سفر دشوار خامنه ای به روستای صعب العبور

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» خاطره محمدی گلپایگانی پس از 16 سال

16 سال پس از سفر آیت الله خامنه ای به استان کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی یکی از خاطرات خود از آن سفر را بازگو کرد.حجت الاسلام محمد محمدی گلپایگانی در بیان این خاطره به ذکر ماجرای سفر آیت الله خامنه ای به روستایی با نام “بازفت” از توابع شهرستان یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد پرداخت.

به گفته محمدی گلپایگانی، راه دسترسی به این روستا “بسیار صعب العبور و دشوار” بوده اما رهبر جمهوری اسلامی در بازگشت “دستورات بسیار خوبی برای رفع محرومیت” از روستای بازفت صادر کرده است.

استان کوهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران واقع شده و با جمعیتی در حدود 700 هزار نفر، یکی از فقیرترین و محروم ترین استان های کشور است.

این استان از مناطق نفت خیز ایران به شمار می آید و دارای منابع غنی معدنی مانند مس، فسفات، گوگرد و بوکسیت است. کشاورزی و دامداری نیز در این استان ایلیاتی از تاریخچه طولانی برخوردار است اما به رغم تمام این توانایی ها، استان کهگیلویه و بویراحمد جزو عقب مانده ترین مناطق ایران محسوب می شود.

روسای جمهوری اسلامی تاکنون چند بار به این استان سفر کرده و دستوراتی برای رفع محرومیت از آن داده اند که در عمل حاصل چندانی در بر نداشته است. آیت الله خامنه ای هم یک بار در 17 خرداد ماه 1373 به این استان سفر و طی این سفر بر حل مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد.

 

دستورات اجرانشده پس از 16 سال

حالا رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی خاطره خود از این سفررا چنین بازگو کرده: “مقام معظم رهبری در سفری که به یاسوج داشتند، دفتر ایشان برنامه‌ای تنظیم کرده بود که معظم له سفری به روستای بازفت داشته باشند… وقتی ما وارد بازفت شدیم، همه مردم اعم از زن و مرد و پیر و جوان به استقبال ایشان شتافتند و معظم له نیز همچون پدری مهربان در بین آنها نشستند و ضمن احوالپرسی از تک تک اهالی این روستا، آنها را مورد تفقد و دلجویی قرار دادند.”

او سپس “توجه به مناطق محروم” را یکی از “برنامه های ثابت” سفرهای آیت الله خامنه ای عنوان کرده و گفته است: “راه دسترسی روستا بازفت بسیار صعب العبور و دشوار است و مقام معظم رهبری در بازگشت از این روستا دستورات بسیار خوبی برای رفع محرومیت از این روستا صادر فرمودند.”

محمدی گلپایگانی در عین حال خبر داده که این دستورات با گذشت بیش از 16 سال هنوز اجرایی نشده اند: “آن گونه که ما شنیده‌ایم دستورات و اوامر مقام معظم رهبری در حال اجراست و اجرای این دستورات وضعیت این روستا را تغییر خواهد داد.”

 

اینجا انگشتان قطع می شوند

رئیس دفتر آیت الله خامنه ای در حالی از توجه ویژه رهبر جمهوری اسلامی به مناطق محروم و روستاییان استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داده که در اواسط آبان، خبرگزاری مهر در گزارشی از قطع انگشتان دست اهالی یکی از روستاهای این استان به علت نبود پل و استفاده آنها از وسیله خطرناکی به نام “گرگر” خبر داد.

به نوشته این خبرگزاری، اهالی روستای “گاودانه علیرضا” در یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد باید برای خرید از مغازه‌ای که آن طرف رودخانه است و یا رفتن به محل کار و مدرسه هر روز سوار وسیله‌ای به نام گرگر یا جره که شبیه به تله کابین دستی است بشوند، از رودخانه عریض مارون عبور کنند و دوباره به محل زندگی‌شان برگردند.

این خبرگزاری نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت، بهای استفاده از گرگر برای روستاییان گاودانه را قطع انگشتان دست آنها عنوان و اضافه کرد: “باید هر قربانی برای رفتن از روستا به جاده، روی این وسیله بنشیند و سیم را برای حرکت گرگر به سمت چرخهای دو طرف آن هدایت کند. در بیشتر مواقع انگشت دست قربانی زیر چرخ گرگر می‌رود و انگشتش را قطع می‌کند.”

انتشار این گزارش و بازتاب وسیع آن در رسانه های داخلی و حتی بین المللی، موجی از ناراحتی و تاثر را در افکار عمومی ایران برانگیخت.اما مسئول روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به خبرگزاری مهر گفت که “استاندار وقت ندارد پاسخ بدهد”. سید محمدعلی بزرگواری، نماینده اصولگرای این منطقه در مجلس هم گفت: “روستاییان زیادی اغراق می کنند و می توانند با شنا کردن از رودخانه عبور کنند یا اینکه حواسشان را جمع کنند تا انگشتانشان قطع نشود.”

 

“نیازمند به امام زمان”

به دنبال پیگیری رسانه ها، استاندار، نمایندگان و برخی مسئولان محلی با حضور در این روستا به اهالی آن پیشنهاد دادند که روستای خود را تخلیه کنند و به جای دیگری بروند.

قوام نوذری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم با انتقاد از رسانه ها به علت انتشار گزارش های مربوط به این روستا، گفت: “مطمئن باشید اینگونه سیاه‌نمایی‌ها به هیچ‌وجه به‌نفع نظام و مردم نخواهد بود.”

 وزیر جهاد کشاورزی هم در روز 30 آبان، دستور رسیدگی فوری به وضعیت ساکنان این روستا و ساخت پلی بر روی رودخانه مارون را صادر کرد اما بزرگواری نماینده مجلس در این خصوص گفت: “قبل از هر اقدامی باید طرح نوشته شود، اداره راه و ترابری شهرستان آن را آماده کند، اداره راه شهرستان طرح را به کمیته برنامه ریزی استان بدهد، کمیته برنامه ریزی آن را تایید کند، بعد طرح به دولت برود تا در صورت موافقت به اداره راه استان بودجه دهند. بنابراین شاید تا زمان ساخت پل چند سال طول بکشد.”

هم اکنون گفته می شود عملیات احداث پل بر روی رودخانه مارون آغاز شده و این پل تا پایان سال جاری قابل بهره برداری خواهد بود.

با وجود این اما نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد معتقد است که این استان در تمام سال های پس از انقلاب نه “نماینده باعرضه ای داشته و نه استانداری قوی که بتواند به نحو شایسته مشکلات این مردم را حل کند.”

آیت الله سید کرامت الله ملک حسینی در نشستی با پرسنل شرکت توزیع نیروی برق این استان در روز 31 تیر سال جاری، گفت: “می شود به رئیس جمهور و رهبر دروغ گفت اما نمی شود به امام زمان دروغ گفت و ما نیازمند ایشان هستیم.”