داستان امام مقوایی ادامه دارد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

برگزاری مراسم نمادین ورود‌ ایت‌الله خمینی به ایران٬ که در روز ۱۲ بهمن برگزار شد٬ هم‌چنان با انتقاد چهره‌های سیاسی رو‌به‌رو است.

این مراسم توسط هیات استقبال ارتش جمهوری‌اسلامی و در فرودگاه مهرآباد و همچنین مدرسه رفاه برگزار شد. در مراسمی که در مدرسه رفاه برگزار شد٬ وزیر آموزش و پرورش نیز حضور داشت. نظیر این مراسم در برخی شهرهای دیگر هم‌چون یزد و عسلویه نیز برگزار شد.

با گذشت چند روز از برگزاری این مراسم و بازتاب آن در رسانه‌های بین‌المللی٬ انتقادات چهره‌های سیاسی نسبت به برگزاری چنین مراسمی٬ شدت یافته است.

در آخرین نمونه از این دست٬ اکبر هاشمی‌رفسنجانی٬ رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام٬ در سخنانی٬ برنامه برگزار شده در ۱۲ بهمن را “سخیف” و “کم‌محتوا” دانست و استفاده از “ماکت‌‌های مقوایی” را نیز یک “بی‌سلقیگی” نامید که “می‌تواند مورد اعتراض مردم فهیم و سوءاستفاده دشمنان انقلاب نیز قرار گیرد”

وی همچنین با اشاره به امکان “تحریف تاریخ انقلاب” اضافه کرد: “انتظار می‌رود برنامه‌ریزی‌های مناسب و در خور شأن مناسب‌تری برای این ایام تدارک دیده شود”.

صادق طباطبایی٬ که از جمله همراهان آیت‌الله خمینی در بازگشت به ایران در سال ۵۷ بود نیز درباره این مراسم در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: “دلم گرفت از این کم ذوقی در مراسم نمادین ورود امام به میهن؛ از دیدن این تصاویر دلم گرفت، از این همه بی‌ذوقی و کج‌سلیقگی؛ آیا نمی‌شد از یکی از هنرمندان با ذوق این فن کمک و مشورت خواست و طرحی متناسب با شکوه آن روز ارائه داد؟”

عماد افروغ٬ نماینده اصول‌گرای مجلس هفتم٬ نیز در مصاحبه با سایت تاریخ ایرانی٬ درباره این مراسم٬ گفت: “برگزاری چنین مراسمی که در آن عکسی از امام را به این نحو مورد استفاده قرار دهند، نوعی وهن شخصیت امام محسوب می‌شود و بسیار زننده است. اجرای چنین مراسمی درباره آن رویداد تاریخی بزرگ توهین‌آمیز بوده است، البته شاید مسئولین نیت خیری داشته باشند اما به هرحال نتوانستند این عمل را به نحو احسن انجام دهند و به صورت نمادین نمایش دهند”.

محمدرضا تابش٬ دبیر فراکسیون اقلیت مجلس٬ نیز این مراسم را “امام‌زدایی” دانست و پیرامون آن٬ این‌گونه سخن گفت: “افرادی ظاهربین در مستر کار قرار گرفته اند که نتیجه تراوشات فکری و ایده های به ظاهر فرهنگی آن ها، برای تجلیل و نکوداشت ایامی که تاریخ این کشور را متحول ساخته است؛ حتی با اسباب به سخره گرفتن ارزش ها و شخصیت های نقش‌آفرین در این عرصه را فراهم می آورد. و تعجب آورتر آنکه متولیان فرهنگی هنری و آموزشی و برخی سابقون در انقلاب، نیز نظاره گر این حرکت نازل بودند و دم برنیاوردند”.

دامنه این انتقادات به صدا و سیما نیز کشیده شد و در بخش خبری ۲۰:۳۰ با انتقاد از برگزاری چنین مراسمی٬ این‌چنین درباره آن اظهارنظر شد: “یکی جلوی هجوم نبوغ برخی‌ها رو بگیره وگرنه مشکل جدی میشه‌ها… این عکس‌ها کاملا بدون شرحه، چی میشه گفت آخه در شرح این عکس‌ها و تصاویر؟”

در همین حال سایت مشرق‌ نیز٬ برگزاری چنین مراسمی را “بی‌سلقیگی” نامید: “در سی و سومین سالگرد ورود رهبر کبیر انقلاب به کشور مراسم استقبال نمادینی ترتیب داده شد که ساعاتی پس از انتشار تصاویر آن به خبر اول بسیاری از سایت‌های جهان تبدیل شد و متاسفانه در بخش اخبار طنز بسیاری از سایت‌های معاند جای گرفت. داستان از یک بی‌سلیقگی بزرگ شروع شد”.

اشاره این سایت به حجم گسترده پیام‌های طنزی است که در شبکه‌های اجتماعی٬ ساعاتی پس از انتشار این عکس‌ها٬ منتشر شد. کاربران شبکه‌های اجتماعی صفحات مخصوصی را برای جمع‌آوری پیام‌های طنز پیرامون این موضوع ایجاد کردند. برخی دیگر نیز به شوخی با عکس‌ها پرداختند و عکس‌های طنز مختلفی با مضمون “امام مقوایی” منتشر شد. برخی گزارش‌های غیررسمی از تهران حکایت از آن داشت که در روز ۱۲ بهمن٬ اس‌ام‌اس‌هایی ک حاوی کلمه “مقوا” بوده‌اند٬ پس از چند ساعت ارسال نمی‌شدند و این کلمه توسط مخابرات فیلتر شد.

مشرق ادامه داده است: “[چرا] مراسم با قرار دادن قاب عکسی از امام برگزار نشد و چرا ماکت ایستاده و نشسته مقوایی امام (ره) به نمایش درآمد و زمینه لازم را فراهم کرد تا رسانه‌های بیگانه از دیروز سوژه به تمسخر گرفتن پیر جماران را به دست آورند؟ آیا جز این است که عده‌ای امام را دوست دارند، به شرط اینکه مقوایی‌اش باشد و بتوان از میان سخنرانی‌هایش، بالا و پایین را به هم پیوند داد و خیلی کار‌ها را کرد؟”

وب‌سایت خبری تابناک٬ نزدیک به محسن رضایی٬ نیز برگزاری چنین مراسمی را مورد انتقاد قرار داد و نوشت: “شوخی بی‌موردی با مهم‌ترین اتفاق و فراز تاریخ معاصر کشورمان که حاصل جانفشانی توده‌های مردم کشورمان در بهمن ۵۷ بود. یعنی امکان دارد که چنین سهل‌انگاری‌هایی آخرین آنان باشد و رسانه‌ها مجبور نباشند که مجددا چنین سهل‌انگاری‌هایی را گوشزد کنند؟ جالب اینکه اکنون حتی گروه‌های خودجوشی که قاعدتا باید به چنین توهین‌هایی حساس باشند، صدایی هم بر نمی‌خیزد و خود را به خواب زده‌اند”.

وبسایت جماران که اخبار مربوط به بنیانگذار جمهوری‌اسلامی را منتشر می‌کند٬ تاکنون از انتشار تصاویر این مراسم سرباز زده است. در مراسم استقبال از آیت‌الله خمینی در ۱۲ بهمن سال ۵۷ افرادی نظیر ابوالحسن بنی صدر٬ آیت الله لاهوتی٬‌صادق قطب‌زاده٬ صادق طباطبایی و تعدادی دیگر در کنار بنیانگذار جمهوری‌اسلامی حضور داشته اند؛ اما در مراسم نمادین برگزار شده٬ تمامی استقبال کنندگان، نیروهای نظامی بودند و چهره های نامدار مراسم سال 57 در این بازسازی حذف شده بودند.