روزگار بنی‌صدر ترجمه امروز احمدی‌نژاد؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» پروژه برکناری رییس دولت دهم در صدا و سیما کلید خورد

پخش مستند “سرانجام نامبارک” درباره سرنوشت ابوالحسن بنی‌صدر، از یک سو واکنش اصول‌گرایان را برانگیخت که معتقدند “تامل در سرنوشت بنی‌صدر می‌تواند برای احمدی‌نژاد عبرت‌آموز باشد” و از سوی دیگر با انتقاد حامیان محمود احمدی‌نژاد مواجه شد.هم‌زمان با پخش این مستند، که خبرگزاری فارس نیز آن را بازنشر داده، حزب موتلفه هم احمدی‌نژاد را متهم به “کودتای اجتماعی” و نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان نیز از احمدی‌نژاد انتقاد کرده اند.

صدا و سیما دو روز پیش اقدام به پخش مستندی با عنوان “سرانجام نامبارک” کرد که به شرح اتفاقات دوران ریاست‌جمهوری ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس‌جمهوری اسلامی، می‌پردازد. پخش این مستند از آن جهت توجهات را جلب کرده که در ماه‌های گذشته برخی گروه‌های اصول‌گرا به احمدی‌نژاد هشدار داده‌ بودند که در صورت ادامه روند فعلی، ممکن است سرنوشتی مشابه بنی‌صدر پیدا کند.

از جمله مواردی که در ارتباط با این مستند جنجالی شده، استفاده از عبارت “جریان انحرافی” است. اصول‌گرایان در چند سال اخیر برخی از حامیان احمدی‌نژاد را “جریان انحرافی” می‌نامند و از رحیم‌مشایی به عنوان شخص اصلی این جریان نام می‌برند. آن‌ها این جریان را متهم کرده‌اند که در فسادهای اقتصادی نقش داشته و به دنبال حذف نقش ولی‌فقیه از جمهوری اسلامی است. حتی برادر محمود احمدی‌نژاد ـ– که پیش از این بازرس نهاد ریاست جمهوری بود –ـ هم گفته است که این جریان آماده جنگ مسلحانه علیه جمهوری اسلامی هم هست.

حبیب‌الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، درباره این مستند گفته است که اتفاقات آن زمان “ترجمه‌ای از امروز” است. او اضافه کرده: “این مستند مثل اینکه ترجمه‌ای از امروز بود و بخصوص برای مسئولان بسیار عبرت‌انگیز بود… آنچه امروز رهبری تحمل می‌فرمایند کپی رنج‌هایی است که امام(ره) می‌کشیدند”.

کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران نیز چنین درباره این مستند موضع‌گیری کرد: “مسئولین فعلی هم اگر زیر پرچم ولایت باشند و متدین باشند و دیانت‌شا ن در اطاعت از رهبری بروز پیدا کند مملکت در مسیر آرام و با حرکت سریع پیش خواهد رفت واگر اینطور نباشند خودشان ضرر می‌کنند و به جامعه هم آسیب می‌زنند و هزینه را بالا می‌برند”.

در این میان حامیان محمود احمدی‌نژاد نیز در فضای مجازی نسبت به این فیلم واکنش‌ نشان دادند. یکی از حامیان احمدی‌نژاد نوشت: “مشابهت سازی زورکی که از اول تا آخرش آدم را یاد خنده بازار می انداخت. کم نیستند بینندگانی که بعد از دیدن این مستند، در روایت های رایج درباره بنی صدر تشکیک کرده اند! بخصوص نسل جوان و نوجوان که آن دوران را درک نکرده اند، الآن با روایت های اینچنینی، قطعا نسبت به روایت های رایج از ماجرای بنی صدر سوء ظن دارند. بالاخره هجمه بی سابقه به احمدی نژاد را می بینند و در این مشابهت سازی ممکن است تصور کنند این هجمه ها نسبت به بنی صدر هم وجود داشته و در واکنش به این هجمه موضع می گرفته است. انتقادات رئیس جمهور به رفتار غیرقانونی سپاه را می بینند و در این مشابهت سازی تصور می کنند تقابل بنی صدر با سپاه هم متاثر از این چنین موضوعاتی بوده است. و سایر موارد”.

وحید یامین‌پور، مجری صدا و سیما در برنامه‌هایی چون دیروز، امروز، فردا نیز درباره این مستند نوشت: “وقتی می گوییم یک نفر بنی صدر «می شود»، پیش گویی یا پیش بینی نکرده ایم؛ بلکه طراحی کرده ایم که او بنی صدر «بشود». سادگی است که تصور کنید عده ای دارند نسبت به آینده هشدار می دهند، آنها دارند آینده را می سازند، همانگونه که می خواهند. نظریه ها خبر از واقع نمی دهند، بلکه طرح نظریه پردازان هستند تا همه مانند آنها همه چیز را ببینند آنوقت آنها می توانند آنگونه که می خواهند واقعیت را مطابق نظریه شان بسازند. بعضی ها خودشان دارند می لغزند. نمی دانم چرا عده ای برای افتادن و له شدنشان زمین و زمان را پر از پوست خربزه کرده اند”.

پیش از این شورای تببین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران پس از بروز درگیری میان روسای سه قوه در بیانیه‌ای خطاب به سران قوا نوشته بود که “در صورت ادامه اختلافات، با چشم یک خیانت کار به آنها خواهد نگریست و قطعا آنگونه که شایسته است با آنها برخورد خواهد کرد”. این نهاد که زیر نظر سپاه پاسداران قرار دارد، ضمن انتقاد از محمود احمدی‌نژاد، علی لاریجانی و صادق لاریجانی،اختلاف آن‌ها را به اختلاف میان آیت‌الله خمینی و ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رییس جمهوری اسلامی، تشبیه کرده بود.

پس از درگیری‌های رخ داده در مجلس به دنبال استیضاح وزیر کار، سردبیر سایت خبرآن‌لاین، نزدیک به علی لاریجانی هم با اشاره به رفتار احمدی‌نژاد در جلسه علنی مجلس، وی را متهم کرده بود که به دنبال “بنی‌صدری کردن اوضاع” است و راهی که انتخاب کرده “به کودتا علیه مجلس شبیه بود، اما چون مدتهاست سرکنگبین دولت، صفرا فزوده است، نتیجه عکس داد و کودتا خنثی شد”. خبر آن‌لاین دلیل اتخاذ این رفتار را نیز این‌گونه شرح داده بود: “احمدی نژاد می خواهد قبل از پایان دوره ریاست جمهوری اش کنارگذاشته شود تا بهانه«نگذاشتند کار کنم» را با نوای مظلومانه زمزمه کند. اما ظاهرا اراده خدا بر این تعلق گرفته است که ناراستان رسوا شوند.”

در ادامه این مطلب آمده بود: “محمود احمدی نژاد تا توانسته است از بزرگواری نظام و رهبری معظم سوء استفاده کرده اما شاید وقت آن رسیده باشد مردم و خیل رای دهندگانی که به اعتبار شعارهای برخاسته از نظام به او رای داده اند، حساب خود را با او تسویه کنند، همانگونه که با اولین رئیس جمهور کردند و شعار دادند: رای ما رو پس بده”.

اصول‌گرایان تاکنون چندین بار نسبت به وقوع سرنوشتی مشابه بنی‌صدر برای احمدی‌نژاد هشدار داده‌اند. مجتبی ذوالنور، جانشین پیشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه، زمانی خبر داده بود که در صورت ادامه رفتارهای احمدی‌نژاد، امکان وقوع اتفاقی برای وی هم‌چون بنی‌صدر دور از ذهن نیست. وی البته اضافه کرده بود که در حال حاضر تصمیم “نظام” برخورد با احمدی‌نژاد نیست. محمدرضا باهنر٬ نایب رییس مجالس هفتم تا نهم نیز پیش از این گفته بود “دعا می‌کند که دولت احمدی‌نژاد به سلامت دوره‌ی خود را طی کند”. وی همچنین زمانی گفته بود که نمایندگان مجلس بر این عقیده هستند که رهبر جمهوری‌اسلامی تمایل دارد دولت دهم کار خود را به اتمام برساند٬ در غیر این‌صورت آن‌ها احمدی‌نژاد را استیضاح می‌کردند.

در ابتدای آغاز به کار دولت دهم و پس از انتصاب رحیم‌مشایی به سمت معاونت اولی و سپس برکناری وی از این سمت با دستور رهبر جمهوری اسلامی، جامعه اسلامی مهندسین، از احزاب اصولگرا و حامی احمدی‌نژاد در نامه‌ای به وی نسبت به تکرار سرنوشت بنی‌صدر و مصدق هشدار داده بود.

در زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم نیز اسدالله بادامچیان، از اعضای حزب موتلفه درباره تلاش‌های دولت برای فرستادن کاندیداهای خود به مجلس گفته بود: “هر کسی که دنبال دیکتاتوری بوده است روی مجلس و تابع کردن آن سرمایه گذاری کرده است و اگر ما بحث استقلال قوا می‌کنیم به این معنی است که دولت نباید در انتخابات مجلس دخالت کند چرا که آغاز این راه آغاز دیکتاتوری است. من به مسائل بدبین نیستم اما بنی صدر هم می‌کوشید که مجلس را تابع خود کند، اما مردم نباید وکیل الدوله را به مجلس بفرستند”.

شاید برای نخستین بار این هاشمی‌رفسنجانی بود که در نامه سرگشاده خود به آیت‌الله خامنه‌ای پس از مناظره‌های انتخاباتی سال ۸۸ نوشت: “قصد ندارم که دولت موجود را مثل دولت بنی‌صدر معرفی کنم!؟ و یا سرنوشتی شبیه آن دولت را برای این دولت بخواهم، بلکه مقصود این است که باید مانع گرفتار شدن کشور به سرنوشت آن روزگار شد”.

 همزمان با پخش این مستند، نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی نیز انتقادهای خود از احمدی‌نژاد را شدت بخشیده‌اند. غلام‌علی نعیم‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در هرمزگان، محمود احمدی‌نژاد را فردی “فریب‌کار و توطئه‌گر” توصیف کرد: “باید به آقای مشایی بگوییم که اسفندیار دست از رستم بردار ما علی داریم… کسانی که در انتخابات به دنبال کشاندن مردم به خیابان‌ها هستند از صفینیان هستند و بدانند که ملت ایران به آنان رای نخواهند داد. کسانی که شعار «انتخابات را مردم مدیریت می‌کنند و مدیریت آن با مردم است» را سر می‌دهند افرادی فریبکار و توطئه‌گر هستند”.

 حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه در موسسه کیهان هم نوشته است که معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ و “جریان انحرافی” برنامه‌ای مشترک با یکدیگر برای انتخابات دارند: “امروزه با نگاهی- هرچند گذرا- به عرصه سیاسی کشور و تبلیغات زودرس انتخاباتی که همه روزه شتاب و گستره بیشتری پیدا می کند، دو جریان به ظاهر متفاوت «حلقه انحرافی» و «اصحاب فتنه» را می توان دید که هرچند مدعی دشمنی و درگیری با یکدیگر هستند ولی مراجعه به فلش حرکت آنها نشان می دهد که در نهایت یک هدف مشترک را دنبال می کنند و از این روی می توان و باید درگیری این دو جریان را ساختگی تلقی کرد و از افتادن در دامی که پیش روی گفتمان اصولگرایی گسترده اند، برحذر بود”.

این انتقادها در حالی مطرح شده که وب‌سایت شما ـ– ارگان حزب موتلفه ـ– در یادداشتی محمود احمدی‌نژاد و اطرافیانش را متهم به “کودتای اجتماعی” کرده است. این وب‌سایت کودتای اجتماعی را مجموعه‌ای روش‌ها و راهکارها دانسته و نوشته است که در کودتای اجتماعی “دیگر کسی با صدای آمریکا، خارجی٬ اجنبی و نامسلمان مواجه نیست”، بلکه عامل این کودتا “مدعی مهرورزی، عدالت و دولت ظهور است که در نظرسنجی‌ها و حتی در سایر کشور‌ها محبوب‌تر از رهبری است… عامل چنین کودتایی شدید‌ترین حملات را به آمریکا و اروپا و اسرائیل نموده٬ ولی در عین حال آماده‌ترین فرد برای مذاکره با آمریکا است”.

شما همچنین اقدام به برشمردن چهار ویژگی کودتای اجتماعی کرده که همه آن‌ها با برنامه‌ها و عده‌های محمود احمدی‌نژاد مطابقت دارد.