ژاپن سه تن را به جرم نقض تحریم ها بازداشت کرد

نویسنده

» گزارش یورونیوز

به گفته رسانه‌های ژاپنی در روز چهارشنبه پلیس ژاپن دو مرد و یک زن را در رابطه با انتقال غیرقانونی پول به یک شرکت حمل و نقل ایرانی که گمان می‌رود در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی شرکت داشته باشد، دستگیر کرد.

بنا به این گزارش سه کارمند آژانس کشتیرانی بن لاین در ژاپن این اتهامات را رد کرده‌اند.

آژانس خبری کیودو به نقل از منابع تحقیقات قانونی گفته است که‌ این دستگیری نخستین دستگیری در کشور است که به تحریم های ایران مربوط می‌شود.

در این گزارش همچنین آمده است که یک مقام رسمی در آژانس بن لاین ژاپن گفت که این شرکت اظهار نظری در باره این گزارش ها ندارد.

گفته شده این سه کارمند 14 میلیون ین (99.892 پوند) به شرکتی در سنگاپور انتقال داده‌اند که با خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشته است. این پول در نوامبر و فوریه 2012 بدون تایید دولت ژاپن به آن شرکت پرداخته‌اند.

ژاپن در سپتامبر 2012 تحریم های بیشتری را برضد ایران به خاطر برنامه بحث‌انگیز هسته‌ای آن کشور به اجرا درآورد و سرمایه‌های خطوط کشتیرانی ایران و شرکت های مرتبط با آن را مسدود کرد و داد وستد و معامله با آنها را محدود ساخت. ایران می‌گوید که برنامه هسته‌ای آن کشور مقاصد صلح‌آمیز دارد.

خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا گفته‌اند که خطوط کشتیرانی ایران که بزرگترین محموله های ایران را حمل می کند، کوشش کرده که با تغییر پرچم هایش و ایجاد شرکتهای صوری تحریم ها را دور بزند. این خطوط سال هاست که به دلیل اتهام کشورهای غربی مبنی بر حمل جنگ‌ افزار، با تحریم ها مکرر روبرو شده است؛ در عین حال که ایران این اتهام را همواره رد کرده است.

منبع: یورونیوز- 23 ژانویه 2013