فاجعه از زبان زلزله زدگان

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از زلزله آذربایجان

ساکنان مناطق شمال غربی ایران، که دو زلزله شدید را پشت سر گذاشتند، از لحظات ترس و وحشت و هشدار کلاغ‌ها دقایقی قبل از وقوع زلزله سخن می‌گویند. در حالیکه آمار تلفات زلزله روز یکشنبه، به بیش از ۳۰۰ نفر رسیده است، امدادگران پایان عملیات امداد را اعلام کردند و به مراقبت از ۱۶۰۰۰ نفر نجات یافته از این رویداد پرداختند.

حداقل ۲۰ روستا در این زمین لرزه، که روز شنبه رخ داد و با ۲۶ پس لرزه همراه بود، به کلی نابود شده است. احمدرضا شجاعی، یک مقام ارشد دولتی که مدیریت عملیات امداد را برعهده دارد گفت بیش از ۵۰۰۰ چادر برای جای دادن هزاران نفر از مردمی که از این رویداد نجات یافته‌اند برپا شده است.

به گزارش تلویزیون دولتی ایران این زمین لرزه ۶. ۲ ریشتری در شمال غرب ایران ۸۷ کشته و ۴۰۰ مجروح بر جای گذاشت.

مرتضی جاوید، ۴۷ ساله از اهر گفت: “لحظه ای که زمین لرزه آمد، درست مانند ماری بود که از زیر زمین سر بر می آورد. این بدترین تجربه زندگی من بود.”

وی گفت: “دیوارها می لرزیدند و از سویی به سوی دیگر می رفتند. یک دقیقه طول کشید تا من توانستم از خانه فرار کنم. لحظاتی قبل از وقوع زمین لرزه کلاغ ها خیلی صدا می کردند، ولی من علت آن را متوجه نشدم. تنها پس از وقوع زلزله بود که متوجه شدم کلاغ ها داشتند هشدار می دادند.” جاوید گفت او ده دوازده نفر را شبانه با خودرو به بیمارستان برده است.

تلویزیون دولتی اعلام کرد تعداد کشته شدگان حداقل ۲۵۰ نفر است. خبرگزاری نیمه رسمی مهر به نقل از منابع محلی تعداد تلفات را ۲۷۷ ذکر کرد. تلویزیون دولتی ایران گفت ۴۴۰۰۰ بسته غذایی و هزاران پتو در میان زلزله زدگان توزیع شده است.

کاخ سفید در واشنگتن پیامی برای همدردی با زلزله زدگان ارسال کرد.

در این پیام آمده است که “در این لحظات ما به یاد خانواده هایی که عزیزان خود را از دست داده اند هستیم و امیدواریم این زخم ها به سرعت بهبود یابد. ما برای هرگونه همکاری و کمک در این شرایط اعلام آمادگی می کنیم.”

ایران و آمریکا بر سر برنامه هسته ای ایران که غرب سوءظن دارد که به سمت تولید سلاح هسته ای پیش می رود، درگیر مناقشه ای طولانی هستند. ایران این اتهامات را رد می کند.

سازمان ملل نیز پیام همدردی به مناسبت زلزله ایران ارسال کرده است.

مرکز زمین لرزه یاد شده در ۶۰ کیلومتری شمال غربی شهر تبریز در استان آذربایجان بوده است که در عمق ۹. ۹ کیلومتری سطح زمین رخ داده است. تلویزیون ایران به نقل از کمیته بحران به ریاست جلیل ساعی گفت مرکز این زمین لرزه در منطقه‌ای بین اهر و هریس در ۶۰۰ کیلومتری تهران بوده است.

دومین زمین لرزه که ۱۱ دقیقه بعد از اولی رخ داد شدتی معادل ۳. ۶ ریش‌تر داشته است. مرکز زمین لرزه دوم در ۵۰ کیلومتری شمال غربی شهر تبریز و در عمق ۸. ۹ کیلومتری سطح زمین رخ داده است.

این زمین لرزه‌ها شهرهای اهر، هریس و ورزقان در استان آذربایجان شرقی را لرزانده است. به علاوه ۲۰ روستا نیز خسارات سنگینی از این زمین لرزه دیدند.

پس لرزه‌های این زمین لرزه‌ها در مناطق مجاور دریای خزر نیز ایجاد وحشت کرد.

ایران بر روی گسل زلزله واقع شده است و در معرض زمین لرزه‌های دائمی قرار دارد. در ایران تقریبا هر روز یک زلزله رخ می‌دهد که بسیاری از آن‌ها دارای شدت ناچیزی است. در آخرین زلزله شدید ایران در سال ۲۰۰۳، تعداد ۲۶۰۰۰ نفر در زمین لرزه‌ای با شدت ۶. ۶ ریش‌تر در شهرتاریخی بم در جنوب شرقی ایران جان خود را از دست دادند.

 

منبع: واشنگتن پست – 12 اوت