رهبر در پی جلب نظر نوجوانان

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» افزایش حضور در فضای مجازی و راه‌اندازی یک وبسایت جدید

وبسایت رسمی آیت‌الله خامنه‌ای سایت جدیدی مخصوص نوجوانان راه‌اندازی کرده و آن را “نو+جوان” نامگذاری کرده است. رییس سابق صدا و سیماراه‌اندازی این وبسایت را به شخص رهبر منتسب کرده و این اقدام را ستوده است. دفتر رهبر جمهوری اسلامی به تازگی تلاش‌های زیادی برای حضور و تاثیرگذاری در فضای مجازی بروز داده است. اکانت‌های khamenei.ir اگرچه توسط سایت رسمی تبلیغ و معرفی نمی‌شوند اما کاملا همسو با وبسایت اصلی عمل کرده و در شبکه‌هایی مثل توییتر، اینستاگرام و گوگل‌پلاس، سعی در جلب مخاطب دارند.

 

حذف دختران در روز اول راه‌اندازی

بنا به اعلام رسمی “دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای” دلیل راه‌اندازی این سایت “حضور فعال نسل نو در فضای مجازی” بوده و “نو+جوان” قصد دارد تا “با استفاده از همراهی و مشارکت نوجوانان فعال و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانایی‌های این نسل، پیام انقلاب اسلامی را با تمرکز بر اندیشه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در فضای مجازی ترویج کند و فضایی را فراهم آورد تا کاربران نیز نظرات و تولیدات خود را در معرض دید یکدیگر قرار دهند.”

در نخستین روز از راه‌اندازی این وبسایت که شعارش را انرژی، امید و ابتکار انتخاب کرده و در کنار لوگوی آن عنوان “آزمایشی” به چشم می‌خورد، مطالب محدودی منتشر شده که در همه آنها تکیه بر گرافیک زیبا و جوان‌پسند مشخص است. اما در عکس‌ها و گرافیک‌های استفاده شده برای این مطالب، همه تصاویر پسران جوان است و هیچ دختری دیده نمی‌شود. ستاره، پرونده و دیدار بخش‌بندی‌های درنظرگرفته شده برای این وبسایت است.

تاکنون اطلاعاتی درباره مدیران و دست‌اندرکاران این وبسایت اعلام نشده اما عزت‌الله ضرغامی، رییس سابق سازمان صدا و سیما در حاشیه مراسمی درباره راه‌اندازی این وبسایت صحبت کرده است. او که با حکم رهبر جمهوری اسلامی به عضویت شورای عالی فضای مجازی درآمده، راه‌اندازی این وبسایت را به شخص رهبر منتسب کرده است: “کارهای جوان‌گرایانه رهبری در این سن با همه اشتغالات، فوق‌العاده است.”

ضرغامی گفته است: “به دنبال ایجاد فضای حقیقی در فضای مجازی هستیم و باید تلاش کرده تا بتوانیم این امر را برای جوانان فراهم کنیم.”

او که در دوران انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ به دفاع از محمود احمدی‌نژاد و تخریب و تخطئه اعتراضات مردمی متهم و شهره بود، هنوز از ترادف “فتنه” و “فضای مجازی” دست برنداشته است: “امروز فضای مجازی دارد آدم‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و دشمن برای فضای مجازی حتی در دوره فتنه نیز برنامه داشته است. جریان فتنه عده‌ای را به دنبال خود تا لجن‌زار و باتلاق کشاند. خیانتی که در حوادث ۸۸ و فتنه انجام شد قبل از آنکه به هر کسی ضربه بزند، بزرگترین ضربه را به خود جریان اصلاحات زد که خواسته یا ناخواسته پایگاه این جریان شد.”

رییس سابق سازمان صدا و سیما به تازگی صفحه اینستاگرام خود را راه‌اندازی کرده است. شبکه‌ای که برخلاف توییتر و فیس‌بوک در ایران فیلتر نیست و به محبوبیت فوق‌العاده‌ای در میان کاربران ایرانی دست پیدا کرده است.

 

 

توجه ویژه مسوولان به فضای مجازی

حسن روحانی چه در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و چه در دوران تصدی این مقام وعده‌های بسیاری در مورد رفع محدودیت‌های فراوان اینترنت در ایران داده است. به خصوص آن که شبکه‌های اجتماعی سهم عمده‌ای در پیروزی روحانی و روی کار آمدن دولت او داشتند. از طرفی کاربران ایرانی به این نکته اشاره می‌کردند که اعضای کابینه در فیس‌بوک و توییتر و دیگر شبکه‌ها فعالیت دارند و از این فضا استفاده تبلیغاتی به نفع خود دارند اما همچنان سدهای مقابل کاربران اینترنت در ایران برقرار است.

پس از مجادلات بسیار میان دولت و نهاد متولی فیلترینگ در ایران، دولت روحانی به نوعی موفق شد از گسترش روزافزون فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کند اما در تحقق وعده‌اش مبنی بر رفع فیلتر دیگر شبکه‌های اجتماعی ناموفق ماند. او در اردیبهشت ماه سال گذشته از حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی دفاع کرد و گفت: “ما باید با ابزار مدرن البته نه منفعلانه و ترسو بلکه فعال و شجاع وارد عرصه شویم و بخش بزرگی از این فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی را جوانان، دانشجویان، ایران دوستان و اسلام دوستان، به تصرف درآورند و هویت اسلامی، ایرانی و اسلام رحمانی را به دنیا معرفی کنند.”

رهبر جمهوری اسلامی نیز با این که عموما در سخنانش نقش آسیب‌رسان به فضای مجازی می‌دهد و از نقشه‌های دشمن برای تهاجم فرهنگی از این راه سخن می‌گوید اما در سال‌های اخیر توصیه‌هایی هم برای فعالیت و تولید محتوا در فضای مجازی داشته است.

دفتر آیت‌الله خامنه‌ای هم فرصت فضای مجازی را مغتنم شمرده و سایت او از ابتدای سال ۸۸ حساب توییتری راه اندازی کرده است. این حساب عموما به زبان‌های جز فارسی توییت می‌کند و مخاطبان غیر ایرانی را مدنظر دارد. حساب گوگل پلاس khamenei.ir در میان فعالان طرفدار حاکمیت حاضر در فضای مجازی طرفداران بسیاری دارد.

وبسایت رهبر جمهوری اسلامی از نیمه تابستان ۹۱ حسابی در اینستاگرام راه‌اندازی کرده که مدام بر فعالیت آن افزوده شده است. به تازگی استفاده از فیلم‌های بالای ۱۵ ثانیه (که در این شبکه اجتماعی معمول نیست) در حساب ایسنتاگرام خامنه‌ای مورد توجه قرار گرفت و جنجالی شد.

نامه آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی هم باعث شد تا وبسایت او تدابیر بسیاری در فضای مجازی بیندیشند و با ترجمه این نامه به زبان‌های مختلف جذب مخاطب کنند. رسانه‌های حامی حاکمیت تا مدت‌ها با استناد به این فعالیت‌ها از تاثیر فوق‌العاده و جهانی پیام رهبر جمهوری اسلامی سخن می‌گفتند.

عیادت مجازی هم تدبیر دیگری بود که در زمان بستری شدن آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان از سوی تیم فضای مجازی او به کار بسته شد تا مشخص شود فضای مجازی حالا برای رهبر جمهوری اسلامی هم غیرقابل چشم‌پوشی شده و در فکر حضور هرچه بیشتر و موثرتر در این فضاست.