غرب در فکر تشدید تحریم ها

نویسنده

» مقاله ساینس مانیتور درباره رویکرد تازه غرب به ایران

هوارد لافرانچی

وقتی نوبت به دیپلماسی ایران می رسد، کاخ سفید نشانه هایی از نسخه «نابرده رنج، گنج میسر نمی شود» را ارائه می دهد.

یک مقام ارشد کاخ سفید  گفت ایالات متحده به زودی تحریم های بسیار سخت تری را اعمال خواهد کرد زیرا اعتقاد دارد تحریم های سخت وضع شده در سال جاری در حال آسیب رسانی هستند اما نه به اندازه ای که رفتار تندروهای ایران را تغییر دهد.

گری سامور مشاور ویژه اوباما در امور کنترل تسلیحاتی  در یک کنفرانس در واشنگتن گفت، اتحاد ایالات متحده و هم پیمان هایش در برابر ایران هسته ای، احتمالاً به “تشدید فشار” بر ایران در ظرف هفته های آینده منجر خواهد شد. این اقدام در واکنش به خودداری ایران از رفع نگرانی های بین المللی در خصوص برنامه غنی سازی کشور ارزیابی می شود.

آقای سامور در این همایش که به همت بنیاد دفاع از دموکراسی سازماندهی شده بود، گفت: “ما باید این پیام را به ایران بفرستیم که در صورت خودداری از مذاکره جدی، تحریم ها شدیدتر می شود و این تحریم ها تا زمانی که نگرانی ما کاملاً رفع نشود، پابرجا خواهند ماند.”

مشاور ارشد هسته ای اوباما با اشاره به اینکه مذاکرات هفته جاری ژنو میان ایران و قدرت های دنیا از جمله ایالات متحده در زیر سایه انتظارات ناچیز موجود، بی نتیجه مانده است، گفت دور تازه ای از تحریم ها شیوه ای برای آزمایش “آستانه درد و شکندگی” ایران خواهد بود.

گفتگوهای دو روزه ژنو با توافق برای انجام یک مذاکره دیگر در ماه آینده در ترکیه پایان گرفت. اما ظاهراً عدم پرداختن به مسائل موجود و خودداری نماینده ایران از بحث درباره برنامه غنی سازی اورانیوم باعث شده است که آمریکا به طور علنی از تصمیم خود برای تشدید فشارها سخن بگوید.

یک دیپلمات ارشد اروپایی در واشنگتن پیش از انجام مذاکرات هفته جاری به طور غیرعلنی گفت هدف اصلی کشورهای اروپایی حاضر در مذاکرات، عقیم گذاشتن خط مشی ایران در انجام مذاکراتی است که به ظاهر جدی است اما در عمل وسیله ای برای خریدن وقت جهت پیشبرد برنامه هسته ای است.

سامور نیز از نگرانی مشابهی سخن می گوید. وی می گوید ایران “باور دارد که می تواند قالب مذاکرات را برای تضعیف تحریم های موجود و جلوگیری از وضع تحریم های بیشتر به بازی بگیرد.”

وی گفت: “این ترفند به کارشان نخواهد آمد.”

به دنبال سخنان سامور، نماینده کالیفرنیا در کنگره آمریکا در همان همایش گفت درنظر گرفتن تحریم های جدید برای بستن منافذ موجود در تحریم های فعلی می تواند منجر به ایجاد رژیم دموکراتیک تری در ایران می شود.

برد شرمان سناتور دموکرات با اشاره به تحریم هایی که به زوال آپارتاید در آفریقای جنوبی منجر شد، گفت: “نلسون ماندلا از ما به خاطر آن تحریم ها تشکر کرد. من منتظر روزی هستم که یک رهبر آزادی خواه ایرانی نیز از ما به دلیل وضع این تحریم ها تشکر کند.”

به نظر نمی رسد این اظهارات با استقبال تهران روبرو شوند. مقامات ایران از دیرباز معتقد بودند تنبیهات وضع شده از سوی قدرت های غربی در واقع در پی تغییر رژیم است و تنها در صدد محدود ساختن برنامه هسته ای ایران نیست.

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 10 دسامبر