میلادی مورد توافق قرار گرفت.

صالحی اما دیروز بدون آنکه به حضور نظامی حزب الله در شهرهای سوریه اشاره کند، دلیل قرار گرفتن نام این سازمان در لیست سیاه اتحادیه اروپا را به مسائلی همچون “دفاع مشروع” حزب الله در برابر اسرائیل و ایالات متحده ارتباط داد.

اوایل ماه خرداد، زمانی که جبهه اصلی درگیری ها میان کشورهای حامی شورشیان و دولت های پشتیبان بشار اسد، شهر القیصر سوریه بود، گفته شد حزب الله لبنان حدود ۱۷۰۰ تن از نیروهایش را درگیر فتح شهر القُصیر در سوریه کرده است. سید حسن نصرالله در توجیه مداخله افرادش در این درگیری گفته است: “حزب الله لبنان نمی تواند در قبال سرنوشت بشار اسد دست روی دست گذاشته و نظاره‌گر منفعل اوضاع و وقایع باشد.”

از آنجا که حزب الله لبنان به رهبران جمهوری اسلامی وابسته و وفادارست، برخی ناظران می گویند مواضع اخیر حسن نصرالله با هماهنگی با سران جمهوری اسلامی مطرح شده است.

همزمان با اعتراضات در تهران، گروه حزب الله هم با انتشار بیانیه ای به تصمیم اتحادیه اروپا واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: “حزب‌الله به طور قاطع اقدام اتحادیه اروپا در زمینه قرار دادن شاخه نظامی این حزب در فهرست گروه‌های تروریستی را رد کرده و این اقدام را کینه‌توزانه و ظالمانه می‌داند که مستند به هیچ سند و مدرکی نیست.”

 

زهر اروپایی ها

دخالت آشکار حزب الله باعث شد که نبرد القصیر با پیروزی نیروهای حامی بشار اسد پایان یابد. این در حالیست که اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده، ترکیه و عربستان سعودی از مخالفان بشار اسد حمایت می کنند. در همین راستا چندی پیش اعضای این اتحادیه به پیشنهاد فرانسه و بریتانیا تحریم نظامی علیه سوریه را لغو کردند تا این کشورها بتوانند به نیروهای مخالف دیکتاتور سوریه سلاح و مهمات برسانند.

خبرگزاری فارس ـ– نزدیک به سپاه –ـ نیز روز گذشته با انتشار یادداشتی از به هدف نشستن تیر اسرائیل و ایالات متحده خبر داده و نوشته است که شکست القصیر باعث شد تا اتحادیه اروپا “زهر” خود را به حزب الله بریزد.

 عباس عراقچی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی هم دیروز به طور تلویحی حزب الله لبنان را به گروه های پارتیزانی تشبیه کرد که در جریان جنگ جهانی دوم علیه آلمان و ایتالیا می جنگیدند. وی در این خصوص گفته است :“اگر اتحادیه اروپا در جنگ جهانی حضور داشت گروه‌هایی که با نازیسم و فاشیسم مبارزه می‌کردند نیز در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌داد.”

وی پای اسرائیل را هم وسط کشیده و گفته است: “این اقدام اتحادیه اروپا که در راستای منافع رژیم صهیونیستی صورت گرفته، تنها به پیچیده‌تر شدن بحران در خاورمیانه منجر می‌شود.”

مقاومت بشار اسد در برابر خیزش مسالمت آمیز شهروندان در ابتدای قیام سوریه، موجب بروز جنگ داخلی در این کشور شده؛ جنگی خونبار که حدود ۱۰۰ هزار کشته و میلیون ها زخمی و آواره بر جای گذاشته است. به جز جمهوری اسلامی، در دو سال اخیر، روسیه ـ– از اعضای دائم شورای امنیت ـ– نیز در کنار بشار اسد ایستاده است. گرچه به نظر می آید حمایت های مسکو از دیکتاتور سوریه کم رنگ شده اما جمهوری اسلامی هنوز با همه توان می کوشد از فروپاشی نظامی که بشار اسد در راس آن قرار دارد جلوگیری کند. به باور کارشناسان بین المللی، جمهوری اسلامی که خود اعضای سپاه قدس ـ– واحد ویژه عملیات برون مرزی سپاه ـ– را به سوریه فرستاده، برای قدرتمند شدن اسد علیه مخالفان مسلح و کشورهای غربی و عربی، از حزب الله نیز خواسته است به میدان نبرد وارد شود.

 

سردار جزایری: مضحک است

قرار گرفتن حزب الله در لیست سازمان های تروریستی احتمالا باعث مسدود شدن حساب های مالی این سازمان در کشورهای غربی خواهد شد و این سازمان تحت تحریم های شدیدی قرار خواهد گرفت. از همین رو است که معاون ستاد کل نیروهای مسلح با “مضحک” خواندن اقدام اتحادیه اروپا علیه حزب الله آن را حرکتی از سر استیصال توصیف کرده و گفته است: “تاریخچه دهه‌های اخیر تعدادی از کشورهای اروپایی مملو از جنایات ضدبشری و اقدامات تروریستی است.”

سردار مسعود جزایری البته بر خلاف دیپلمات های جمهوری اسلامی، صراحتا حضور نظامی حزب الله در سوریه را عامل تصمیم اخیر اتحادیه اروپا دانسته و خاطرنشان کرده است: “شکست تروریسم دولتی امریکا، اروپا و ارتجاع منطقه در سوریه و پیروزی‌های مقاومت اسلامی منطقه به حدی عصبانیت دشمنان مقاومت را برانگیخت که بعنوان یک اقدام انفعالی و از سر استیصال، رزمندگان حزب الله قهرمان و حماسه‌سازان مقاومت‌های تاریخ ساز را تروریست معرفی می‌کند.”