عیادت مقامات مختلف به چه معنی است؟

نویسنده
بی بی سی

» نگاه بی بی سی به عیادت کنندگان رهبر

زمانی که رهبر جمهوری اسلامی برای عمل جراحی پروستات در بیمارستان بستری شد، مقامات کشوری با روی باز از آن استقبال کرده و به دیدار وی شتافتند.

شفافیت آیت الله خامنه ای و دفتر وی در انتشار خبر عمل جراحی و اینکه این یک عمل ساده بوده، نه تنها باعث شد تا تأملات و موضع گیری های بی فایده ای انجام نشود، بلکه نشان دهنده افزایش اطمینان دولت نسبت به ثبات و بقای وی بود.

در گذشته در چندین مورد، غیبت طولانی مدت آیت الله خامنه ای باعث شد تا شایعاتی درخصوص مرگ وی به وجود آید.

با این وجود، نام بیمارستان “دولتی” ای که رهبر انقلاب در آن مورد عمل جراحی قرار گرفت، مشخص نشد؛ شاید دلیل آن جلوگیری از حضور طرفداران متعصب و پرهیجان بوده است.

به هرحال، محل مذکور به اطلاع مقامات و مسؤولان جمهوری اسلامی در تمامی نهادهای حکومتی رسید تا آنها بتوانند از آیت الله خامنه ای عیادت کنند.

 

لحظه نامناسب

با اینکه تشریفات مکتوبی برای ملاقات با رهبر وجود ندارد، ولی هر دیدار نشان دهنده نوع رابطه ای بود که هر فرد با پرقدرت ترین شخصیت کشور دارد.

برخی مجوز بوسیدن وی از روی پیشانی را داشتند که این مورد مخصوص مقامات عالی رتبه، ازجمله رییس جمهور حسن روحانی و شخصیت های بزرگ مذهبی بود.

برخی دیگر مانند وزرا و نمایندگان تنها این اجازه را داشتند تا در فاصله چند متری بایستند و نزدیک نشوند.

با این حال، زمانی که نوبت به یکی از رؤسای جمهور سابق رسید، موضوع جالب شد: محمود احمدی نژاد، رییس جمهور سابق که پیروزی اش باعث ایجاد موجی از اعتراضات خونبار در سال ۲۰۰۹ شد و سپس با موضع گیری آیت الله خامنه ای و حمایت رسمی از نتیجه انتخابات تشدید گردید.

احمدی نژاد قصد بوسیدن وی را داشت، ولی رهبر انقلاب [به شکلی نامحسوس، ولی مشخص] صورت خود را برگرداند و لبخندی نیز بر لب نداشت؛ این صحنه ای بود که از تلویزیون دولتی نیز پخش شد.

این لحظه به خوبی نشان می داد که چگونه رابطه این دو نفر طی سال های اخیر به سردی گراییده. 

پس از این دیدار، رییس جمهور سابق به نظر خشمگین می آمد، ولی خود را حفظ کرد تا بتواند عکسی از این دیدار در اینستاگرام منتشر کند.

 

غیبت نمایان

ازسوی دیگر، رییس جمهور سابق و شخصیت پرنفوذ سیاسی، علی اکبر رفسنجانی، علی رغم آنکه طی سال های اخیر به دلیل موضع گیری هایش به نفع اپوزیسیون از قدرت به حاشیه رانده شده بود، با روی گرم مورد استقبال قرار گرفت.

ناظران ایرانی اکنون این سؤال را مطرح می کنند که شاید سیاست آتی حاکمیت در قبال رفسنجانی با مدارای بیشتری همراه باشد.

دیدار با رهبر، زمانی که نوبت به رییس جمهور اصلاح طلب سابق، محمد خاتمی، رسید، بیشتر از آن پیش نرفت، چرا که او در صف طولانی بازدیدکنندگان حضور نداشت.

نویسنده: سیاوش اردلان

منبع: بی بی سی، ۱۲ سپتامبر