سرکوب در خوزستان به اتهام تحریم انتخابات

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه با روزاعلام شد

یوسف عزیزی بنی طرف، نویسنده و فعال سیاسی در مصاحبه با روزعلت بازداشت‌های اخیر در برخی از شهرهای خوزستان را فعالیت‌های افراد در راستای تحریم انتخابات ارزیابی می‌کند.

بر اساس گزارش‌ها ۴۹ تن از شهروندان مناطق عرب نشین شوش، حمیدیه و اهواز در استان خوزستان، از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند. موج جدید بازداشت‌ها پس از شعار نویسی در راستای تحریم انتخابات در شهر شوش آغاز شده و گفته می‌شود دو تن از افراد بازداشت شده بر اثر “شکنجه” جان خود را از دست داده‌اند؛ موضوعی که به تائید فعالان عرب خوزستانی هم رسیده است.

 

یک ماه بازداشت در خوزستان

بر اساس گزارش‌ها، بازداشت‌های اخیر خوزستان بیشتر در ارتباط با دیوار نویسی عده‌ای از جوانان در شوش و دعوت مردم به تحریم انتخابات مجلس نهم، صورت گرفته است.

این افراد در شهرهای شوش، حمیدیه و اهواز از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

فعالان خوزستانی می‌گویند محدودیت‌های اخیر در مناطق عرب نشین محدود به بازداشت‌ها نبوده و به دنبال آن برخی از شهر‌ها از جمله شوش، حالت نظامی به خود گرفته و فرمانداری در این مناطق، منع آمد وشد شبانه اعلام کرده است.

این گزارش‌ها با ذکر اسامی دو شهروند خوزستانی به نام‌های ناصر البوشوکه درفشان و محمد کعبی اعلام کرده‌اند که آن‌ها بر اثر “شکنجه” جان خود را از دست داده‌اند.

یوسف عزیزی بنی طرف، فعال سیاسی در مصاحبه با روز ضمن تائید اخبار مربوط به بازداشت‌های اخیر خوزستان، کشته شدن دو شهروند در این استان را هم تائید می‌کند.

او همچنین یادآوری می‌کند: “در ۲۷ مارس ۲۰۱۱، یعنی حدود ده ماه قبل یک فعال حقوق بشر به نام رضا مغامسی هم در زندان دزفول زیر شکنجه کشته شده است. در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۱ نیز یک شهروند دیگر به نام حامد عساکره، فرزند رحمان عساکره که دبیر یکی از دبیرستان‌های شهر رامشیر بوده، توسط ماشین نیروهای امنیتی در همین شهر زیر گرفته شد.”

این فعال سیاسی می‌گوید دامنه دستگیری‌های اخیر به شهر اهواز رسیده است و آخرین خبر‌ها حکایت از بازداشت حدود ۱۰ نفر در این شهر و به ویژه در محله‌های ملاشیه و کریشان دارد.

به گفته یوسف عزیزی بنی طرف موج بازداشت‌های اخیر از یک ماه پیش با دستگیری ۱۰ نفر به اتهام “سنی گرایی” شروع شده است. او می گوید در سالهای گذشته یک موج گرایش و تغییر مذهب از تشیع به تسنن در مناطق عرب نشین آغاز شده و روز به روز هم در حال افزایش است؛ عملی که طبق قوانین جمهوری اسلامی جرم محسوب می‌شود.

بر اساس برخی دیگر از گزارش‌ها قبل از بازداشت این افراد، ۱۵ نفر دیگر از فعالان فرهنگی و مدنی شهر رامشیر دستگیر شدند که به گفته آقای بنی طرف در میان آن‌ها، اسم رئیس سابق شورای این شهر و چند فعال فرهنگی شناخته شده دیده می‌شود.

این نویسنده می‌افزاید: “موج جدید بازداشت‌ها شامل طیف‌های مختلفی از جمله روشنفکران، فعالان مدنی و سیاسی می‌شود. فعالیت‌های آن‌ها مسالمت آمیز و در چهارچوب ایران و در راستای دستیابی شهروندان عرب به حقوق فرهنگی، سیاسی و اجتماعی صورت می‌گیرد.”

 

بازداشت‌های پیشگیرانه

از محل نگهداری بیشتر بازداشت شده‌های دو هفته قبل خوزستان اطلاع چندانی در دست نیست، اما به نقل از خانواده‌ها گفته شده بیشتر اتهامات در ارتباط با موضوع “تبلیغ تحریم انتخابات” پیش رو است.

یوسف عزیزی بنی طرف به دلایل دیگری هم اشاره می‌کند: “در ۱۵ آوریل هر سال به مناسبت خیزش مردمی سال ۱۳۸۴ مراسم‌ها و اعتراضهایی در شهرهای خوزستان برگزار می‌ شود. به نظر می‌رسد تحریم انتخابات بهانه‌ای است برای پیش گیری از برگزاری هر گونه مراسم احتمالی در سالگرد اعتراضات.”

اشاره او به ناآرامی‌های فروردین ماه سال ۸۴ خوزستان است که در نتیجه آن چند نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر بازداشت شدند. این رویداد پس از آن رخ داد که نامه‌ای منتسب به دفتر رییس جمهوری وقت، که در آن بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی مبنی بر تغییر ترکیب جمعیتی عرب‌های خوزستان تاکید شده بود، به شکل وسیعی در خوزستان منتشر شد.

محمد علی ابطحی، رییس وقت دفتر محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق، این نامه را تکذیب و آن را جعلی اعلام کرد، اما عرب‌های خوزستان در شهرهای مختلف این استان به اعتراضاتی دست زدند که به شدت سرکوب شد.

یوسف عزیزی بنی طرف از جمله فعالانی بود که در جریان رویداد‌های سال ۸۴ بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. بازداشت وی پس از انجام یک سخنرانی در کانون مدافعان حقوق بشر رخ داد که طی آن این نویسنده و روزنامه نگار به سرکوب خشونت بار ناآرامی‌ها در خوزستان اعتراض کرده بود.

آقای بنی طرف که اینک ساکن انگلستان است اینک به روز می‌گوید: “نظام جمهوری اسلامی یک دیوار آهنین دور استان خوزستان کشیده است. موضوعی که در مورد کردستان و جاهای دیگر هم وجود دارد، اما در خوزستان به علت اهمیت استراتژیک و ژئوپولتیک این استان، مستحکمتر شده است. نیروهای امنیتی می‌خواهند نشان دهند آنجا خبری نیست در صورتی که همیشه در این استان فعالیت‌هایی مدنی و مسالمت آمیز سیاسی و اجتماعی وجود داشته است.”