بیشتر تهدید از سوی ایران است تا القاعده

نویسنده

» کریستین ساینس مانیتور در باره دخالت هادر عراق

پس از یکی از مرگبارترین هفته های سال های اخیر برای نیرو های آمریکایی در عراق، یک مقام بلند پایه نظامی گفت، شبه نظامیان تحت حمایت ایران تهدید اصلی در عراق به شمار می آیند نه القاعده.

ژنرال جفری بوکانن، رئیس ستاد نیروهای آمریکا گفت هرچند بمب گذاری های اخیر در 13 شهر عراق علائم عملیات القاعده را بر خود دارد ولی شبه نظامیان، خطر بزرگ تری هستند “زیرا مستقیما و بطور روزمره از سوی ایران حمایت می شوند.“ 

بوکانن گفت: “برعکس، القاعده از حمایت کمتری برخوردار است و شاهدی مبنی بر ارتباط میان این دو وجود ندارد. ما ارتباطی بین آنها ندیدیم. آنها از نظر ایدئولوژیک خیلی باهم فرق دارند.”

بوکانن تخمین زد که در حال حاضر بین 800 تا 1000 عضو القاعده در عراق وجود دارد که اکثر آنان سیزه جویان محلی هستند. او گفت ستیزه جویان خارجی در میان آنها “واقعا قابل اغماض” است. ولی در مقایسه با آن، تنها یکی از گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران یعنی “گردان روز موعود”، “چندین هزار” عضو دارد.

ارتش آمریکا در حال حاضر درگیر این مساله است که چگونه به نیروهای عراق برای مقابله با این تهدیدهای نظامی، در زمانی که آمریکایی ها عراق را ترک می کنند، آموزش بدهد. خروج نیروهای آمریکا برای پایان سال جاری پیش بینی شده است، مگر آنکه دولت عراق از آنها بخواهد مدت بیشتری در عراق باقی بمانند.

مایک مولن، رئیس سابق ستاد ارتش آمریکا نیز ماه هاست  به دولت عراق گفته  باید هر چه سریع تر در مورد احتمال باقی ماندن نیروهای آمریکا دراین کشور تصمیم بگیرد. با گذشت زمان برخی از عملیات و آموزش ها غیر عملی به نظر می رسد.

به گفته بوکانن یکی از مسائل موجود هزینه عملیات است. اکنون فشار بیشتری برای کاهش هزینه های نظامی وارد می شود.

در هر حال تهدید های هر دو گروه، چه القاعده و چه شبه نظامیان تحت حمایت ایران، پس از خروج نیرو های آمریکا ادامه خواهد یافت. بوکانن گفت: “این گروه ها جایی نمی روند.”

ولی وی از بهبود عملکرد نیروهای امنیتی عراق نیز سخن گفت.

وی گفت در آستانه عملیات ماه مارس در شهر تکریت، که تعدادی از عراقی ها به قتل رسیدند، نیروهای امنیتی عکس العمل ضعیفی داشتند.

در حالیکه دو ماه بعد، در یک عملیات مشابه، با “تفاوت حیرت انگیزی” عکس العمل نشان دادند که شاهدی است بر پیشرفت آنها و اینکه از اشتباهات خود می آموزند.

وی گفت با این وجود، برخی خلاء های امنیتی وجود دارد که مقامات نظامی آمریکایی را نگران می کند.

در زمینه تبادل اطلاعات، که می تواند نقش بسیار مهمی در شکست دادن عملیات تروریستی ایفا کند؛ نیروهای امنیتی عراق هنوز در به اشتراک گذاشتن داده ها “تردید” دارند. بوکانن این خاصیت را از ویژگی های بازمانده از دوران صدام حسین می داندو می گوید: “مهمترین ویژگی زمان حال از دست رفتن اطمینان است.”

منبع:کریستین ساینس مانیتور – 16  اوت 2011