انگلیسی ها آری؛ خاتمی نه

نویسنده
حسین محمدی

» حاضران و غایبان در مراسم تحلیف روحانی

حاشیه‌های مراسم تحلیف حسن روحانی در مجلس هم‌چنان ادامه دارد: سخنگوی وزارت امورخارجه٬ ‌خبر از آن داده که مسوولان همه کشورها٬ به غیر از اسراییل و آمریکا٬ به مراسم تحلیف دعوت شده‌اند. به گفته‌ی وی٬ با وجود تعطیلی سفارت‌خانه ایران و بریتانیا در دو کشور٬ از میان مسوولان بریتانیا هم برای مراسم تحلیف روحانی دعوت شده اما تعدادی از نمایندگان اصول‌گرا و فعالان سیاسی نزدیک به این جریان٬ نسبت به امکان حضور برخی افراد در این مراسم از جمله سید محمد خاتمی واکنش نشان داده‌اند.

عباس عراق‌چی، سخنگوی وزارت امور خارجه٬ درباره مهمانان مراسم تحلیف گفت: “معمولا کشورهای همسایه و کشورهای دیگری که دوستی نزدیک دارند در این مراسم شرکت می‌کنند، اما ما دعوت عام انجام دادیم. دعوت‌نامه ما شامل همه کشورها می‌شود، البته غیر آمریکا و همچنین رژیم صهیونیستی که اصولا آن را به عنوان یک کشور قبول نداریم”. وی همچنین اضافه کرد که “استقبال بسیار خوبی در حد استانداردهای یک مراسم تحلیف از این دعوت صورت گرفته است”.

عراقچی همچنین گفت: “برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی تصمیم گرفته شد که از مقامات خارجی برای شرکت در این مراسم دعوت به عمل آید که این امر مرسومی در دنیاست”.

به گفته‌ی عراقچی٬ با وجود تعطیلی سفارت‌خانه ایران و بریتانیا در دو کشور٬ از میان مسوولان بریتانیا هم برای مراسم تحلیف روحانی دعوت شده است.

پیش از این جک استراو، وزیر امور خارجه اسبق بریتانیا٬ ابراز تمایل کرده بود که در مراسم تحلیف روحانی حضور یابد. با این وجود خبرگزاری مهر نوشته بود که هیچ برنامه ای برای حضور جک استرا، وزیر پیشین امور خارجه انگلیس در مراسم تحلیف روحانی وجود ندارد.

هم‌زمان حسن سبحانی‌نیا٬ عضو هیات رییسه مجلس٬ درباره مراسم تحلیف گفت: “در این برنامه، علی لاریجانی رئیس قوه مقننه، آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه و دکتر روحانی رئیس‌جمهور منتخب سخنرانی خواهند کرد… با توجه به اینکه مجلس میزبان مراسم تحلیف است، مهمانان رییس جمهور منتخب نیز باید به منظور آماده‌سازی تمهیدات برای حضور آنها در قوه مقننه، با هماهنگی مجلس صورت گیرد”. به گفته‌ی سبحانی‌نیا٬ مهدوی کنی، هاشمی رفسنجانی و جنتی مهمانان ویژه مراسم تحلیف هستند.

اما عبدالرضا مصری٬ در این زمینه گفت: “مجلس شورای اسلامی هیچ دخالتی در دعوت میهمانان خارجی ندارد و این دعوت ها از طریق وزارت امور خارجه صورت می پذیرد. مجلس شورای اسلامی تنها وظیفه دعوت از میهمانان داخلی را برعهده دارد و برای حضور میهمانان هیچ گونه شرطی مشخص نشده است”.

هم‌زمان مجلس اقدام به تشکیل کمیته ویژه‌ای برای مراسم تحلیف کرده است. شریف حسینی٬ محمد آشوری و عبدالرضا مصری اعضای ناظر مجلس هستند که از سوی هیات رییسه مسوول پیگیری مسایل مربوط به مراسم تحلیف و رایزنی با دولت جدید در این خصوص هستند.

شریف حسینی٬ عضو هیات رییسه مجلس٬ در این زمینه گفته است: “جلسات مشترکی میان برخی اعضای هیات رییسه مجلس با نمایندگان رییس جمهور منتخب و استانداری تهران برای تصمیم گیری در خصوص مهمانان داخلی و خارجی مراسم تحلیف رییس جمهور برگزار شده است”.

اما روح‌الله حسینیان٬ نماینده حامی احمدی‌نژاد در مجلس٬ درباره مهمانان مراسم تحلیف گفته است: “کسانی که جزو سران فتنه بودند و هنوز هم از فتنه اعلام برائت نکردند، نباید در این جلسه حضور داشته باشند”. حسینیان پیش از این نیز گفته بود که در صورت حضور جک استراو در مجلس٬ به سمت وی گوجه‌فرنگی پرتاب خواهد کرد.

طی روزهای گذشته اخباری مبنی بر حضور احتمالی خاتمی در مراسم تحلیف روحانی در مجلس منتشر شده بود. اخباری که البته با واکنش تند اصول‌گرایان مواجه شد.

خبرگزاری فارس در این زمینه به نقل از “یک منبع آگاه” نوشت: “در روزهای اخیر برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب از خاتمی به عنوان مهمان ویژه مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی نام برده‌اند در حالی که مجلس هیچ‌ برنامه‌ای در این زمینه ندارد. تاکنون از سوی مجلس هیچ دعوتی از خاتمی برای حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب صورت نگرفته و به هیچ وجه قرار هم نیست که دعوتی صورت گیرد و این تصمیم مجلس تغییر ناپذیر است”.

با این حال خود خاتمی در پاسخ به این سوال که آیا به مراسم تحلیف دعوت شده‌اید و شرکت خواهید کرد، تصریح کرد: “هنوز فرصت آن نرسیده و دیر نشده است”.

اما حسین سبحانی‌نیا، عضو هیات رییسه مجلس٬ گفته است که “طبق روال همیشگی، مقامات لشکری و کشوری به مراسم تحلیف رییس جمهوری دعوت می‌شوند که طبیعتا در بین آنها هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارد”. وی همچنین درباره دعوت و حضور روسای جمهوری پیشین مانند محمد خاتمی در مراسم تحلیف گفت: “طبق مراسم‌ تحلیف قبلی که برنامه‌ای برای دعوت روسای جمهوری سابق در مراسم تحلیف وجود نداشته است طبیعتا در این دوره نیز چنین برنامه‌ای وجود ندارد”.