موضع‌گیری کاسبان تحریم علیه روحانی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در پی سخنرانی رییس جمهوی اسلامی

سخنان حسن روحانی در سفر استانی به مازندران پیرامون “کاسبان تحریم” با واکنش گرو‌هی از اصول‌گرایان روبه‌رو شده و آن‌ها در سخنان خود برخی از حامیان دولت یازدهم را به “کاسبی از تحریم” متهم کرده‌اند.

رئیس جمهوری در سفر استانی خود به مازندران در پاسخ به برخی منتقدان توافق هسته‌ای پرسیده بود که “چه کسانی از تحریم سود می‌کنند؟ چه کسی هست که از افتخار ملت ایران ناراحت است؟ چه کسی هست که از غرور ملت ایران ناراحت است؟ چه کسانی از رفع تحریم ناراحت هستند؟” و سپس خطاب به آن‌ها گفت: “والله شما هم ضرر نمی‌کنید بعد از تحریم این منفعت برای شما هم خواهد بود، نگران نباشید دکان شما کساد نمی‌شود”.

این البته نخستین باری نبود که حسن روحانی و حامیان او از این ادبیات استفاده می‌کنند. روحانی تاکنون چندین بار از این عبارت برای توصیف مخالفان گفت‌وگوهای هسته‌ای استفاده کرده، مساله‌ای که همواره با واکنش گروه‌هایی از اصول‌گرایان روبه‌رو شده است. گروهی که در پی یکی از سخن‌رانی‌های آیت‌الله خامنه‌ای خود را “دلواپس” نامیدند.

در واکنش به این سخنان روحانی، مهرداد بذرپاش - از نمایندگان عضو جبهه پایداری در مجلس شورای اسلامی - در نطق میان دستور خود به سخنان رئیس دولت یازدهم پاسخ داد. او در نطق خود گفت که “واژه کاسب کلیدواژه محبوب” روحانی است و “کاسبان تحریم بیشترین واژه مصرف‌کننده سیاسی را در ادبیات ایشان دارند”.

او همچنین روحانی و حامیان او را متهم کرد که “کاسب تحریم” آن‌ها هستند، چرا که “با استفاده از تحریم و قول رفع آن از مردم رای گرفته‌اند. کاسب تحریم آنانند که عملکرد رئیس خود را پشت تحریم‌ها پنهان می‌کنند و پاسخگوی عملکرد ضعیف خود نیستند”.

به گفته بذرپاش “کاسب تحریم آنانند که به فکر مردم نیستند که به گفته ۴ وزیر خود دولت ۱۸۸ میلیارد تومان ارزش بورس کاهش یافت و روزی ۳۵۰ میلیارد تومان دارایی‌های مردم در بورس از بین رفت. کاسب تحریم آنانند که در گذشته می‌گویند ۲۰ درصد مشکلات از تحریم است و ۸۰ درصد مشکلات مدیریتی است و الان این مثال را کاملا وارونه جلوه می‌دهند”.

پیش از این نیز استفاده روحانی از چنین واژه‌ای با واکنش برخی نمایندگان مجلس و اصول‌‌گرایان مواجه شده بود و آن‌ها دولت یازدهم را متهم کرده بودند که با استفاده از تحریم‌ها، تلاش می‌کند که حرف خود را به کرسی بنشاند. برخی از اصول‌گرایان نیز در مقابل از عبارت “کاسب مذاکره” برای توصیف دولت روحانی و حامیان او استفاده کردند.

مهرداد بذرپاش در بخش دیگری از نطق خود بدون این‌که از فرد خاصی نام ببرد، گفت: “کاسب تحریم آنانند که در اوج تحریم ملت ایران مجوز صرافی گرفته‌اند و کلی از این محل عایدی نصیب‌شان شد. حال شریک نفتی شرکت هالیبرتون مدعی زیان علیه مردم ایران شده است”.

هم‌زمان روزنامه کیهان - که مدیر مسئول آن توسط آیت‌الله خامنه‌ای تعیین می‌شود - در گزارشی به انتقاد از این سخنان روحانی پرداخت و نوشت: “این سخنان برای منتقدان توافق تازگی ندارد و نخستین بار نیست که روحانی منتقدان توافق را با این گونه القاب و عناوین مزین می‌کند چرا که مدت‌هاست دولت‌مردان به جای پاســخ منطقی به پرسش‌های فنی، منتقدان را با عناوینی مانند بیسواد، کاسب تحریم، بی‌شناسنامه و… می‌نوازند”.

کیهان همچنین با اشاره به این‌که این بخش از سخنان روحانی “با استقبال رسانه‌های بیگانه” مواجه شد، نوشت: “بعد از اینکه رئیس‌جمهوری این اظهارات را در خصوص منتقدان بیان کردند سایت‌های فارسی زبان ضدانقلاب با ذوق‌زدگی هر چه تمام به انعکاس این سخنان پرداخته و آن را گام نخست شکاف در نظام قلمداد کردند”.

هم‌زمان پس از انتشار متنی از حسین دهباشی - تهیه‌کننده فیلم تبلیغاتی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ - در مخالفت با برجام و تشکر او از نمایندگان مخالف این توافق، حمید رسایی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “پیوستن ایشان را به جمع کاسبان تحریم افراطی بی‌سواد و بی‌شناسنامه که از جای خاص تغذیه می‌شوند تبریک می‌گویم”.

به نظر می‌رسد پس از تصویب برجام در مجلس و شورای نگهبان حسن روحانی دست بالا را مقابل مخالفان این توافق دارد. اما این‌که او تا چه زمانی در این وضعیت خواهد بود، مساله‌ای است که شرایط آینده پاسخ آن را خواهد داد.