پشت ویترین

نویسنده

معرفی تازه ترین آثار منتشر شده در ایران

دفتر عشق در رباعیات خیام

دفتر عشق

نویسنده: مهدی سحابی

ناشر: نشر مرکز

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۹

دفتر عشق صفحاتی نه که انگار نقشه‌ای که با آن در کوچه پس کوچه‌های شهر دل بگردی. به جستجوی عشق و مفهومش که‌‌ همان زندگی است به جستجوی خود عشق که رمز شادمانی است.

دفتر نه که کتاب قصه نا‌مکرر تب و تاب عاشقی، که اگر عشق را یافته باشی این کتاب را با او بخوانی و قصه خود و او را در آن مرور کنی.

دفتر نه، گنجینه‌ای از شیرین‌ترین و گویا‌ترین سند‌ها، که هر صفحه‌ای از آن را که وصف حال توست با نشانه‌ای، انگار که امضایی، به او بدهی، تا صفحه دعوت نامه شود به دلداری یا گواه دلبستگی، با مدارک وفاداری در یک کلمه: پیام عاشقی.

 

 

رباعیات خیام

نویسنده: میر جلال الدین کزازی

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۷۱

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۶

این مجموعه از رباعیات خیام بر پایه نسخه‌های چاپی موجود آن فراهم آمده و کوشش شد رباعیاتی گزیده شوند که کمتر بتوان در انتساب آن‌ها به خیام تردید کرد.

با سنجش و بررسی نسخه‌ها، تلاش شده متنی پیراسته و تا حد ممکن نزدیک به گفتهٔ اصلی شاعر فراهم آید که نیاز همگان را پاسخ گوید به گونه‌ای ساده و بی‌پیرایه و در عین حال درست وروشن ارائه شود.

و بتواند در کارهای آموزشی با پژوهشهای ادبی پایه و مرجع شمرده شود و به عنوان نسخه‌ای معتبر از پذیرش نسبی همگان برخوردار باشد.

 

سرشت و سرنوشت

نویسنده: مونیکا مورر

مترجم: مصطفی مستور

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۱۴۰

سال انتشار: ۱۳۹۰ - دوره چاپ: ۳

کریشتف کیشلوفسکی بدون تردید یکی از شاخص‌ترین، بزرگ‌ترین و تاثیر گذار‌ترین کارگردانان مولف دهه‌های هشتاد و نود اروپا و شاید جهان است.

دستاورد او در حوزهٔ سینمای معناگرا ستایش برانگیز و دست نیافتنی است.

هیچ یک از فیلم سازان معاصر نتوانسته‌اند مانند کیشلوفسکی قصه‌های قابل فهم را چنان با تصاویر به یاد ماندنی درهم آمیزند که تصویر‌ها همواره چیزهایی فرا‌تر از آنچه که می‌بینیم به ما القا کنند.

اما از نظر کیشلوفسکی سینما و دوربین، در مقایسه با ادبیات، ابزار مناسبی برای نمایش جهان درون_ چیزی که او شیفته‌اش بود و می‌کوشید آن را روی نوارهای سلولوئید ثبت کند_ نیست.

 

شبهای سرای

نویسنده: میشل دوگرس

مترجم: عبدالرضا هوشنگ مهدوی

ناشر: قطره

تعداد صفحه: ۵۳۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۱۷

 شبهای سرای سرگذشت امه دو بوک دوریوری دخترخاله ژوزفین همسر ناپلئون امپراتور فرانسه است که در سال ۱۷۷۳ در خانواده‌ای فرانسوی و مقیم جزیره مارتینیک واقع در دریای کارائیب به دنیا آمد و در دوازده سالگی برای ادامه تحصیل در صومعه‌ای نزد خواهران تارک دنیا به فرانسه اعزام شد.

سه سال بعد که نزد خانواده‌اش برمی گشت، گرفتار دریازنان بربرشد و او را به الجزایر بردند و بیگ الجزایر به خاطر زیبایی فوق العاده‌اش او را به سلطان عثمانی پیشکش کرد.

این کاخ تازه را که از این پس از آن من است، به سرای کهنه که سالیان سال در آن می‌زیستم‌تر جیح می‌دهم. در اینجا نور به فراوانی داخل اتاق‌ها می‌شود.

اما چشم انداز شهر قسطنطنیه را با اینکه اینقدر نزدیک است نمی‌توانم ببینم. قسطنطنیه تاریخ است، گذشته من است.

از پنجره اتاق‌هایم منظره آرام بخش باغ پر گل، ایوان مرمرین کنار دریا و یک کشتی باد بانی را که با شکوه بر بغار بوسفور می‌لغزد از میان قایقهای کوچک می‌گذرد و شیاری روی آب به وجود می‌آورد…

 

 

انتری که لوطی‌اش مرده بود

نویسنده: محمدصادق چوبک

ناشر: نگاه

تعداد صفحه: ۲۱۰

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۴

… در روز جمعه، دوزادهم تیرماه ۱۳۷۷ شمسی، پلک‌های نویسنده‌ای چشمانش را نهفت که نزدیک به پنجاه و پنج سال،

با حلقه‌هایی از اشک در چشم وبا دیدی تیز، از اعماق جامعه‌اش سخن گفته ونوشته بود.

بی‌هیچ تردید صادق چوبک در کنارهدایت از بانیان داستان نویسی مدرن روزگار ماست.

 

 

انسانی، زیاده انسانی

نویسنده: فردریش نیچه

مترجم: ابوتراب سهراب - محمد محقق نیشابوری

ناشر: نشر مرکز

تعداد صفحه: ۴۷۳

سال انتشار: ۱۳۹۱ - دوره چاپ: ۶

انسانی، زیاده انسانی سومین کتاب نیچه بود و بیش از دو کتاب پیشین او، با آنچه استادان و اهل اندیشه و ادب زمان او بدان خو داشته‌اند متفاوت بود. سبک آن تازگی داشت و از ۶۳۸ گزین گویه تشکیل می‌شد.

یعنی مشاهدات و تاملات کوتاهی که از یکی دو جمله تا یک بند طولانی در نوسان بودند و هر یک تمامیت نسبی داشتند.

انتشار این کتاب، جدایی نیچه از کار آکادمیک را نزدیک‌تر کرد و خبر از فیلسوفی داد که در آنیده‌ای نه چندان دور ظهور می‌کند. در این کتاب نیچه متفکری است دقیق، تحلیلگر، جدی و خردمند که به زدودن اوهام و شکستن بت‌ها دست می‌زند، از آنچه فرهنگ زمانه را تهدید می‌کند سخن می‌گوید، با اندیشهٔ روشنفکری هماوایی و نزدیکی نشان می‌دهد و از رمانتیسم واگنری - شوپنهاوری دور می‌شود.

اینجا دیگر او چیزی را متعالی و قهرمانی و فراانسانی نمی‌بیند. همه چیز از دید او انسانی، زیاده انسانی است.

 

زندگی نامه و خاطراتِ دکتر فریدون هژبری

به یاد

دکتر محمد مصدق

پس از مدت‌ها که فامیل – دوستان و همکاران ازمن می‌خواستند تا خاطرات زندگی خود را بنویسم.، امروز خوشحالم به اطلاع همگی برسانم که کتاب خاطراتم بنام بر آب و آتش یا Upon Water & Fire با ویرایش دکترگوئل کهن - توسط شرکت Create Space به چاپ رسیده و اکنون در همه جا در دسترس علاقمندان است:

www. createspace. com

این کتاب تنها یک زندگی نامه و یا تاریخ دانشگاه صنعتی شریف (آریامهر) نیست – بلکه مروری است بر رخدادهای سیاسی و اجتماعی در سالهای پرشوری که چهره کشور ما را برای همیشه تغییر داد. خواندن این کتاب را به نسل جوان و علاقمندان به تاریخ معاصر ایران توصیه می‌کنم زیرا این دیدگاه نسلی است که نه تنها نظاره گر بلکه پاره‌ای از موجودیت این رویداد تاریخی بوده است.

این کتاب در کتابخانه ملی آمریکا و کتابخانه ملی ایران به ثبت رسیده است- ولی امکان سفارش آن از ایران وجود ندارد. علاقمندان می‌توانند با خرید کتاب و ارسال آن برای دوستان و نزدیکان خود به ایران در امر پخش و خبر رسانی یاری نمایند.