سپاه پاسداران در ترورها نقش داشته

نویسنده
شیرین کریمی

» هند متهم کرد

در حالی که در یک ماه گذشته جمهوری اسلامی متهم به دست داشتن در بمبگذاری در بلغارستان و طرح نقشه ترور در کنیا شده، فرسخ ها دور تر از قاره سیاه، پلیس هندوستان تصریح کرده است ۵ عضو سپاه با همکاری یکی از خبرنگاران خبرگزاری دولت در ترور یک زن اسرائیلی در خاک این کشور دست داشته اند. سپاه و وزارت خارجه هنوز پاسخی به اتهامات مقامات دهلی نو نداده اند.

شش ماه پس از تلاش برای ترور زنجیره ای دیپلمات های اسرائیل، سرانجام دیروز پلیس هند صراحتا اعلام کرد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی مسئول سو قصد تروریستی در خاک هندوستان در بهمن ماه سال ۹۰ بوده است. بر اساس شواهد پلیس هند ۵ عضو سپاه در این دسیسه دخیل بوده اند.این ۵ نفر یک ماه پیش از انجام این عملیات، پیرامون ترور دیپلمات های اسرائیلی در شبه قاره هند، با سید محمد احمد کاظمی ـ یک فرد هندی که در خبرگزاری ایرنا فعالیت می کرده ـ گفتگو کرده اند. خبرگزاری ایرنا ارگان دولت محمود احمدی نژاد محسوب می شود و ناظران این خبر را نشان از هماهنگی دولت و سپاه برای اجرای طرح های تروریستی دانسته اند.

روزنامه تایمز، چاپ دهلی روز گذشته با انتشار گزارش رسمی پلیس هندوستان پیرامون این واقع تروریستی، اسامی پنج عضو سپاه چاسداران را نیز منتشر کرده است: “مسعود صداقت زاده، سید علی مهدیان صدر، محمد رضا ابوالقاسمی و علی اکبر نوروزی شایان.”

این پنج تن خود را به عنوان صنعت کار، تاجر، فروشنده موبایل، کارمند مالی در اداره آب تهران و حسابدار معرفی کرده بودند.

سپاه پاسداران تا ساعات پایانی دیشب اظهارنظری پیرامون ادعای دولت هندوستان نکرده بود. در چنین مواقعی معمولا سردار رمضان شریف، مسئول روابط عمومی و انتشارات سپاه پاسداران است که پیرامون اتهامات علیه این ارگان نظامی اظهار نظر می کند. مسئولان دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی نیز تاکنون سکوت کرده اند اما گفته می شود رامین مهمانپرست در جریان کنفرانس هفتگی مطبوعاتی اش با خبرنگاران پیرامون این موضوع اظهار نظر خواهد کرد.

 

گفتنی اینکه پس از کشته شدن آخرین دانشمند اتمی جمهوری اسلامی در تاریخ ۲۳ دیماه سال ۹۰، ترورهای زنجیره ای علیه شهروندان اسرائیل در گرجستان، هند و تایلند شروع شد اما تنها موردی که به انفجار منجر به جرح منتهی شد در هندوستان رخ داد.

 مسعود صداقت زاده ظاهرا سرشناس ترین عضو سپاه است که در ترور ها دست داشته است. ماه اسفند تحقیقات پلیس تایلند به کشف موتوسیکلتی از مهاجمان جمهوری اسلامی در محله ای در بانکوک رسید که روی آن اثر انگشت مسعود صداقت زاده وجود داشت.

برخی هم در همان محله تایید کرده اند که صداقت زاده را سوار بر این موتوسیکلت مشاهده کرده اند.

گزارش تایمز هند نشان می دهد که سردسته این گروه هوشنگ افشار ایرانی بوده است؛ کسی که به عنوان لیدر سوءقصد علیه اسرائیلی ها در تایلند و گرجستان نیز معرفی می شود.

 

تاثیر بر روابط تهران و دهلی نو

هندوستان پس از آنکه اتحادیه اروپا خرید نفت از جمهوری اسلامی را قطع کرد جای آن را به عنوان دومین مشتری نفتی تهران پر کرده است؛وضعیتی که در صورت اثبات این اتهام می تواند بر روابط دو کشور اثر بگذارد.زمستان گذشته هم مقامات اسرائیلی گفته بودند سرویس های اطلاعاتی هند مدارکی در مورد حضورجمهوری اسلامی پشت بمب گذاری اخیر در دهلی نو یافته اند اما دولت هند از انتشار آن ها طفره می رود تا از مواجهه رسمی با تهران سرباز زند.

بر اساس اظهار نظر یکی از مقامات ارشد اسرائیلی که تحقیقات هند را از نزدیک دنبال کرده، هندی ها به به حل معمای بمب گذاری اخیر نزدیک شده بودند، اما با وجود تماس نزدیک با ایالات متحده و اسرائیل هیچ چیز را علنی اعلام نکردند. بر اساس اطلاعات این مقام اسرائیلی، پلیس هند محل موتوسیکلتی را هم که در حادثه استفاده شده بود و همچنین خریدارآن را شناسایی کرده بود. آن ها همچنین در آن زمان می دانستند که مهاجمان چه زمانی و چگونه وارد هند شده بودند.

بر اساس گزارش ها، مقامات هندوستان هنگام تحقیقات، همکاری نزدیکی با ایالات متحده و اسرائیل داشته و خود نیز کارهای بسیاری انجام داده اند. اسرائیل گفته بود: “تصویر کاملا برای مقامات هندی تا سطح وزیر داخله (کشور) واضح شده است.”

این البته تنها ادعای اسرائیلی ها نبود. جراید هندوستان نیز از ۱۳ تماس مشکوک با تلفن همراه به ایران و لبنان در ساعات پیش و پس از بمب گذاری خبر داده بودند. نکته اصلی این جا بود که ۴ تماس از یک تلفن عمومی انجام شده بود که دید کاملی نسبت به رستورانی داشت که خانم کورن و شوهرش ـ– وابسته نظامی اسرائیل ـ– اندکی پیش از انفجار در آن مشغول غذا خوردن بودند.

خانم تل یاهوشا کورن، همسر وابسته نظامی سفارت اسرائیل، در روز واقعه مشغول رانندگی بود تا بچه هایش را از مدرسه بر دارد که یک موتور سوار قطعه انفجاری را به “عقب” اتومبیل او چسباند و فرار کرد.

 

انتقام دانشمندان اتمی؟

ناظران به ویژه با تامل بسیاری به نحوه انفجار بمب ها نگاه می کنند. بمب گذاری درست به همان شیوه ای انجام شده که طی دو سال اخیر باعث کشته شدن چهار دانشمند اتمی جمهوری اسلامی در تهران شده است؛جمهوری اسلامی و حتی بسیاری از جراید و تحلیل گران غربی ترور دانشمندان اتمی را به شیوه اسرائیلی ارزیابی کرده اند.

سه گانه بمب گذاری ها علیه دیپلمات های اسرائیلی درست سی و سه روز پس از کشته شدن مصطفی احمدی روشن ـ از مسئولان سایت نطنزـ- انجام شد. دو روز پس از آن، آیت الله علی خامنه ای در واکنشی تند به کشتن دانشمندان جمهوری اسلامی با متهم کردن سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده به دست داشتن در این ترور گفته بود: “از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد”.

 

خرابکاری از قاره سیاه تا شبه قاره

جمهوری اسلامی اخیرا به دست داشتن در انفجار انتحاری یک اتوبوس حامل گردشگران اسرائیلی در بلغارستان نیز متهم شده است. اوایل ماه گذشته نیز پلیس کنیا دو ایرانی را که گفته می شودعضو سپاه هستند در مومباسا دستگیر کرد؛ شهری ساحلی که صاحبان بسیاری از هتل های کنار دریا و گردشگران آن اسراییلی هستند.

اخیرا همچنین اسناد طبقه بندی شده ای از اداره پلیس نیویورک افشا شده است که از دست داشتن جمهوری اسلامی در ۹ دسیسه خرابکارانه علیه اسرائیلی ها یا یهودی ها تنها در سال جاری میلادی خبر می دهد.

بنابر این گزارش از این ۹ طرح، سه طرح تروریستی در ماه ژانویه و سه طرح در ماه فوریه انجام شده است.