توافق با جبهه پایداری بی نتیجه ماند

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» سرانجام سودای اتحاد با مصباح

آخرین جلسه اعضای شورای مرکزی جامعه‌ روحانیت مبارز با آیت الله مهدوی کنی و آیت الله محمد یزدی که به منظور بررسی شروط جبهه پایداری و توافق با آن برگزار شده بود، بدون نتیجه پایان یافت. علی رغم تمام تلاش‏های یک ماه اخیر هنوز کمیته اتحاد اصولگرایان، موسوم به 8+7 موفق به ائتلاف با جبهه پایداری نشده و آیت الله یزدی درباره تفرقه اصولگرایان هشدار داده است؛ هشداری که نزدیکان آیت الله مصباح یزدی گفته‏اند “متوجه جبهه پایداری نیست.”

 

شروطی برای اتحاد

پس از آنکه دو نشست متوالی شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با غیبت نمایندگان جبهه پایداری برگزار شد، نزدیکان محمدتقی مصباح یزدی اعلام کردند که برای ورود به ساز وکار گروه 8+7 شرایطی را تعیین کرده‏‏اند که اتحاد آنها با سایر گروه‏های اصولگرا تنها از راه پذیرش این شروط امکان پذیر است. جبهه پایداری شروط خود را طی نامه‏ای به جبهه متحد اصولگرایی نوشته و اعلام کرده‏ است که “ما شرایط خود را گفته‌ایم و این جبهه متحد اصولگرایی است که می تواند با محقق شدن شروطی که تعیین کرده‌ایم ما را انتخاب کند یا نکند.” تا کنون هیچیک از این شروط از سوی رسانه‏های نزدیک به جبهه پایداری رسما اعلام نشده است.

اسدالله بادامچیان، عضو ارشد حزب مؤتلفه اسلامی دیروز در این باره گفت: “جواب این حرف آن‌ها این است که این جبهه پایداری است که می تواند بپذیرد در وحدت اصولگرایان باشند یا اینکه نپذیرد.”

 بادامچیان جدا شدن جبهه پایداری از دایره وحدت اصولگرایان را مساله‏ای دانسته که “ برای وحدت اصولگرایان خیلی مهم نیست” اما “بیشتر این خود آن جریان است که ضرر خواهد کرد.”

جامعه‌ روحانیت مبارز دو روز پیش برای بررسی شروط جبهه پایداری تشکیل جلسه داد، اما آنگونه که سخنگوی این تشکل خبر داده هنوز “تصمیماتی در این باره اتخاذ نشده است.” اعضای شورای مرکزی جامعه‌ روحانیت مبارز به عنوان محور اتحاد اصولگرایان در قالب گروه 8+7 “بر تقویت وحدت جامعه‌ اصولگرایی و این که حرکت‌ها باید در این ارتباط آغاز شود و به شکل مطلوبی صورت بگیرد” تاکید کرده‏اند.

 

تشکیل جبهه سوم

با این حال اما به نظر می‏رسد دیگر چهره‏های اصولگرا چندان امیدی به شکل گیری این اتحاد در آینده ندارند. چنانکه همزمان با تشکیل جلسه جامعه روحانیت مبارز، سیدرضا اکرمی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی احتمال تشکیل جبهه سوم در اصولگرایان را رد نکرده و گفته:‌ “با توجه به مباحث مطرح شده از سوی برخی از اعضای جبهه پایداری که دایره اصولگرایی را منحصر در خود می بینند و با توجه به سابقه‌ای که از آن ها وجود دارد، بعید نیست که احتمال مذکور یعنی تشکیل جبهه سوم در جناح اصولگرا به واقعیت تبدیل شود.”

حمید رضا ترقی، عضو ارشد حزب موتلفه نیز پیش از این با اشاره به تعیین شرط از سوی جبهه پایداری برای حضور در ساز وکار 8+7 گفته بود: “برخی اصولگرایان نمی خواهند وحدت ایجاد شود.”

ترقی هدف از تشکیل جبهه پایداری را ایجاد انشقاق بین “طرفداران احمدی نژاد در سال 84 و افرادی که اکنون طرفدار مشایی هستند” عنوان کرده است.

قبلا آیت الله مهدوی کنی در سخنانی که به نظر می‏رسید روی خطابش با جبهه پایداری است، گفته بود: “وحدت اصولگرایان را برهم نزده و به خاطر شاخه، ریشه را نخشکانید.” اما بلافاصله ولی اسماعیلی، عضو جبهه پایداری در اظهار نظری بعید دانسته بود که سخنان محمدرضا مهدوی کنی خطاب به جبهه پایداری باشد.

 

نظر خامنه‏ای، نظر مصباح

کمتر از یک هفته پیش غلامعلی حداد عادل، ازاعضای اصلی جبهه پایداری به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “ آیت‌الله خامنه‌ای، مایل نیست اصولگرایان با بیش از یک لیست در انتخاب آینده مجلس شرکت کنند.” غلامعلی حداد عادل با اشاره به اختلافات درونی اصولگرایان و هشدار درباره اینکه هرگونه غفلتی موجب می‌شود “جریان انحرافی” و “جریان فتنه” از فرصت استفاده کند، تمایل آیت الله خامنه ای را  به فهرست واحد اصولگرایان  علنی کرده است.

این سخنان با واکنش اصولگرایانی مواجه شد که معتقد بودند حداد عادل نباید خود را در مقام سخنگوی بیت رهبری قرار دهد. با این حال حضور حداد عادل و آیت الله خوشوقت که از بستگان نزدیک رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‏شوند، در سطوح بالای تصمیم‎‏گیری جبهه پایداری این گمانه را دامن زده که این گروه بیش از دیگر گروه‏های اصولگرا بازتاب دهنده نظرات آیت الله خامنه‏ای درباره آرایش نیروهای سیاسی برای مجلس نهم است.

البته این تشکیلات همچنان که مدنظر آیت‌آلله مصباح یزدی است “حزب” نیست؛ مرتضی آقاتهرانی، شاگرد آیت‌الله مصباح و عضو ارشد جبهه پایداری می‌گوید: “در دیدار با آیت‌الله مصباح یزدی، استاد نکاتی را به ما گوشزد کردند و گفتند: تشکل و نشست و برخاست‌های خود را داشته باشید؛ اما مبادا حزب تشکیل دهید.”

آقاتهرانی در جای دیگر نیز از دیدارشان با آیت‌الله خامنه‌ای، خبر داده و با بیان نقل قولی از رهبری جمهوری اسلامی ایران، نظرمحمدتقی مصباح یزدی را مورد تائید قرار داده بود. وی گفته بود: “آقا فرمودند حزبی نشوید، تشکل داشته باشید، نظم داشته باشید و وحدت داشته باشید.” خبر دیدار اعضای جبهه پایداری با رهبر ایران و توصیه‏های وی به این گروه در حالی مطرح می‏شود که دیگر طیف‏های اصولگرا تا کنون نه چنین دیداری با رهبر جمهوری اسلامی داشته‏اند و نه چنین سفارشاتی از وی دریافت کرده‏اند.

آیت‌الله مصباح یزدی از گذشته‌های دور مخالف تحزب‌گرایی بود. او خود پیش تر درباره روزهای آغازین شکل‌گیری حزب جمهوری اسلامی  گفته بود: “عضویت در یک حزب یا گروه یا دسته وابستگی فکری و علاقه غیرعقلانی می‌آورد. برای همین در‌‌ همان اوایل انقلاب که شهیدبهشتی همراه دوستانش حزب جمهوری اسلامی را تشکیل دادند، چون تعهد حزبی را مغایر با ارزش‌ها و باورهای دینی می‌دانستم، به عضویت آن در نیامدم.”

 

از اصولگرایی ناب تا جریان انحرافی

اعضای جبهه پایداری در چندین نوبت اعلام کرده‏اند که رفتار و سیاست‏های آنها ملاک تشخیص “اصولگرایی ناب و خالص” است. در این میان علی لاریجانی و محمد باقر قالیباف و نزدیکان این دو بیش از بقیه مورد انتقاد جبهه پایداری قرار دارند. تا آنجا که محمدنبی حبیبی دبیر کل حزب موتلفه شایعات موجود مبنی بر اینکه برخی اعضای جبهه پایداری اصرار دارند که نماینده علی لاریجانی از کمیته وحدت اصولگرایان حذف شود را مورد تائید قرار داده است. او در این باره گفته است:‌ “در مقابل اعضای جبهه پایداری،‌ چه بسیار اصولگرایانی هم هستند که آقای لاریجانی را یک اصولگرای تمام عیار می‌دانند.” حبیبی رفتار اعضای جبهه پایداری را که به زعم او “اصرار دارند، مشخص کنند که چه کسی اصولگرا هست یا چه کسی نیست” مورد انتقاد شدید قرار داده است.

اما به جز این، انتقادات شدیدتری هم نسبت به جبهه پایداری مطرح است. آنجا که جمعی از اصولگرایان مدعی ارتباط جبهه پایداری با نوعی “جریان انحرافی” هستند. حبیب الله بوربور قائم مقام و سخنگوی جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی؛ با اشاره به فعالیت های جبهه پایداری و موضع گیری های برخی افراد آن گفته است: “جریانی مانند جبهه پایداری که به دنبال حذف چهره شناخته شده اصولگرایان مانند آقای لاریجانی از کمیته وحدت اصولگرایان است، از یک جریان انحرافی تغذیه می شود.” وی که احتمال ارائه لیست مجزا از طرف جبهه متحد اصولگرایی در انتخابات را محتمل ارزیابی می‏کند معتقد است “ حتی باید در دلسوزی آن ها برای انقلاب و اصولگرایی خود آن ها شک کرد.”

 

“ماله کش” جریان انحرافی در جبهه پایداری

سایت صراط نیوز هفته گذشته خبری را منتشر کرد که براساس آن صادق محصولی پایه گذار جبهه پایداری به دیدار احمدی نژاد رفته و با وی در این باره مذاکره کرده است. بنا به ادعای علوی، احمدی نژاد پس از دیدار با محصولی به هیئت دولت دستور داده است که با جبهه پایداری همکاری کنند. پس از انتشار این خبر، رسانه های “جبهه پایداری” شدیدا به صراط نیوز و مدیر مسئول آن حمله کردند. این خبر البته تنها کمتر از یک ساعت روی خروجی این سایت قرار داشت و بعد از آن سردبیر صراط نیوز طی توضیحی، ضمن تکذیب این خبر اعلام کرد که خبر مذکور از منابع غیر موثق به دست خبرنگار این سایت رسیده و خبرنگار نیز بدون پی گیری و اطمینان از صحت آن اقدام به انتشار خبر کرده است؛ اما ۴ روز پیش با اعلام استعفای  سید حسین علوی مدیر مسئول این سایت اصولگرا، دوباره مساله ارتباط جبهه پایداری با محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی قوت گرفت. وی در یادداشتی دلیل استعفای خود را اعتراض به آنچه “دروغ پردازی جبهه پایداری” می‌خواند اعلام کرده است. مدیر مسئول صراط نیوز در یادداشت خود با حمله شدید به محصولی او را “ماله کش” جریان انحرافی دانست. علوی در اهداف اصلی و واقعی اعضای “جبهه پایداری” در تشکیل این جبهه نیز تشکیک کرده است.

جبهه پایداری سه شاخص “مرزبندی با فتنه گران، مرزبندی با منحرفین و مرزبندی با ساکتین در برابر فتنه را به عنوان شاخص‏های محوری خود برای فعالیت سیاسی اعلام کرده است.

علوی در یادداشت خود خطاب به اعضای این جبهه نوشت: “نقش آقای محصولی در ساختار سیاسی جبهه شما چیست؟ ایشان را برای چه به مجموعه خود وارد کرده‌اید؟ چون خیلی پول دارد؟! می‌دانید چه بلایی دارید بر سر آرمان اصولگرایی می‌آورید؟ آیا محصولی یک کلان‌سرمایه‌دار نشان‌دار نیست؟ اگر هست – که بی تردید چنین است – پس در میان شما چه می‌کند؟” وی عدم صدور تکذیبیه از سوی صادق محصولی برای خبر دیدار وی و محمود احمدی نژاد را دلیلی بر صحت آن خبر دانسته است.

در چنین شرایطی علیرغم تاکیدها بر ایجاد وحدت بین اصولگرایان، سر برآوردن گروه‏های مختلف از دل این جریان، نگرانی‏های شدیدی را دامن زده است. عمق نگرانی‌ها و اختلافات در میان اصولگرایان را محمدرضا باهنر، نائب رئیس مجلس، در جلسه جامعه اسلامی مهندسین و در حضور غلامعلی حداد عادل، این گونه بیان کرده است: “ایجاد وحدت در میان اصولگرایان حواشی زیادی دارد و خبر و تحلیل فراوانی در پیرامون آن وجود دارد و لذا این امر موجب شده تا یک خوف و ترس در میان اصولگرایان به وجود بیاید.”