رواج بادیگارد در بین ثروتمندان

نویسنده
نازنین کامدار

» پس از هواپیمای شخصی، نوبت محافظ شخصی رسید

همزمان با افزایش تعداد ثروتمندان و میلیاردها در ایران و در شرایطی که این روزها تهران به مرکز دیدارهای تجاری و اقتصادی هیات های مختلف بازرگانی تبدیل شده است، پلیس ایران که تا سه سال قبل داشتن “بادیگارد خصوصی” را برای طبقه ثروتمند ممنوع اعلام کرده بود،هم اکنون از مجاز بودن فعالیت موسسات خصوصی ارائه حفاظت شخصی خبر می دهد.

به گفته یکی از سرمایه داران در جلسه ای در اتاق بازرگانی “استخدام بادیگارد و درست شدن موسساتی برای ترتبیت و آموزش غول های نگهبان در زمانی که مردم از نمایش ثروت متنفرند و گروگان گیری فرزندان و نوادگان سرمایه داران رایج شده است” امری طبیعی است.

بنا به نوشته روزنامه ها، سردار تقی مهری، رییس پلیس پیشگیری در این باره گفته است: “داشتن محافظ شخصی با مجوزهای لازم ممکن است. در کشورما اگر کسی بخواهد که از او محافظت شود باید مراحل مختلفی را طی کرده و مجوزهای لازم در این خصوص اخذ شود و اینطور نیست که هرکسی که خواست برای خودش یک محافظ یا تیم حفاظت داشته باشد. در صورتی که اشخاص نیازمند محافظ تشخیص داده شوند، موضوع باید بر حسب موقعیت فرد و تهدیدی که ممکن است وی در معرضش باشد یا باید در شورای امنیت کشور بررسی شود یا به دستور مقام قضایی و شورای تامین استان باشد و در آنجا با توجه به رده بندی‌هایی که وجود دارد در این خصوص و نحوه محافظت تصمیم گیری می‌شود که البته این دستور نیز موقتی است و داشتن محافظ یک دستور دائمی نخواهد بود”.

او می گوید: “در جمهوری اسلامی با توجه به امنیت بالایی که وجود دارد برای افراد بادیگارد شخصی و خصوصی نداریم و ما نیز همچنین چیزی نداریم، البته همانطور که گفتم ممکن است برای فردی با دستور قضایی یا حکم شورای تامین یا شورای امنیت کشور برای مدتی محدود فردی به عنون محافظ فعالیت کند. سلسله مراتبی در این خصوص وجود دارد و تنها نیروی انتظامی مسوول نیست؛ اما ما نیز مسوولیت‌هایی داریم”.(لینک

سخنان وی در حالی است که صفحات حوادث روزنامه ها مدام از گروگان گیری و یا تهدید به قتل ثروتمندان خبر می دهد گرچه رئیس پیشین پلیس پیشگیری، در سال ۹۱ داشتن هرگونه محافظ شخصی را غیرقانونی و ممنوع اعلام کرده بود.

او گفته بود: “داشتن بادیگارد شخصی ممنوع و جرم است. در قانون داشتن بادیگارد یا محافظ شخصی برای افراد عام جرم است و به جز مسئولان بالای مملکتی فردی حق استخدام بادیگارد را ندارد. البته برخی شرکت ها اقدام به واگذاری بادیگارد می کنندکه این امر غیر قانونی است و مردم نباید فریب تبلیغات آنها را بخورند”.(لینک)

تغییر نظر پلیس ایران در حالیست که هم اکنون بسیاری از ثروتمندان به دلیل نگرانی از خشم عمومی از اختلاف طبقاتی و تقسیم شدن جامعه به ثروتمندان و فقرا، خواستار استخدام بادیگارد برای خود و فرزندان شان هستند.

در همین راستا، هم اکنون چندین موسسه خصوصی که با پلیس ایران همکاری دارند، به تربیت افرادی با عنوان «بادیگارد» مشغول اند و با راه اندازی سایت و تاسیس دفاتر تجاری، نسبت به ارائه خدمات حفاظتی برای ثروتمندان، تجار، ستاره های سینمایی و… اعلام آمادگی کرده اند.

سایت «تشریفات تجاری ایران» که یکی از شرکت های ارائه بادیگارد است، در پایگاه اینترنتی خود در اینباره می نویسد:«از آنجائیکه بودجه نیروهای امنیتی و انتظامی از طریق منابع عمومی و خصوصاً مالیات تأمین می شود لذا امکان پذیر نیست که نهادهای متولی امنیت و یا نیروهای انتظامی به اشخاص متمول جامعه خدمات ویژه ای ارائه دهند چرا که چنین امری با عدالت اجتماعی منافات داشته و در حقیقت در مواقعی که قانون صراحتاً مشخص و تصریح ننموده است این کار امتیاز ویژه ای تلقی می شود لذا در چنین شرایطی استفاده و به کار گیری محافظ شخصی یا بادی گارد موضوعیت یافته و مصداق پیدا می کند به همین منظور پرتال جامع تشریفات تجاری ایران برای اولین بار اقدام به ارائه خدمات محافظ شخصی یا بادی گارد آموزش دیده و مجرب آقا و خانم نموده است که از طریق صفحه کاربری قابل رزرو و سفارش است و در صورتی که کاربران غیر عضو سایت نیز تمایل به استفاده از این خدمات دارند کارشناسان ما در کمال افتخار آماده ارائه خدمات مشاوره و پاسخ دهی به سئوالات احتمالی ایشان هستند”.(لینک)

این موسسه تنها موسسه تربیت و ارائه بادیگارد به شهروندان ثروتمندی که خواهان خدمات حافظتی هستند نیست و سایت هایی با نام “آکادمی بادیگاردی ایران” و “محافظان شخصی ایران” نیز از جمله موسسات پرورش و تربیت بادیگارد خصوصی هستند.(لینک 1 و 2)

سایت “آکادمی بادیگاردی ایران” همچنین صفحه ای برای “ستاره ها” راه اندازی کرده و ضمن دعوت از آنها برای داشتن بادیگارد می نویسد: “در هر کجا که هنرپیشه های سینما یا ستارگان موسیقی حضور داشته باشند، جمعیتی مشتاق را فراهم می سازند. خطر زمانی آغاز می شودکه سوژه توسط جمعیت، محاصره یا زیردست وپا قرار میگیرد. شخص سرشناس از هجوم جمعیت٬بیشترمورد صدمه قرار می گیردتا حمله بدخواهان. این همان موضوعی است که آکادمی پرشین بادیگارد به آن پرداخت است واین سرویس هارا با نیروهای متخصص به علاقه مندان آموزش میدهد وافرادی که در حال حاضرحفاظت این اشخاص را به عهده دارند می توانند این آموزشهارا زیر نظر آکادمی پرشین بادیگارد بگذرانند”.(لینک)

موضوع بادیگارد و محافظ شخصی برای ثروتمندان، توجه نشریات اقتصادی را نیز جلب کرده به طوری که هفته نامه “تجارت فردا” در اینباره با مصطفی اقلیما، رئیس انجمن مددکاری گفت و گو کرده است.

او در باره بروز این پدیده بی سابقه در ایران می گوید: “زمانی بود که کار پلیس را خود پلیس انجام می‌داد. الان همه بخش‌ها به سمت خصوصی شدن در حرکت است. یعنی ادارات هم خصوصی می‌شوند. در چنین شرایطی، تعداد زیادی پلیس بازنشسته داریم. البته در حوزه خصوصی شدن فعالیت‌های پلیس، مواردی از قبیل پلیس+۱۰ نیز دیده می‌شود که فعالیت‌های مربوط به پاسپورت و دیگر مسائل در حیطه فعالیت‌های این مراکز است. این بدان معناست که کاری برای پلیس‌ها ایجاد شده تا بتوانند بعد از بازنشستگی‌شان یک محل کار شخصی برای خودشان داشته باشند”.

وی اظهار نظر کرده بود که برای پلیس خصوصی نیز وضع به همین صورت است. یعنی یکسری از پلیس‌هایی که بازنشسته می‌شوند، بتوانند در این بخش فعالیت کنند. بر همین اساس هم، کسانی می‌توانند پلیس خصوصی بشوند که خودشان پیش از این پلیس بوده‌اند و پلیس آنها را قبول دارد. یعنی من نوعی نمی‌توانم در این فعالیت حضور داشته باشم. بر این اساس اگر قرار باشد مراکز پلیس خصوصی راه‌اندازی شود، باید رئیس آن، پلیس یا سرهنگ باشد و بعد از آن می‌تواند برای خود یک دفتر باز کند. مجوز نیز بر اساس فعالیت‌هایی که در نیروی انتظامی داشته، به او ارائه می‌شود. به این ترتیب از کارکنان بازنشسته نیروی انتظامی برای چنین فعالیت‌هایی استفاده می‌شود. قاعدتاً در این قالبی که ذکر شد، باید مجوز حمل سلاح نیز به این افراد داده شود.(لینک)

 محافظ شخصی، هواپیمای خصوصی، رستوان VIP و… از جمله پدیده های جدیدی در جامعه ایران است که با استقبال طبقه ثروتمند مواجه شده و با بروز اجتماعی گسترده، به عرصه رسانه ها نیز کشیده شده است.