واردات نفت هند از ایران در ژوئن نصف شد

نویسنده

» گزارش رویترز

واردات نفت خام هند از ایران نسبت به سال گذشته کمتر از نصف شده است. واردات این کشور در ماه ‍ژوئن از ایران حدود شصت درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. خرید چهار مشتری بزرگ ایران یعنی چین، ژاپن، هند و کره جنوبی روزانه حدود ۸۶۰ هزار بشکه بوده که یک سوم کاهش داشته است. این میزان از ماه آوریل کمترین مقدار واردات از جانب بزرگترین خریداران نفت ایران بوده است.

تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف توقف برنامه هسته‌ای ایران ماهیانه میلیاردها دلار ضرر به تهران می‌زند. نمایندگان مجلس آمریکا می‌خواهند تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور اعمال شود تا کل فروش نفت ایران به روزانه ۵۰۰ هزار بشکه یا کمتر برسد.

پراوین کومار، رئیس گروه نفت و گاز جنوب آسیا در مشاوران اف‌جی‌سی می‌گوید:‌ “کاهش سالانه واردات نفت ایران ادامه خواهد داشت. همه منتظر رئیس‌جمهور جدید ایران بودند تا برای بازگشت به میز مذاکرات بازتر باشد… اما فکر نمی‌کنیم اتفاق جدید بیافتد.”

کشورهای غربی گمان می‌کنند برنامه هسته‌ای ایران اهداف نظامی دارد و ایران نیز این ادعا را رد می‌کند.

حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران که ماه آینده قدرت را در دست می‌گیرد وعده داده تا در مورد برنامه هسته‌ای شفاف‌تر باشد، اما نباید انتظار کاهش فوری غنی‌سازی اورانیوم را داشت.

واردات هند از ایران در ماه ‍ژوئن تا ۱۴۰۸۰۰ بشکه در روز کاهش یافت که نسبت به ماه مه ۴۵ درصد کم شده است. واردات هند در نیمه اول سال تا ۲۱۱۴۰۰ بشکه در روز کاهش یافت که نسبت به همین دوره در سال ۲۰۱۲ به میزان ۴۲ درصد کاهش داشته است.

تخمین زده می شود که ژاپن در ماه گذشته ۲۰۰ هزار بشکه واردات داشته است. این آمار که کل واردات نفت ژاپن در ماه ژوئن را هفته آینده اعلام می‌کند، به میانگین واردات روزانه از ایران برای سال منتهی به ۳۱ مارس نزدیک است.

محاسبات مشابه، واردات آسیا از ایران را حدود ۹۷۵۲۸۰ بشکه در روز برای نیمه اول سال ۲۰۱۳ تخیمن می‌زند که بیش از یک‌پنجم نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

سهم ایران از کل واردات نفت هند در نیمه اول سال تا ۵.۴ درصد کاهش نشان می دهد که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کم شده است.

شرکت هندوستان پترولیوم و مانگالور خرید نفت از ایران را در ماه آوریل به خاطر مشکلات بیمه قطع کردند.

ماه گذشته واشنگتن به خاطر کاهش خرید نفت از جانب کشورهای آسیایی، فرصت ۱۸۰ روزه دیگری برای هند، چین و کره جنوبی در نظر گرفت و آنها را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد.

ژاپن در ماه مارس شش ماه فرصت دریافت کرد. تصمیم‌گیری در مورد تمدید این فرصت برای ژاپن در ماه سپتامبر و برای کشورهای دیگر در نوامبر- دسامبر صورت خواهد گرفت.

هند از ماه ژانویه تا ژوئن ۶۶ درصد بیشتر نفت از آمریکای جنوبی وارد کرده  و وابستگی به ایران را کاهش داده است. این منطقه ۱۹ درصد از واردات نفت هند را تامین می‌کند که در سال گذشته این رقم ۱۲.۶ درصد بوده است.

به طورکلی،‌ سومین اقتصاد بزرگ آسیا نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد بیشتر نفت وارد کرده  و از ماه ژانویه تا ژوئن،  واردات خود را ۹.۷ درصد افزایش داده است.

منبع: رویترز - 23 ژوئیه 2013