نماینده خامنه‌ای: نفوذ را باور نمی‌کنند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» نگرانی از بی توجهی به سناریوهای پس از توافق

پس از آنکه آیت الله علی خامنه ای در اظهارات اخیر خود مدعی شد که “دشمنان” قصد “نفوذ در مراکز تصمیم گیری و تصمیم سازی” جمهوری اسلامی را دارند، نماینده او در شاخه خارجی سپاه پاسداران در اظهاراتی از “بی توجهی” به گفته های رهبر جمهوری اسلامی انتقاد کرده و گفته است که “متأسفانه برخی نفوذ را باور نمی‌کنند.”

حجت الاسلام علی شیرازی در جریان یک سخنرانی در میان اعضای سپاه قم گفته: “مقام معظم رهبری چند ماه است، بحث نفوذ را مطرح کرده‌اند، اما متأسفانه برخی نفوذ را باور نمی‌کنند.صحبت‌های مقام معظم رهبری، صرف یک سخنرانی نیست، بلکه یک تدبیر است، همچنان‌که در سال ۷۵ ایشان بحث خواص را مطرح کردند، ولی متأسفانه در آن بحث جدی گرفته نشد و بعد‌ها گلایه کردند که چرا آقایان روی این بحث کار نکردند که اگر آن بحث جدی گرفته می‌شد، در سال ۸۸ خواص مردود نمی‌شدند.”

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در نیروی قدس (شاخه برون مرزی سپاه پاسداران) اضافه کرده : “امروزه نفوذ کلید‌واژه مباحث رهبر معظم انقلاب شده که نشان از خطری عظیم دارد؛ ایشان در این ماه‌های اخیر بیش از ۷۰ ‌بار این مطالب را مطرح کردند. مقام معظم رهبری بد‌ترین و خطرناک‌ترین نوع نفوذ را نفوذ فرهنگی و سیاسی معرفی کردند، نفوذ فرهنگی یعنی اینکه باور مسئولان و تصمیم‌سازان را تغییر دهند و سعی کنند حتی چهره آمریکا را بزک کنند.”
وی بدون اینکه از کسی نام ببرد به کنایه افزوده: “چرا عده‌ای با برچسب افراط گرایی، نیروهای ولایی را به سکوت وادار می‌کنند؟ چرا عده‌ای سعی در عبور از خطوط قرمز تعیین‌شده توسط رهبری دارند؟”

نماینده آیت الله خامنه ای همچنین ادعا کرده است که “دشمن هرگز به اهداف شوم خود نائل نمی‌شود مگر گردن پاسداران زده شودکه حرف رهبری روی زمین بماند.”

رهبر جمهوری اسلامی ۲۶ مردادماه امسال برای نخستین بار پس از توافق هسته ای جمهوری اسلامی با گروه ۵+۱مدعی “نقشه دشمن” برای نفوذ به جمهوری اسلامی شده و گفته بود: “در این جریان مذاکرات هسته‌ای -این توافقی که حالا نه در اینجا هنوز تکلیفش معلوم است، نه در آمریکا؛ هم اینجا معلوم نیست که رد بشود یا قبول، هم آنجا معلوم نیست که رد بشود یا قبول- نیّت آنها این بود که از این مذاکرات و از این توافق، وسیله‌ای پیدا کنند برای نفوذ در داخل کشور. ما این راه را بستیم و این راه را به طور قاطع خواهیم بست؛ نه نفوذ اقتصادی آمریکایی‌ها را در کشورمان اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی آنها را، نه حضور سیاسی آنها را، نه نفوذ فرهنگی آنها را؛ با همه‌ی توان -که این توان هم بحمدالله امروز توان زیادی است- مقابله خواهیم کرد؛ اجازه نخواهیم داد.”

این گفته های رهبر جمهوری اسلامی یک هفته پس از آن مطرح شد که باراک اوباما رییس دولت ایالات متحده امریکا در گفت و گویی با وبسایت مایک و در پاسخ به پرسش های جوانان ایرانی، امریکایی و اسراییلی، بر لزوم تغییر رفتار و سیاست ها در جمهوری اسلامی پس از توافق هسته ای تاکید کرده بود.

او گفته بود: “باید در داخل ایران گذار صورت بگیرد، حتی اگر تدریجی باشد. گذاری که در آن درک شود که شعار مرگ بر آمریکا و انکار هولوکاست توسط رهبران ایران و تهدید اسرائیل به نابودی و دادن اسلحه به حزب‌الله، گروهی که در فهرست تروریستی قرار دارد و کارهایی از این دست از ایران در چشم بخش اعظم جهانیان، کشوری طردشده می‌سازد.”

باراک اوباما همچنین تاکید کرده بود: “در لحظه‌ای که رژیم ایران از این نوع گفتار و رفتار دست بردارد، ایران به خاطر وسعت، استعداد و منابعی که دارد بلافاصله در چشم جهانیان نفوذ و قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد. امید من این است که چنین اتفاقی بیفتد. چنین امری نیازمند تغییر در سیاست و رهبری ایران است. تغییر طرز فکر در زمینه رویکرد ایران به بقیه جهان و رویکردشان به کشورهایی مثل ایالات متحده.”

رهبر جمهوری اسلامی بارها بر موضوع “نفوذ دشمن” پس از توافق هسته ای اشاره کرده است. او از جمله۲۵ شهریورماه در دیدار با فرماندهان سپاه پاسداران از تلاش عده ای برای “تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی” انتقاد کرد.

آیت الله علی خامنه ای گفته بود برخی “جوری حرف میزنند که معنایش این است که انقلاب تمام شد؛ تبدیل انقلاب به جمهوری اسلامی. اصلاً قابل تبدیل نیست؛ جمهوری اسلامی باید مظهر انقلاب باشد. یعنی همان حالت تجدیدپذیری، همان حالت تحوّل دائمی، همان حالت باید در جمهوری اسلامی وجود داشته باشد والّا جمهوری اسلامی نیست؛ حکومت اسلامی نیست؛ انقلاب یک امر مستمر است.”

او با تاکید بر اینکه “امروز نفوذ دشمن یکی از تهدیدهای بزرگ است برای این کشور؛ دنبال نفوذند” از “نفوذ اقتصادی، امنیتی” به عنوان نفوذهایی کم اهمیت تر از “نفوذ سیاسی و نفوذ فرهنگی” یاد کرده بود.

آیت الله علی خامنه ای خطاب به فرماندهان سپاه چنین هشدار داده بود: “نفوذ سیاسی هم این است که در مراکز تصمیم‌گیری و اگر نشد تصمیم‌سازی، نفوذ بکنند. وقتی دستگاه‌های سیاسی و دستگاه‌های مدیریّتی یک کشور تحت‌تأثیر دشمنان مستکبر قرار گرفت، آن‌وقت همه‌ی تصمیم‌گیری‌ها در این کشور بر طبقِ خواست و میل و اراده‌ی مستکبرین انجام خواهد گرفت؛ یعنی مجبور میشوند. وقتی یک کشوری تحت نفوذ سیاسی قرار گرفت، حرکت آن کشور، جهت‌گیری آن کشور در دستگاه‌های مدیریّتی، بر طبق اراده‌ی آنها است؛ آنها هم همین را میخواهند.”

وی همچنین برای نخستین بار بصورت تلویحی از آینده جمهوری اسلامی پس از ۱۰ سال و یا دوران پس از خود سخن گفته و تاکید کرده بود که “چنانچه ما بیدار باشیم، امید آنها (دشمنان) ناامید خواهد شد. آنها منتظر نشسته‌اند که یک روزی ملّت ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران خوابش ببرد؛ منتظر این هستند. «وعده میدهند که ده سال بعد، ایران آن ایران نیست و دیگران هم که دیگر کاری نمیکنند!» تصوّرشان این است. نباید گذاشت این فکر و این امید شیطانی در دل دشمن پا بگیرد؛ باید آن‌چنان پایه‌های انقلاب و فکر انقلابی در اینجا مستحکم باشد که مُردن و زنده بودن این و آن و زید و عمرو، تأثیری در حرکت انقلابی این کشور نگذارد؛ این وظیفه‌ی اساسی نخبگان سپاه و همه‌ی نخبگان انقلابی این کشور است.”

اخیرا فرمانده کل سپاه پاسداران نیز در اظهاراتی از بی توجهی به موضوع “نفوذ دشمن” که توسط آیت الله خامنه ای مطرح شد انتقاد کرده و گفته بود: “همه تلاش دشمنان ازجمله آمریکا و اصحاب منطقه‌ای و داخلی آن‌ها بر این است تا ما را به عقب یعنی دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی برگردانند؛ به همین خاطر چنانچه فکر کنیم دشمن خیرخواه ما است، قطعا از زیان‌کاران خواهیم بود.”

او نیز بدون نام بردن از شخص یا اشخاصی گفته بود: “به غیر دشمنان بیرونی که چنین تفکری دارند، متأسفانه «بعضی افراد داخلی» هم به اصول اساسی انقلاب اسلامی که همان پایداری در برابر زورگویان است، توجهی ندارند؛ لذا مردم را به سازش در برابر دشمنان توصیه می‌کنند؛ در حالی که به عواقب شوم آن هیچ توجهی ندارند.”

سرلشکرپاسدار عزیز جعفری همچنین برای نخستین بار از مناقشه و مذاکرات درباره برنامه هسته ای جمهوری اسلامی به عنوان “فتنه هسته ای” یاد کرده و مدعی شده بود که “در این فتنه دشمنان به بهانه هسته‌ای بیشترین فشارهای اقتصادی، امنیتی، سیاسی و نظامی را وارد کردند و بدین شکل فتنه بزرگی را علیه مردم کشورمان رقم زدند. نکته مهم این است که اگر توافق هسته‌ای تصویب شود، وارد فضای جدیدی می‌شویم که طی آن دشمنان در داخل و خارج به دنبال سوء استفاده خواهند بود؛ تا مسیر انقلاب را به انحراف بکشانند.”

به نظر می رسد تاکیدات اخیر مقامات سپاه پاسداران بر گفته های رهبر جمهوری اسلامی درباره “نفوذ دشمن” پس از توافق هسته ای، بیش از همه اشاره به انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و البته قدرتمندتر شدن حسن روحانی و حامیانش در آینده دارد.

این نگرانی آنها از زمانی که مذاکرات هسته ای در دولت حسن روحانی با گروه ۵+۱ شروع شد و در ادامه با توافقات سه گانه ژنو، لوزان و توافق جامع در وین و همچنین نزدیک تر شدن به زمان برگزاری انتخابات افزایش یافته است.

در همین ارتباط رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران نیز در شماره گذشته هفته نامه صبح صادق با نوشتن اینکه “نفوذ و برجام با هم پیوند خورده است” درباره آینده جمهوری اسلامی پس از برجام ابراز نگرانی کرده بود.

سرتیپ پاسدار رسول سنایی راد در شماره ۱۳ مهرماه این نشریه مدعی شده بود: “واقعیت این است که آمریکا و متحدان غربی‌اش ادامه روند مقابله و دشمنی آشکار با جمهوری اسلامی ایران را پر هزینه و بی‌اثر دانسته‌اند و از‌ این‌رو سیاست فشار از بیرون برای فروپاشی از درون را کنار گذاشته و به سیاست تعادل و مذاکره برای جذب از درون رو آورده‌اند تا باور مبارزه با استکبار جای خود را به مذاکره و حتی رابطه با آمریکا بدهد که در این صورت آنان با استفاده از دیپلماسی عمومی می‌توانند باورها و افکار را در درون جمهوری اسلامی هدایت کرده و با کمک مستقیم به نیروها و جریانات غربگرا و اهل سازش برای نفوذ به ارکان تصمیم‌ساز و یا تصمیم‌گیرنده، محاسبات راهبردی در نظام را نیز مدیریت کنند و سازش و برقراری رابطه با آمریکا را به‌منزله قدرت برتر، یا کدخدای جهان، عقلانی و ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای حل مسائل داخلی و منطقه‌ای معرفی نمایند.”

وی البته نامی از حسن روحانی نبرده اما با نوشتن واژه هایی همچون “کدخدای جهان”یا “افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی با دنیا” که از سوی حسن روحانی بکار برده شده به وی کنایه زده و تاکید کرده بود که “از نگاه آنان مذاکرات هسته‌ای و تکرار دیدارهای سیاسی بین مقامات ایرانی و آمریکا به تدریج به رویه‌ای عادی تبدیل می‌شود و از حساسیت‌ها نسبت به سوابق دشمنی‌ها و جنایات آمریکا می‌کاهد و سپس شعار رفع تحریم‌ها و حتی گشایش‌های جزیی در آستانه انتخابات به نفع جریان غرب‌گرا و اهل سازش در عرصه افکار عمومی عمل کرده و امکان تقویت آنان را با استفاده از سازوکار انتخابات فراهم می‌‌آورد.”

به نوشته وی “به‌علاوه، با این ایده که می‌توان با تصمیم‌ و تسری مذاکره به دیگر عرصه‌ها، مشکلات دیگر را نیز حل کرد، دیدارها افزایش یافته و وعده افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی معبری برای ورود به داخل و حتی توجیه برپایی دفتر حفاظت منافع و شاید هم بازگشایی سفارت آمریکا را فراهم می‌کند. در این صورت فضا برای کار فرهنگی و رسانه‌ای نیز مناسب‌تر شده و امکان تغییر باورها و افکار به تبع عادی‌سازی روابط و لو به شکل پیش از انقلاب، یعنی پذیرش نقش ژاندارمی در منطقه در همسویی و همکاری با آمریکا و غرب نیز فراهم می‌شود.”

رییس اداره سیاسی سپاه بدون اشاره به اختلاف چندی پیش حسن روحانی و شورای نگهبان درباره نظارت بر تایید صلاحیت افراد در انتخابات با نوشتن اینکه “در کمک به جریان غربگرا هم باید بازوهای نظارتی نظام تضعیف شود و صاحبان تفکر انقلابی و ارزشی با برچسب افراطی و تندرو منزوی و بی‌اعتبار شوند” این موضوع را یکی از مسیرهای نفوذ در جمهوری اسلامی خوانده بود.

رسول سنایی راد همچنین نوشته بود: “در این صورت نیازی به مقابله و براندازی آشکار نخواهد بود، بلکه با نفود به درون و قدرت‌یابی عوامل نیابتی خائن و نفوذی، یا فریب و جذب عناصر سست عنصر و بریده از انقلاب می‌توان نظام را مصادره و از درون تهی کرد.”