رضایی: قران اجازه حضورم در انتخابات را داد

نویسنده
حسین محمدی

» یک کاندیدای دیگر از اردوگاه اصول‌گرایان

اعلام رسمی کاندیداتوری محسن رضایی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آشفتگی اردوگاه اصول‌گرایان برای انتخابات آتی را بیشتر کرده است. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که مدت‌ها بود تحرکات انتخاباتی خود را آغاز کرده بود، به طور رسمی اعلام کرد که قصد حضور در انتخابات را دارد. این در حالی است که گروه‌های مختلف اصول‌گرا نیز کاندیداهای مختلفی برای حضور در انتخابات معرفی کرده‌اند.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران، در یک سخنرانی در شهر دیوان‌دره استان کردستان، گفت که وارد انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد: “چندین‌بار از بنده خواسته‌اند تا اینکه کاندیداتوری خود را در تهران و با حضور رسانه‌ها اعلام کنم اما من با توجه به رویکردی که دارم اکنون در این شهر اعلام می‌کنم که در انتخابات ریاست جمهوری حضور خواهم داشت.”

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفته است که قرآن به وی اجازه حضور در انتخابات را داده است: “امام جماعت مسجد صلاح‌الدین ایوبی سنندج دیروز بعد از برگزاری نماز جماعت مغرب، قرآنی را به من هدیه کرد که امروز در مسیر سنندج به دیواندره آن را باز کردم و قرآن اجازه حضور در این انتخابات را به من دادند”.

رضایی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری سال‌های ۸۴ و ۸۸ نیز به عنوان کاندیدا وارد عرصه انتخاباتی شده بود. وی در سال ۸۴ در آخرین روز تبلیغات از حضور در انتخابات انصراف داد، اما در انتخابات سال ۸۸ تا پایان در عرصه ماند و در ‌‌نهایت با نزدیک به ۹۰۰ هزار رای، نفر سوم انتخابات اعلام شد.

وی گفته است که “باید به جای تکرار مباحث دو دهه گذشته با مردم آشتی کنیم” و اضافه کرده: “به گردنه سخت و حساسی رسیده ایم که باید با درایت ۱۰سال آتی را مدیریت کنیم تا از این گردنه عبور کنیم.” رضایی اضافه کرده که بهبود وضعیت معیشتی مردم و توسعه کشاورزی را از اهداف انتخاباتی خود اعلام کرده است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ماه گذشته در یک سخنرانی گفته بود که اگر اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی نامزد انتخابات بودند، رقیب او محسوب می‌شدند؛ اما در حال حاضر از بین نامزدهای موجود، رقیب جدی برای خود نمی‌بیند. بنا بر اعلام وزارت کشور، انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم روز ۲۴ خرداد سال آینده برگزار خواهد شد.

محسن رضایی تنها نامزد اصول‌گرایان برای انتخابات آتی نیست. در ماه‌های گذشته تعدادی از اصول‌گرایان گفته‌اند که در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدا حاضر خواهند بود.

محمدرضا باهنر، از کاندیداهای احتمالی اصول‌گرایان برای انتخابات، اما در زمینه حضور اصول‌گرایان در انتخابات و فضای آن گفته است: “برخی همه گروه​های سیاسی و چهره​های منفرد از اصلاح طلب و اصولگرا و خاتمی و هاشمی را هم در بر می​گیرد و برخی صرفا معطوف به طیف خاصی هستند. در مجموع این نظرسنجی​ها هیچ فرد یا طیفی وجود ندارد که بیش از ۲۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده باشد. آقایان هاشمی، خاتمی و بعد از آنها آقای قالیباف بیشترین آرا را به خود اختصاص داده​اند. نظرسنجی​ها نیز با ارقامی اعلام می​شوند که چندان نزدیک به واقعیت نیستند، مثل نظرسنجی​ای که به نقل از ۱+۲ مطرح شد که آنها ۶۰ درصد رای دارند! این در حالی است که در آخرین نظرسنجی‌ها، مجموع آرای این سه نفر کمتر از ۳۰ درصد بوده است”.

هفته گذشته سایت شفاف‌نیوز، نزدیک به مرتضی طلایی، نوشته بود که اطرافیان پورمحمدی در حال حاضر با رسانه‌هایی چون “سایت های نامه نیوز، قانون آنلاین و هفته نامه متن و روزنامه قانون” در عرصه سیاسی حضور دارند: “آنگونه که از اظهار نظرهای مصطفی پورمحمدی و آرایش رسانه ای وی برمی آید، رئیس سازمان بازرسی کل کشور دیر یا زود از عزم نهایی خود برای ورود به عرصه پرچالش انتخابات سخن خواهد گفت. اطرافیان مصطفی پورمحمدی در ماههای اخیر و با افزایش سفرهای استانی وی اقدام به راه اندازی چندین رسانه اصلی و حاشیه ای برای وی کرده اند تا بتواند صدای وی را رساتر از قبل به گوش مخاطبان خود برساند”.

بحث حضور اصول‌گرایان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در حالی مطرح است که تاکنون محمود احمدی‌نژاد بارها نسبت به آزاد نبودن انتخابات آتی هشدار داده است. سخنان احمدی‌نژاد با انتقاد برخی از اصول‌گرایان مواجه شده است: “حال که زمان زیادی به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آتی باقی نمانده تکرار سخنانی در خصوص آزاد بودن انتخابات یا دخالت نکردن در انتخابات، ‌آن هم از سوی مسئولانی که باید امانت دار رای مردم باشند، مفهومی جز آشفته کردن فضای آرام کشور ندارد. به نظر می رسد مسئولان محترم به خصوص آن دسته که مسئولیت اجرای انتخابات را در سراسر کشور بر عهده دارند همگان (مجریان و کاندیداهای انتخاباتی) را به پایبندی و اجرای مر قانون دعوت کنند. چرا که قانونی که سی و سه سال سالم ترین انتخابات ها را در کشور برگزار کرده، ‌به هیچ کس اجازه دخالت در انتخاب مردم را نخواهد داد و مسئولان نباید از این نظر نگران باشند”.

امکان حضور پورمحمدی در انتخابات در حالی مطرح شده که ماه گذشته یحیی آل‌اسحاق از سران حزب مؤتلفه، خبر از آن داده بود که وی به همراه محمدرضا باهنر و منوچهر متکی، کاندیداهای نهایی حزب مؤتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری برای انتخابات هستند. آل‌اسحاق در این باره گفته بود “حزب مؤتلفه اسلامی و جبهه پیروان خط امام و رهبری سه نفر را برای انتخابات، نهایی کرده‌اند و قرار شده است تا صلاحیت آنها مورد بررسی قرار گیرد و حتی احتمال دارد تعداد اعضای منتخب از این سه نفر هم بیشتر شود” وی افزوده بود: “من بر سر مواضع قبلی خودم هستم و تصمیمی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری ندارم، اما تلاش می‌کنم تا نامزد انتخابات ریاست جمهوری سه شرط مهم را داشته باشد. اول اینکه اقتصاد و اقتصاد برنامه‌ریزی شده در محور برنامه‌هایش باشد، دوم اینکه چهره اقتصادی عمل‌گرا باشد و سوم اینکه به توسعه و معیشت مردم فکر کند”.

نام‌هایی چون علی‌اکبر ولایتی، سعید جلیلی، غلام‌علی حدادعادل و محمدباقر قالیباف نیز در فهرست نامزدهای احتمالی انتخابات قرار دارد. رسانه‌ها و گروه‌های مختلف اصول‌گرایان، هر یک تلاش می‌کنند تا یکی از این افراد را برای کاندیداتوری در انتخابات آتی معرفی و حمایت کنند.

هفته گذشته محمد کوثری، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و از فرماندهان سابق سپاه، اصلاح‌طلبان را گروهی “بی‌خاصیت” توصیف کرده بود که “مردم به ماهیت آن‌ها پی برده‌اند” و افزوده بود که “نگرانی چندانی احساس نمی‌شود و انشاءالله یازدهمین دولت جمهوری اسلامی دولتی اصولگرا خواهد بود”.

او همچنین اضافه کرده بود که اصلاح‌طلبان حضور پررنگی هم در انتخابات نخواهند داشت و به همین دلیل “اگر قرار بود چهره‌های اصولگرا با رقیبی اصلاح طلب رقابت کنند شاید به حکم ضرورت به وحدت تن می‌دادند، اما با شرایط فعلی نیاز چندانی به یکی بودن در بین اصولگرا‌ها احساس نمی‌شود”.

علاوه بر کاندیداهای اصول‌گرا، گفته می‌شود حامیان احمدی‌نژاد هم قصد دارند با کاندیدایی ویژه درانتخابات حاضر شوند. اصول‌گرایان از اسفندیار رحیم‌مشایی به عنوان کاندیدای اصلی این گروه نام می‌برند.

در اردوگاه اصلاح‌طلبان نیز وضعیت مشابهی حاکم است. برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب در تلاش هستند که سیدمحمد خاتمی را برای حضور در انتخابات مجاب کنند. علاوه بر خاتمی، نام افرادی چون عبدالله نوری نیز به عنوان کاندیدا برای انتخابات مطرح شده است.

علاوه بر این دو، مصطفی کواکبیان، حسین کمالی، محمدرضا عارف و محمدعلی نجفی دیگر گزینه‌هایی هستند که هر از گاهی نام آن‌ها برای انتخابات مطرح می‌شود.