حالت چطوره، شیطان بزرگ؟

نویسنده

» تحلیل دی سایت از گشایش های دولت جدید

ماتیاس ناس

حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران، درتلاش است تا روابط جمهوری اسلامی را با کشورهای غربی بهبود بخشد.

تنها دو دوست برای بشاراسد که درحال نابود ساختن خود است باقی مانده، ولی به نظر می رسد که از میان این دو دوست، تنها روسیه مصمم به ایستادن در کنار بشار است تا از سقوط اش جلوگیری کند. ولادیمیر پوتین تلاش کرد تا با ارائه یک پیشنهاد پلی برای او بسازد: اسد باید تسلیحات شیمیایی خود را دراختیار جامعه بین المللی قرار دهد تا درنهایت آنها را ازبین ببرند. ایران به عنوان دومین دوست، ایده های خوبی برای خود دارد و قصد کرده به شکلی هوشمندانه مسیر خود را از دیکتاتور دمشقی جدا سازد.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخصی مصلحت نظام و رییس جمهور سابق، دو هفته پیش گفت: “خداوند به مردم سوریه رحم کند. مردم مورد حمله شیمیایی دولت خود قرار گرفته اند و اکنون باید متحمل حمله کشورهای خارجی شوند.”

مورد حمله دولت خود! تنها باراک اوباما و وزیر خارجه اش، جان کری، آشکارا به این موضوع اشاره کرده اند. در تهران چه خبر است؟ رفسنجانی در سخنانش حتی پیشتر رفت. اسد هموطنان خود را به زندان ها افکنده.

اردوگاه محافظه کاران در تهران از کوره در رفتند. پیام رییس جمهور سابق بلافاصله از اینترنت حذف شد. ولی صدای ضبط شده او از جلسه سخنرانی اش در اسناد نگهداری شده: رفسنجانی اسد را بخاطر استفاده از گازهای سمی مورد سرزنش قرار داد.

ایرانی های بسیاری به مانند رفسنجانی فکر می کنند. همه می دانند که در جنگ ایران و عراق هزاران سرباز ایرانی به دلیل حملات شیمیایی صدام حسین جان خود را ازدست دادند.

آیا رییس جمهور جدید ایران نیز این گونه می اندیشد؟ حسن روحانی در ژوئن امسال در اولین دور انتخابات به عنوان رییس جمهور ایران انتخاب شد. او به مانند رفسنجانی به اردوگاه روحانیون میانه رو تعلق دارد اما هنوز به طور رسمی انتقادی از زبان روحانی علیه اسد شنیده نشده. او پنج شنبه گذشته سال نوی یهودی را در توئیتر تبریک گفت: “درحالی که خورشید در تهران غروب می کند، برای همه یهودیان، به ویژه یهودیان ایرانی، روش هشنه مبارکی را آرزومندم.”

تبریک سال نوی یهودی از تهران؟ اسراییلی ها خشک شان زد. سپس نوبت به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جدید، رسید. او نیز سال نوی یهودی را تبریک گفت.

روحانی قصد دارد کشور خود را از انزوا خارج کند. به علاوه، او باید خود را از محافل ضدیهودی منکر هولوکاست جدا سازد و نشان دهد که بر سر مسأله اتمی سازش پذیر است. به نظر می رسد که او برای هر دو مورد مصمم است.

مهم ترین هدف او: روحانی قصد دارد رکود اقتصاد ایران را متوقف کند. او می تواند این کار را انجام دهد، به شرطی که کشورهای غربی قدری تحریم ها را تعدیل کنند. اکنون مسؤولیت مذاکرات اتمی دیگر توسط شورایعالی امنیت ملی انجام نمی شود، بلکه وزارت خارجه مسؤولیت این کار را برعهده گرفته. علی اکبر صالحی، وزیر خارجه سابق، مذاکره کننده جدید هیأت ایرانی است.

دور بعدی مذاکرات با آژانس اتمی در تاریخ ۲۷ سپتامبر در وین برگزار خواهد شد. پس از آن مشخص می شود که ایا ایران آماده است تا تأسیسات اتمی اش مورد بازرسی قرار گیرند یا خیر.

جمهوری اسلامی تاکنون همچنان به برنامه اتمی خود ادامه داده. به گزارش آژانس اتمی در اواخر ماه اوت، درحال حاضر در مرکز غنی سازی نطنز بیش از هزار سانتریفوژ از نوع IR-2m نصب شده اند. باز هم به گفته آژانس اتمی، اورانیوم غنی شده تا میزان ۲۰ درصد می تواند در مدت زمان کوتاهی به ماده ای با ماهیت نظامی تبدیل شود.

مهم تر از نشست وین، سخنرانی رییس جمهور روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل در تاریخ ۲۴ سپتامبر است. اقدامات سلف او، احمدی نژاد، بیشتر در راستای مواضع ضد آمریکایی و ضداسراییلی انجام شده. اکنون همه در انتظار پیشنهادات ملموس حسن روحانی درخصوص مناقشه اتمی و جنگ در سوریه هستند.

منبع: دی سایت، ۱۳ سپتامبر