وداع دارفانی با نمیرالمومنین

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» لبخندهای شخصیت دایم‌الوجود به خبر مرگ خویش

مقامات سطح اول جمهوری‌اسلامی، مخالفان زیادی دارند در این میان اما، ایت‌الله احمد جنتی، وضعیتی خاص دارد. کاربران دنیای مجازی، برای نشان دادن این وضعیت،اقدام به ساخت صفحاتی در فیس‌بوک کرده‌اند که مختص احمد جنتی است و معروف ترین آنها هم این نام را بر پیشانی خود دارد:خاطرات نمیرالمومنین.

شاید کمتر کسی هم‌چون دبیر شورای نگهبان، شاهد انتشار خبر مرگ خود بوده باشد؛مردی که کاربران شبکه‌های اجتماعی به وی لقب “نمیرالمومنین” داده‌اند و صفحات فیس‌بوکی متعددی درباره وی و خاطراتش ساخته اند.

اما این کار تنها به مخالفان جمهوری اسلامی محدود نمانده است؛ چندی پیش محمد موسوی‌خویینی‌ها، از اعضای شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز هم در سایت خود در پاسخ به سئوالی، جنتی را “دائم‌الوجود” خوانده و از ضرب‌المثل جدیدی درباره وی خبر داده بود: “برای انبساط خاطر جناب جنتی ضرب المثل جدیدی شنیده ام که خدمت دائم الوجودشان عرض می‌کنم: دو چیز در این دنیا باقی میماند یکی نام نیک، ودیگر آیت الله جنتی”.

اردیبهشت گذشته و در بحبوحه اختلافات میان احمدی‌نژاد و خامنه‌ای نیز عبدالنبی نمازی، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در کاشان گفته بود که “به آقای مشایی گفتند شما که می‌خواهی رئیس جمهور شوی صلاحیت شما را شورای نگهبان باید تأیید کند و آیت الله جنتی بسیار قاطع است و شما را رد صلاحیت می‌کند که مشایی گفته تا دو سال دیگر آیت الله جنتی نیست.”

پیش از این یکی از مدیران صفحه طنز “پَ نَ پَ” هم به “روز” گفته بود پست‌های مربوط به جنتی، جزو پست‌های پرطرفدار است که حداقل بین 6 تا 7 هزار لایک می‌خورد.

کاربران اینترنتی که به جنتی لقب “نمیرالمومنین” داده‌اند،صفحه‌ای نیز با عنوان “کمپین یادآوری نمیرالمومنین به عزراییل” ایجاده کرده‌اند.

یکی از کاربران فیس‌بوک، در خبری طنزآمیز در یکی از این صفحات نوشته: “هشدار جدی به کلیه ی کاربران فیسبوک: از این به بعد هر توهین و اهانت به آیت الله جنتی پیگرد قانونی خواهد داشت… ریاست سازمان میراث فرهنگی کشور”.

پس از انتخابات، مطالب طنزآکیز زیادی درباره جنتی نوشته شده اما در میان همه «نمیرالمومنین» یکی از معروف‌ترین شناسه‌های فیس‌بوکی برای کاربران ایرانی است. از صفحاتی که به منظور جمع آوری این لطیفه‌ها ایجاد شده است می توان به این اسامی اشاره کرد: خاطرات نمیرالمومنین،حکایت‌های نمیرالمومنین، خاطرات جنتی و آدم و حوا، طرح حذف سه صفر از سنِ آیت الله جنتی، جک جنتی، کمپین یادآوری احمد جنتی به حضرت عزرائیل، جنتی هستم امری بود، قدردانی از شتری که بالاخره آدرس خونه جنتی رو پیدا کرد، پاپیروس نوشته‌های نمیرالمومنین و…

 در این صفحات که چندین هزار عضو دارند می توان به نوشته‌های خلاقانه‌ای برخورد که به بهانه سن و سال جنتی او را در موقعیت‌های مختلفی با افراد تاریخی قرار می‌دهد. از آنجمله نقش وی در خوردن سیب توسط حوا یا درگیری وی با کریستف کلمب بر سر کشف قاره آمریکا. در توضیحات یکی از این صفحات از قول جنتی نوشته شده: “بنده شدیدا لفظ یکی بود یکی نبود، غیر از خدا هیچکس نبود را تکذیب می‌کنم، بنده هم در آن بازه‌ی زمانی نقش بسزایی داشتم، لطفا حق خوری نفرمائید”.

 یا در جای دیگری نوشته شده: “از این به بعد توی ریاضی، قراره به جای واژه «بی‌نهایت» از «جنتی» استفاده بشه! مثلا انتگرال سه ایکس رو از منفی جنتی تا مثبت جنتی حساب کنید”.

در دو سال گذشته بارها خبر مرگ یا بیماری احمد جنتی، به خبر نخست خبرگزاری‌ها و سایت‌های اشتراک لینک تبدیل شده است؛ اتفاقی که هر بار تکذیب می‌شود و جنتی تنها با “لبخند” به این خبر واکنش نشان می‌دهد.

حجم این شایعات آن‌قدر بالا گرفت که حتی در صفحه ویکی‌پدیای مربوط به احمد جنتی، تاریخ مرگ وی نیز درج شد، گرچه این تاریخ پس از مدتی تصحیح شد.

اما انگار انتشار مکرر و سپس تکذیب خبر مرگ جنتی، باعث شد کاربران دنیای مجازی از “دائم‌الوجود”ی امام جمعه موقت تهران بنویسند و به بازسازی خاطرات وی مشغول شوند.

این‌گونه بود که در ماه‌های گذشته عکس‌های بازسازی شده متعددی از جنتی منتشر شد: از حضور وی در کشتی حضرت نوح تا جام‌های جهانی و از تلاش برای رفع اختلاف میان آدم و حوا تا حضور در نقش مایکل جکسون، خواننده فقید پاپ.

اظهارنظرهایی که درباره جنتی و یا توسط خود وی بیان می‌شود، خوراک بیشتری به مسوولان این صفحات می‌دهد.

پیش از این فیلمی از جنتی منتشر شده بود که وی به درستی قادر به ادای کلمه “ددمنشانه” نبود؛ همین مساله باعث شد طنزهای کلامی و تصویری متعددی با این عبارت ساخته شود. هم‌چنان که چندی پیش انتشار فیلمی از نمازجمعه تهران و سخنان نامفهوم جنتی در آن، بار دیگر دست‌مایه طنزها قرار گرفته بود.

در یکی از طنزهای تصویری که برای جنتی ساخته شده، کاربران استتوسی از خداوند رادر فیس‌بوک منتشر کرده بودند که در آن نوشته بود: “فرشته‌های من اون گِلا رو بیارید که یه چیزی درست کنیم، حوصله‌مون سر رفت”. عبارتی که کنایه به خلقت انسان از گل داشت. تنها شخصی که این استتوس را “لایک” زده، احمد جنتی است.

همان‌طور که در صفحه فیس‌بوک متعلق به جنتی، چند دایناسور از وی با عنوان “بابابزرگ” یاد می‌کنند. در جای دیگری درباره جنتی نوشته شده: “میگن سازمان ملل میخواسته واسه جنتی، جشن تولد بگیره اما بعدا پشیمون شده! آخه برآورد کردن، دیدن اگه بخوان واسه اش شمع روشن کنن، دمای کره زمین 5 درجه افزایش پیدا می‌کنه”.

جنتی در بسیاری از کارتون‌ها و عبارات، عمری به قدمت کره زمین دارد و تصاویری از وی در کنار دایناسورها، آدم و حوا، نوح، عیسی مسیح، موسی، ادیسون، ناپلئون و… منتشر شده است.

 دبیر شورای نگهبان براساس شناسنامه، متولد سال 1305 است هر چندسال تولد وی هم مورد تردید برخی از کاربران قرار گرفته است.