پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های کتاب ایران، نشریات…

 

 

بازی در سپیده دم و رویا

نویسنده: آرتور شنیتسلر

ترجمه: علی اصغرحداد

212ص، تهران: انتشارات نیلوفر،1389، چاپ اول

این کتاب شامل دو داستان بلند از «آرتور شنیتسلر»، پزشک و ادیب صاحب سبک اتریشی(1862-1931) است.«بازی در سپیده دم»، کاوشی است در عرصه برد و باخت، ضرورت و تصادف، و آرزو و واقعیت درگیر و دار بالا و پست زندگی. شخصیت اصلی داستان آمده است تا برای همقطار مقروض خود پولی ببرد و مانع خودکشی او شود، ولی پول کلانی می بازد و ناچار می شود بدهی خود را در عرض یک شبانه روز بپردازد، در حالی که آه در بساط ندارد…«رویا» را تالی نظریه روانشناسی «فروید» دانسته اند. «استانلی کوبریک» فیلم مشهور خود «چشمان باز]اما [ بسته» را با اقتباس از همین داستان ساخت. تاثرات عمیق ضمیر ناخودآگاه، سرشت غریزی انسان، و مفاهیمی هم چون فروپاشی امنیت اجتماعی و دو قطب عشق و مرگ، در این اثر به گونه ای درخشان در هم تنیده اند.

 

سعدی: خاک شیراز و بوی عشق

نویسنده: شیرین بیانی

288ص، تهران: انتشارات یزدا، 1389،‌ چاپ اول

درباره «سعدی» سخن بسیار رفته و هر پژوهشگر از دیدی خاص به وی نگریسته است. کتاب حاضر که بر مبنای گفته ها و سروده های او پی ریزی گردیده، سیر زندگی دراز جسمی و معنوی این شخصیت بی نظیر شعر و فرهنگ ایران را با حفظ روند تاریخی دنبال کرده است. با این شیوه، نویسنده توانسته است همراه با فراز و نشیب ماجراها و اندیشه های لاهوتی و ناسوتی این «پیرکهن» و این «فرسوده روزگار»، جوهره اندیشه ایرانی متبلور شده در او را بازیابد و ارزیابی کند. کتاب شامل سه بخش است: بخش اول به تاریخ شیراز و زندگینامه «سعدی» اختصاص دارد. بخش های دوم و سوم به اندیشه سیاسی و مشرب و مکتب فلسفی – صوفیانه «سعدی» می پردازند.

 

پسری که مرا دوست داشت

نویسنده: بلقیس سلیمانی

104ص، تهران: انتشارات ققنوس، 1389، چاپ اول

این کتاب، مجموعه داستان های کوتاه از نویسنده است که پیش از این، دو رمان موفق با عناوین «بازی آخر بانو» و «خاله بازی» از او منتشر شده است. درون مایه بسیاری از این داستان ها، هم چون آثار دیگر نویسنده، مرگ است. عشق، مرگ، ارتباط آدم ها و نگاه طنز آلود به جهان، موضوع مشترک داستان های این مجموعه است؛ داستان هایی که به اعتقاد نویسنده، همگی به نوعی فلش فیکشن هستند و تصویری کلی از جامعه امروز ما و تعامل مردم با یکدیگر در برابر خواننده قرار می دهند.

 

زندگی، عشق،‌ و دیگر هیچ: با ندوشن

مصاحبه کنند: کریم فیضی

573ص،‌ تهران: انتشارات اطلاعات، 1389، چاپ اول

این کتاب که در قالب گفت و شنود تدوین شده، نگاهی است به زندگی و کارنامه «محمد علی اسلامی ندوشن». او از پژوهشگران و نویسندگانی است که به داشتن نثری فاخر شهرت دارد. «اسلامی ندوشن» در حوزه ادبیات و فرهنگ ایران، آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشته است. توجه ویژه به بنیادها، چارچوب های اصیل و ساختارهای زوال ناپذیر و تمرکز مدام و راستین او بر پرسش های اصلی و پایه ای که عملا غیر کلیشه ای بوده، همراه با کوشش برای پیداکردن راه های نو و یافتن پاسخ های نو، نشان دهنده نوعی از کوشش ها و پویش هایی است که در عرف فلسفی ما،«حرکت فلسفی» خوانده می شود و به لحاظ منطقی، از نوع عالی ترین پویش های ذهنی و عقلی است. «اسلامی ندوشن»، هرگز در دنیای فلسفه به معنای رسمی و متعارف دیده نشده است، اما در زبان او، حالتی از تامل و توجه عمیق و باریک وجود دارد که آشکارا فلسفی است و نمی تواند غیر فلسفی ارزیابی شود.

 

مسائل اجتماعی ایران: جامعه شناسی  آسیب پذیران

نویسنده: سعید معیدفر

284ص، تهران: نشر علم، 1389، چاپ اول

این کتاب که بر اساس پژوهش های میدانی تالیف شده است به بررسی جامعه شناسی بعضی از اقشار و گروه های آسیب پذیر در جامعه ایران امروز می پردازد. عناوین فصل های یازده گانه کتاب عبارت انداز: «چشم انداز مسائل اجتماعی»، «امکان یا امتناع مسئله اجتماعی در ایران با نگاهی سازه گرایانه»، «رویکرد سازه گرایانه به مسائل اجتماعی علم در ایران»، «کودک آزاری»، « کودکان بی سرپرست و بدسرپرست»، «کودکان خیابانی»، «دختران فراری»، «زنان مطلقه»، «زنان سرپرست خانوار»، «زنان کتک خورده» و «سالمندان».

 

هزاره فردوسی: مجموعه مقالات

372ص،‌ تهران: موسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران – مک گیل، 1389، چاپ اول

این کتاب، شامل مجموعه مقالات کنگره هزار تولد «فردوسی» است که در سال 1313 خورشیدی با حضور جمعی از برجسته ترین پژوهشگران ایرانی و خارجی در تهران و در دبیرستان «دارالفنون» برگزار شد. مقاله ای با عنوان «تاملی دیگر در سال شماری زندگی فردوسی و سیر تدوین و تکمیل شاهنامه» به قلم «محمد امین ریاحی» نیز، به این مجموعه اضافه شده است. مقالات ارائه شده در کنگره، در دو بخش گردآوری و تدوین شده است. بخش اول، شامل مقالات فارسی است که عناوین بعضی از آنها و نویسندگان شان عبارت انداز: «مقام فردوسی و اهمیت شاهنامه/محمد علی فروغی»، «شاهنامه فردوسی/سید حسن تقی زاده»، «آفرین فردوسی/محمد تقی بهار»،‌«اوصاف مناظر طبیعت در شاهنامه/هانری ماسه»، «مقدمه قدیم شاهنامه/محمد قزوینی»، «نفوذ فردوسی در هندوستان/محمد اسحق»، «نقش و نگار داستان های ملی ایران قدیم/عباس اقبال»، «منظور اساسی فردوسی/یوگنی ادواردویچ برتلس»،‌«اعتقاد فردوسی در باب کوشش و تقدیر/رشید یاسمی»، «شاهنامه فردوسی و ایلیاس امیروس/نصرالله فلسفی» و … بخش دوم کتاب، شامل مقالاتی به زبان های انگلیسی، فرانسه و آلمانی از پژوهشگران نامداری چون «آرتور کریستن سن»، «ولادیمیر مینورسکی»، «تئودور نولدکه»، «بهرام گور انکل ساریا» و «علی اصغر حکمت» است. گفتنی است این مجموعه مقالات که در همان سال 1313 خورشیدی منتشر و سپس نایاب شد، اکنون پس از حدود 76 سال بازچاپ  می شود.

 

روح الله خالقی : یک زندگی

نویسنده: سیدابوالحسن مختاباد

169ص،‌ تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی، 1389، چاپ اول

این کتاب که جلد دوم از مجموعه «مفاخر موسیقی ایران» است به بررسی زندگی، آثار و فعالیت های «روح الله خالقی» می پردازد. عناوین فصل های دهگانه کتاب عبارت انداز: «دوران کودکی و محیط خانواده»، «آموزش موسیقی»، «فعالیت های موسیقایی»، «بیماری مزمن، مرگ در غربت»، «خلقیات و سلوک شخصی و اجتماعی»، «وزیری و خالقی»، «دیدگاه ها درباره موسیقی و سیاستگذاری هنری»، «آهنگ سازی و آثار خلاقه خالقی»، «خالقی در نگاه دیگران» و «نقدی بر کتاب سرگذشت موسیقی ایران». 

 

بستان الحق: کتاب مملکت داری

نویسنده: ابراهیم زنجانی

به اهتمام: زهرا عرب پور

268ص، تهران: نشر چشمه، 1389، چاپ اول

رساله «بستان الحق»، اثر «شیخ ابراهیم زنجانی» که در سال های نخست مشروطیت نوشته شده و اکنون پس از یک سده تصحیح و منتشر می شود، از جمله رسالاتی است که با دیدگاهی واقع گرایانه به مسائل سیاسی آن روزگار پرداخته است. در این رساله، مولف با احاطه ای که به مباحث دینی داشته و با توجه به اوضاع روز، مسائل سیاسی آن دوره را تحلیل کرده است. او با اشاره به حوادث عصر مشروطیت و تحولی که در نظام و اندیشه سیاسی به وجود آمده، مطالب مشروطیت را بررسی، و ساختارهای اجرایی آن را با آموزه های دینی هماهنگ کرده است. این رساله که در روشنگری و بازنمایی افکار سیاسی- اجتماعی عصر مشروطیت از اهمیت به سزایی برخوردار است، نمونه ای از تلاش هایی به شمار می رود که برای آمیختن مباحث سیاسی و اجتماعی آن عصر با اعتقادات دینی و استوار کردن آنها بر اساس واقعیات اجتماعی صورت گرفته است.

 

از باغ قصر تا قصر آرزوها: مجموعه 2 جلدی

نویسنده: عبدالمجید مجیدفیاض

807ص، تهران: انتشارات کویر، 1389، چاپ دوم

این کتاب، خاطرات سیاسی یکی از اعضای سابق حزب توده و صاحب امتیاز نشریه«هیرمند» در خراسان است. «عبدالمجید مجید فیاض» در سال 1302 خورشیدی در مشهد به دنیا آمد.  او پس از اتمام تحصیلات ابتدایی و دبیرستانی در زادگاه خود، در دانشکده حقوق دانشگاه تهران تحصیل کرد و سپس به کار قضائی پرداخت. «مجید فیاض» که در سال های دهه 1320 به حزب توده پیوسته بود، پس از کودتای 28مرداد از سیاست کناره گیری کرد. او از اوایل دهه 1330 تا پیروزی انقلاب اسلامی، به وکالت دادگستری در شهر مشهد اشتغال داشت و در فاصله سال های 1337 تا 1343، هفته نامه و فصلنامه «هیرمند» را که مورد توجه روشنفکران ناراضی در آن سال ها بود، منتشر    می کرد. این نشریه سرانجام در سال 1343 برای همیشه توقیف شد. جلد اول از خاطرات او به رویدادهای دوره کودکی تا کودتای 28 مرداد اختصاص دارد. در این میان، واقعه شهریور 1320، ورود ارتش سرخ به شهر مشهد، مجموعه رویدادهای دهه 1320، نهضت ملی کردن صنعت نفت و کودتای 28 مرداد، در کانون توجه نگارنده قرار دارد. جلد دوم این خاطرات، به سال های پس از کودتای 28 مرداد می پردازد.

 

بسترهای تاسیس سلطنت پهلوی (1304-1299)

نویسنده: حسین آبادیان

604ص،‌ تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، 1389، چاپ اول

مقطع زمانی سال های 1299 تا 1304 خورشیدی، یکی از مهم ترین و در عین حال بحرانی ترین دوره های بعد از مشروطیت در ایران است؛ دوره ای که با تغییر سلطنت از قاجار به پهلوی، از دوره های پیش از خود متمایز می شود و نقطه اوج آن، کودتای سوم اسفند سال 1299 خورشیدی است. در کتاب حاضر، نویسنده با استفاده از اسناد و مدارک وزارت دربار شاهنشاهی، وزارت جنگ، وزارت پست و تلگراف و تلفن، وزارت امور خارجه و نیز برخی مکاتبات سفارت بریتانیا در ایران و مکاتباتی از رجال سیاسی شوروی سابق به ویژه «تئودور روتشتین» در ارتباط با نحوه برخورد انگلیسی ها و روس ها با تحولات داخلی ایران، به بررسی بسترهای سیاسی و اجتماعی تاسیس سلطنت پهلوی در آن دوره می پردازد. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت انداز:«کابینه سیاه یا دولت مستعجل سید ضیاء»،«دولت قوام السلطنه و سیاست توازن نیروها»،«انگلیس، رضاخان و دولت مشیرالدوله»،«انگلیس و دولت دوم قوام»،«دولت مستوفی و مقدمات صعود رضاخان»،«مشیرالدوله و واپسین تلاش ها»،«ریاست وزرائی رضاخان»،«بلوای جمهوری»،«آمریکا، نفت و سیاست در ایران»،«انگلیسی ها و پایان کار خزعل» و«سقوط سلسله قاجار». 

 

علم الجمال و جمال در ادب فارسی

نویسنده: سیمین دانشور

بازنگری و تدوین: مسعود جعفری

404ص، تهران: نشر قطره، 1389، چاپ اول

این کتاب، پایان نامه تحصیلی «سیمین دانشور» برای دریافت درجه دکترا در رشته زبان و ادبیات فارسی در سال 1327 است. راهنمایی این پایان نامه را، یکی از پژوهشگران و صاحب نظران برجسته ادبیات اروپا در آن دوره، یعنی «فاطمه سیاح» به عهده داشت. پس از مرگ نابه هنگام او در سال 1326، «بدیع الزمان فروزانفر» این مسئولیت را به عهده گرفت. عنوان کامل این پایان نامه، «علم الجمال و جمال در ادبیات فارسی تا قرن هفتم هجری» است. آنچه در این رساله مخصوصا اهمیت دارد، تطبیق بین فلسفه جمال در غرب و فلسفه جمال در ایران است. علی رغم آن که بیش از شصت سال از نگارش این رساله می گذرد، از لحاظ تحقیقی هنوز هم ارزشمند، آموزنده و خواندنی است.  

 

در ستایش داستان

مقاله‌ها و گفت‌وگوها

حسن میرعابدینی

تعداد صفحه: ۲۸۷ صفحه

چاپ: یکم، تهران، ۱۳۸۹

در ستایش داستان، مجموعه‌ای از نقد‌ها و مقاله و یادداشت‌های حسن میرعابدینی است که طی سال‌های اخیر در حوزه‌ی داستان و داستان‌نویسی نوشته است . تعدادی از این نقد‌ها و یادداشت‌ها و مقاله‌ها پیش‌تر در جراید و مطبوعات چاپ شده است و تعدادی هم هست که برای نخستین بار دراین کتاب عرضه می‌شود.

حسن میرعابدینی پیش‌تر در حوزه‌ی بررسی ادبیات داستانی معاصر ایران، کتاب‌های “داستان‌نویسی زنان در ایران”، مجموعه دوجلدی “صد سال داستان‌نویسی” و “فرهنگ داستان‌نویسان ایران” را منتشر کرده است.

 

 

تهران در بعدازظهر

مجموعه‌داستان کوتاه

مصطفی مستور

تعداد صفحه: ۷۲ صفحه

چاپ: ششم، تهران، ۱۳۸۹

مجموعه‌داستان “تهران در بعدازظهر” با ۶ داستان کوتاه نشان‌دهنده‌ی تغییر نگرش مصطفی مستور درباره‌ی زن است. محوریت موضوعی همه‌ی داستان‌های این مجموعه زنان و نقش آن‌ها در زندگی مردان است. این نگرش در داستان تهران در بعدازظهر به اوج خود می‌رسد. این داستان شامل ۷ روایت در یک بعدازظهر در تهران است که در آن‌ها شخصیت‌ها هرکدام به نوعی درگیر رابطه‌ی عاطفی یا شکست در رابطه‌ با زنان هستند.

 

 

آندری تارکوفسکی و راهش

تجسم زمان

مهران سپهران

تعداد صفحه: ۱۸۴ صفحه

چاپ: یکم، تهران، ۱۳۸۹

کتاب آندری تارکوفسکی و راهش مجموعه‎مقالات و سخنرانی‎های تارکوفسکی (۱۹۸۶ ـ ۱۹۳۴)، فیلم‌ساز شهیر روسیه در قرن گذشته است.

ویژگی این مجموعه بیشتر در آن است که اولاً مقاله‌ی مشهور “تجسم زمان” یا به ترجمه‌ی بابک احمدی “پیکره‎سازی در زمان” برای اولین‌بار از زبان روسی به فارسی برگردانده شده است. دوم آن‌که مقالات موجود در این کتاب پیاده‌شده‌ی نوار سخنرانی‌های تارکوفسکی در یکی از دانشگاه‌های روسیه است. آندری تارکوفسکی پس از مهاجرت از اتحاد جماهیر شوروی حق چاپ این مقالات را به دانشگاه تگزاس و برای ترجمه‌ی آلمانی به یکی از دانشگاه‌های آلمان واگذار کرد. در جراید و کتاب‌های ایرانی درباره‌ی بازترجمه‌ی نسخه‌ی انگلیسی و آلمانی به فارسی سخن زیاد به میان آمده ولی نتیجه‌ی چندانی حاصل نشد.

 این مقالات از آن‌جایی که مستقیماً از سخنرانی‌های تارکوفسکی پیاده شده‏اند، طراوت و لطف بیشتری نسبت به مقالات ترجمه شده به زبان‌های دیگر برخوردارند. تارکوفسکی در این مقالات دیدگاه‏های هنری ـ فلسفی خود را درباره‌ی عناصر مختلف سینما از جمله فیلم‌نامه، مونتاژ، صدا و کارگردانی بیان کرده است.

 

زنان کوچک

نویسنده : لوییزا می‌آلکوت

مترجم : کیوان عبیدی ‌آشتیانی

تعداد صفحه : 496 صفحه

انتشارات : افق،

چاپ اول، تهران، 1389

رمان ‌زنان کوچک‌ نوشته‌ی لوییزا می‌آلکوت با ترجمه‌ی کیوان عبیدی‌ آشتیانی از سری عاشقانه‌های کلاسیک نشر افق به‌تازگی منتشر و روانه‌ی بازار نشر شده است.

نویسنده‌ی این رمان جاوادنه هزگز ازدواج نکرد و زمانی‌که تشخیص داد با نویسندگی از عهده‌ی مخارج زندگی‌اش برمی‌آید، تمام کارهای‌اش از جمله پرستاری را کنار گذاشت. سرانجام رمان زنان کوچک که در آن به‌حق انتخاب دختران و زنان بسیار توجه شده است، برایش شهرت و ثروت بسیار به ارمغان آورد.

‌او هم‌چنین کتابی به نام ‌مردان کوچک‌ نوشته‌ که درباره‌ی پسران جو (یکی از شخصیت‌های کتاب زنان کوچک) است.

 

آب سوخته

نویسنده : کارلوس فوئنتس

مترجم : علی‌اکبر فلاحی

انتشارات : ققنوس

چاپ اول، تهران، 1389

آب سوخته‌ عنوان رمانی‌ست به قلم کارلوس فوئنتس که با ترجمه‌ی علی‌اکبر فلاحی توسط نشر ققنوس منتشر شده است.

این رمان، که نسخه‌ی اصلی آن در سال 2007 منتشر شده، روایتی‌ست از زندگی چهار شخصیت از جامعه‌ی مکزیک. شادی‌ها و غم‌های این شخصیت‌ها همگی در پس‌زمینه‌ی زندگی در بزرگ‌ترین پایتخت دنیا اتفاق می‌افتد‌. ژنرالی که هنوز با یاد انقلاب مکزیک زندگی می‌کند و از نسل اول انقلاب شناخت بسیاری دارد‌. پیرزنی فراموش‌شده ساکن محله‌های قدیمی مرکز شهر و رابطه‌ی مبهم‌اش با پسرک افلیج همسایه. پیرپسری ثروت‌مند که هرگز طعم فقر را نچشیده و بیهوده می‌کوشد تا گذر زمان را انکار کند و به همین دلیل از درک واقعیتی که احاطه‌اش کرده عاجز است و پسری ساکن حاشیه‌نشین‌های محروم شهر که سرانجام حوادث روزگار او را به محافظ جلاد خویش بدل می‌کند.

 

 

ملاقات با خون آشام

نویسنده : سیامک گلشیری

تعداد صفحه : 120 صفحه

چاپ اول، تهران، 1389

انتشارات : افق

ملاقات با خون‌آشام‌ اثر ‌سیامک گلشیری‌‌ رمانی‌ست برای گروه سنی نوجوان‌ که در سبک وحشت‌ توسط انتشارات افق منتشر شده است.

این کتاب را می‌توان ادامه‌ی جلد نخست این مجموعه، یعنی ‌تهران، کوچه‌ی اشباح ‌دانست که در آن‌ نخستین حضور خون‌آشام یا همان‌ دراکولا‌ در تهران اتفاق می‌افتد.

بخش اول این سه‌گانه درباره‌ی دو نوجوان است که شب بعد از جشن تولد یکی از آن‌ها، اتفاقا به خانه‌ای راه می‌یابند که ماجراهای این کتاب تماما در آن خانه اتفاق می‌افتد و نویسنده‌ای به نام سیامک گلشیری نیز در این رمان حضور دارد.

 

در سرزمین عجایب

ابداع مورل

نویسنده : آدولفو بیوئی کاسارس

مترجم : مجتبا ویسی

چاپ اول، تهران، 1389

انتشارات : ثالث

“من خود به‌ گمانم از همه‌ی خرافات درباره‌ی مدرن‌ بودن دست کشیده‌ام؛ از هرگونه توهمی مبنی بر تفاوت کامل دیروز با امروز یا فردا، ولی هم‌چنان بر این عقیده هستم که ما در هیچ دوره‌ای به اندازه‌ی دوره‌ی خود شاهد رمان‌هایی با پی‌رنگ‌های چنین تحسین‌برانگیز نبوده‌ایم؛ آثاری از جمله پیچش پیچ، محاکمه، سفر به اعماق زمین و نیز کتابی‌که شما در شُرُف خواندن آن هستید و آدولفو بیوئی کاسارس در بوئنوس آیرس آن‌را نوشته است”.

این بخشی از مقدمه‌ی ‌بورخس‌ بود بر کتاب‌ ‌ابداع مورل‌ نوشته‌ی ‌آدولفو بیوئی کاسارس‌. ‌بورخس‌ بر عده‌ای که گمان می‌بردند رمان ماجرایی به پایان عمر خود رسیده خرده گرفته و می‌‌گوید و آن‌چه هم‌چنان از رمان، رمان می‌سازد پی‌رنگ است. و این مؤلفه در رمان ‌ابداع مورل‌ به‌وضوح دیده می‌شود.

رمان، ماجرای مردی‌ست که به پیشنهاد دوستش از چنگِ کسانی می‌گریزد و به جزیره‌ای پناه می‌برد. در ابتدا به ‌نظر می‌رسد کسی در جزیره نباشد اما ‌مورل‌ با تشکیلاتی در جزیره مواجه می‌شود که حکایت از یک زندگی کاملا مدرن و پیش‌رفته دارد. مشکل این‌جاست که گویی کسی ‌مورل‌ را نمی‌بیند. او این تشکیلات و زندگیِ مردم را می‌بیند اما کسی ‌مورل‌ را نمی‌بیند. از جمله آن‌چه نظر ‌مورل‌ را جلب می‌کند زنی‌ست که هر غروب در ساعتی مقرر روی کوه می‌رود و به آسمان چشم می‌دوزد اما این زن نیز ‌مورل‌ را نمی‌بیند. ماجرا تا جایی پیش می‌رود که…

 

 

داستان امپراتوری

دیدا

نویسنده : ابراهیم میرقاسمی

تعداد صفحه : 256 صفحه

چاپ اول، تهران، 1389

انتشارات : آموت

دیدا رمانی تاریخی‌ست که در فضای درگیری‌های جانشینی خلفای امپراتوری عباسی داستان خودش را پیش می‌برد.

شخصیت‌های کتاب، هر‌کدام با داستان و ماجرای خودشان پیش می‌آیند، در گرداب‌های توفان این زمانه و عصر درگیر شده و هر‌کدام به نوعی به آرامش یا نابودی کشانده می‌شوند. ابراهیم میرقاسمی، در میان این همه ماجرا و شخصیت و اتفاق و حادثه و تصویر، تنها 256 صفحه برای کتاب خود انتخاب کرده است، که البته بخش قابل توجهی از آن‌را صفحات سفید بین فصل‌ها پر می‌کنند. کتاب می‌توانست برای این حجم حادثه، بسیار قطورتر باشد، روی شخصیت‌ها بیش‌تر و بیش‌تر کار بشود، و قلم با خیالی راحت پیش برود، تا رمان به نتیجه‌ی خویش برسد. با همه‌ی این‌ها، دیدا شروعی خوب برای سلسله‌ رمان‌های تاریخی‌ست که نشر ‌آموت‌ به‌تدریج به بازار خواهد فرستاد.

 

آتوسا: مهین‌بانوی‌ هخامنشی

نویسنده : حسن شیدا

تعداد صفحه : 263 صفحه

نوبت چاپ : سوم 1389

انتشارات : ترفند

آتوسا دختر کوروش هخامنشی و همسر داریوش، از جمله زنانی‌ست که در برقراری و پایندگی حکومت هخامنشیان نقش به‌سزایی داشته است. به‌تازگی توسط انتشارات ترفند، رمان جذابی برای سومین‌بار تجدید چاپ شده که قهرمان اصلی‌اش آتوساست. این رمان افسانه‌‌ای/‌ تاریخی با عنوان آتوسا: مهین‌بانوی هخامنشی، داستان گیومات است که خود را در نبرد کمبوجیه به‌جای بردیا پسر کوروش جا‌می‌زند و مدتی کوتاه بر سرزمین ایران حکومت می‌کند. اما آتوسا- دختر کوروش- با کمک داریوش بزرگ و با حمایت بزرگان ایرانی او را از میان برده و بار دیگر آسایش و آرامش را به ایران می‌آورد.

رمان آتوسا: مهین‌بانوی هخامنشی‌ نوشته‌‌ی حسن شیدا، یادآور سال‌هایی‌ست که ایرانیان با اراده‌ی آهنین خود در برابر هرگونه ناملایمات و پیش‌آمدهای ناگوار‌، ‌استوار می‌ایستادند و در کنار هم برای ایرانی ماندگار تلاش می‌کردند.

این سوی بهشت

نویسنده : اسکات فیتزجرالد

مترجم : سهیل سمیی

انتشارات : ققنوس

نوبت چاپ : سوم 1389

این‌ سوی بهشت عنوان رمانی از اسکات فیتز‌جرالد است که با ترجمه‌ی سهیل سمی به‌تازگی توسط انتشارات ققنوس روانه‌ی بازار کتاب شده.

این کتاب به زندگی و اصول اخلاقی جوانان بعد از جنگ جهانی اول می‌پردازد. شخصیت داستان جوانی جذاب و مرفه است که در دانشگاه پرینستون در رشته‌ی ادبیات تحصیل می‌کند و به نوشتن رمان مشغول است. این جوان و شیفتگی او به ادبیات در نهایت کار او را به سرخوردگی می‌کشاند.

منتقدان بر این باورند که فیتزجرالد شخصیت واقعی خود را در این رمان گنجانده است؛ چون او هم در دانشگاه پرینستون تحصیل کرده بود و هم بسیاری از اعتقادات و رفتارهای شخصیت داستان به اعمال و باورهای نویسنده شباهت دارد.

نشریات

ره آورد جدید: هنر ، سیاست و…..

 

پیشگفتار سردبیر

فقر و تهیدستی در بین کودکان جهان و ایران شعله شمس                                          

گفتار دوم ، نگاهی به رویدادهای اخیر:   شعله شمس     

                                    

بخش 1 - درود بر مشاهیری که هستند

دکتر فرهنگ مهر: صیفی شرقی             

                         

بخش 2 - بحران کنونی و تفحصی در آینده ایران

به یاد داریوش همایون: بهمن امیرحسینی                           

گفتگوی “ره آورد “با خسرو بایگان سمنانی: ره آورد                                                  

گفتگوی “ره آورد” با مهرداد مشایخی: ماندانا زندیان                                 

عدم تمرکز، گامی در راستای مردم سالاری و وحدت ملی: عبدالمجید مجیدی                        

راهکارهای گذار به یک حکومت غیر متمرکز،: کاوه آهنگری                                       

معیشت در گذرگاه باد :   حسن منصور                                       

 هویت جامعه ایرانی کدام است؟ : عطا هودشتیان            

                       

بخش 3 - ادب، فرهنگ، دین و فلسفه

 (سایه)       هوشنگ ابتهاج: پروفسور فضل الله رضا               

 گفت‌وگو با داریوش آشوری : مهرانگیز رساپور                               

 جای پایِ شاهدبازان در ادبیاتِ ایران: امیر حسین دیانی                                

آلاله ی کوهساران”: حسین‏علی یوسفی                            

«خَرابات» درست است نه «خُرابات» و «خُورآباد»: اسماعیل جسیم            

                    

بخش 4 - در گذرگاه تاریخ

سرنوشت مدرسه دارالفنون و محصلان ایرانی در اروپا : احمد هاشمیان                                  

دانشگاه بوعلی سینای همدان: جلال اخباری                                       

نگاهی به زندگی لورا دریفوس- بارنی : مُنا خادمی                                              

چه کسی از یهود و فراماسونری می­ترسد؟(بخش دوم) : میترا مقبوله     

                                   

بخش 5 - یادها و خاطره ها

ماجرای کفش خروشچف: عباس نیری                                            

هوشنگ طاهری : فرح میر                                                  

گفتگوی “ره آورد”  با “عبدالحمید اشراق”: ره آورد                                                  

سال‌های رعب و وحشت امنیتی و تغییر خط فارسی در تاجیکستان:  حبیب پرجیان                                      

مصدق وامیرتیمورکلالی : علی ضرابی                                            

خاطره ای از دادسرای تهران: حسین نجفی                                           

گفتگوی «ره‌آورد» با خانم پروانه بهار فرزند ملک‌الشعرای بهار: مسعود عسکری سروستانی     

 

بخش 6 - نقد و معرفی کتاب

بُرج بی شماره نقد گونه ای “بر فردائی دیگر” : کامبیز ( امیر ) عبیدی                  

یادداشتی بر “یادداشت­های علم”: ایرج آرین پور                                  

طلیعه داران  نقدی بر کتاب “ خاطرات عبدالرضا انصاری “: شعله شمس                                            

کتاب زیر سایه فرهنگ چهل گفتار از عبدالحمید اشراق: ره آورد                                                

«سه رویداد و سه دولتمرد»: محمدرضا واقفی                               

 

بخش 7- بازتاب های واژه ای  و هنریِ احساس                                 

 زیر نظر: دکتر اسد اسدی

سروده­های دیار(اشعار و نوشتار  کلاسیک)       

دور از دیار نخواهم شد:  سیمین بهبهانی                               

شریعت وحشت: اسد اسدی                                            

آواز بخوان….پرنده ی وحشی: آزاده مهدوی                                        

در باغ آتش: غزلی تازه  از: امیر هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سایه)                                 

تدبیر چیست؟ : م. ساقی                                                    

کشور دل: م. ساقی                                                    

 تازه وازه ها

زندگی : هیوا                                                             

( ننویسیم…بنویسیم…): مصطفی بادکوبه ای                        

آخر زمستان: حسین توسی                                          

نمی خواهم بمیرم: فریدون مشیری                                    

مرزهای سخن

جیمز آندرو امانوئل (James Andrew Emanuel ): اسد اسدی                                             

برای زنی غمگین ، ای آوازهای غم آلود، برخیزید!                                                                         

یدالله طارمی سراینده ای با واژه های بومی

کبیر: برگردان: لیلا فرجامی                   

گشت در گلزار هنر

کامران خاورانی: اسد اسدی                    

برای رنگین کمان پنجه ی کامران خاورانی : جهانگیر صداقت فر                

       

بخش 8 - نامه ها    

سرود دکتر گل گلاب: محسن باوندی                                     

صنایع هوایی ایران: احمد طباطبایی     

  

بخش 9 - بدرور با مشاهیری که رفتند

 

بخش 10 - دانش و فن آوری

استیفن هاکینگ در جدیدترین کتاب خود«طرح بزرگ» چه می گوید: مسعود عسکری سروستانی       

دیابت را بشناسیم: دکترسیروس سعیدی                     

                                                                                                                                                                                    

بخش 11 - دوستی می گفت 

زیر نظر: میترا مفیدی

 

 

بخارا: مجله فرهنگی هنری

شماره 80، فروردین- اردیبهشت 1390

این شماره از مجله بخارا که بخش عمده ای از آن، به بزرگداشت «مجتبی مینوی»، پژوهشگر و ادیب برجسته و فقید معاصر اختصاص دارد، شامل مقالات گوناگونی در زمینه نقد ادبی، شعر فارسی، زبان شناسی، ایران شناسی، تاریخ، نقد و بررسی کتاب و …می باشد. در این شماره می خوانیم:

×ادبیات و توتالیتاریسم/جرج اورول/ترجمه: عزت الله فولادوند

×ده دستور نویسندگی/حسن کامشاد

×نیمای جوان و آغاز شعر نوآیین فارسی/سیمین بهبهانی

×در ترجمه ناپذیری شعر/محمدرضا شفیعی کدکنی

×علوم انسانی در ایران و مسئله زبان/داریوش آشوری

×تازه ها و پاره های ایران شناسی/ایرج افشار

×نشریه مطالعات ایرانی/فرزانه قوجلو

×قلم رنجه/بهاءالدین خرمشاهی

×تاریخ نشر کتاب در ایران/عبدالحسین آدرنگ

×دکتر محمدمصدق در پهنه آموزش و دانش/ناصرتکمیل همایون

×گزارش شب مجتبی مینوی در دانشگاه تهران/شهاب دهباشی

×مینوی و تحقیقات ایرانی/مهدی محقق

×احاطه بر ادبیات جهان/محمدروشن

×مروری بر زندگی علمی مجتبی مینوی/محمدافشین وفایی

×مجتبی مینوی، استادی از اقلیم «نمی دانم»/ایرج افشار

×ماجرای ترجمه کمدی انسانی/سیمین دانشور

×هشتاد سالگی محمود طلوعی

×خواندنیها، امیرانی و طلوعی/محمد ابراهیم باستانی پاریزی

×گفتگو با محمد طلوعی/علی دهباشی

 

 

نگاه نو: فصلنامه اجتماعی، فرهنگی، هنری، ادبی

شماره 88، زمستان 1389

در آخرین شماره مجله «نگاه نو» که اینک بیش از 19 سال از انتشار منظم آن می گذرد، مطالب و نوشته های زیر به چشم می خورد:

×انقلابگر بی تعصب/آیزیا برلین/ترجمه: عزت الله فولادوند

×عدم مقابله با شر از طریق خشونت/آبتین گل کار

×فرجام خودکامگی: از شاه تا مبارک/فخرالدین عظیمی

×ابن بطوطه و زمانه او/محمدعلی موحد

×کوته بینی و بلنداندیشی در عالم هندسی و عالم جان:سیری در کتاب«پختستان» اثر ادوین ابوت/داریوش آشوری

×بن بست کیخسرو و فساد قدرت سیاسی/مرتضی ثاقب فر

×زایش و مرگ سوژه: با نگاهی به «داش آکل» اثر صادق هدایت/محمدرفیع محمودیان

×خنیاگری با ساز/محمدرضا شجریان

×جلیل شهناز:پنجه طلایی تار/سیدعلیرضا میرعلی نقی

×مارک تواین: بنیادگذار ادبیات جدید آمریکا/سارا چرچ ول/ترجمه: حسن کامشاد

×ناموس کشی: داستان کوتاه/فهیمه محفوظ

×بر آستانه چهل وپنجمین سالگشت خاموشی فروغ/محمود معتقدی

×ایران شناسی: گفتگوی مرتضی هاشمی پور با دکتر محمدتوکلی طرقی

×دانشنامه دانش گستر منتشر شد: گفتگو با کامران فانی