اعدام ها بجا بود؛ اما زیاد فشار نیاورید

نویسنده
نازنین کامدار

» سخنانی مبهم و دو پهلوی صادق لاریجانی

پس از افزایش تحرکات امنیتی محافل نزدیک به دولت برای ایجاد رعب و وحشت در بین مردم  در آستانه راهپیمایی 22 بهمن، رئیس قوه قضاییه، محمد صادق آملی اردشیر لاریجانی در سخنانی ابهام آمیز از یکسو از وجود “فشار بر قوه قضاییه برای فراتر از قانون عمل کردن” گله کرد و از دیگر سو گفت که در مجازات گروهک های محارب کوتاه نمی آید.

برادر بزرگتر وی، علی آملی اردشیر لاریجانی نیز که هم اکنون بر مسند ریاست قوه مقننه تکیه زده در ماه های اخیر غالب سخنان خود را به گونه ای بیان کرده که  نشاندهنده تلاش وی برای ارائه چهره ای بی طرف است.

این در حالیست که به اعتقاد کارشناسان، رئیس قوه قضاییه ایران که می کوشد از مشی برادر بزرگتر خود در اظهارنظرهای سیاسی اش الگوبرداری کند، هم اکنون در جایگاهی قرار دارد که استفاده از گفتارهای مبهم چندان کمکی به تغییر وجهه وی بین مردم و محافل سیاسی نمی کند.به ویژه آنکه اگر چه بسیاری معتقدند اعدام مخالفان سیاسی  نشانه وجود اراده ای برتر از ریاست قوه قضاییه در این دستگاه است، اما در هر حال این اعدام ها به پای لاریجانی نوشته می شود.

بنا به گزارش های منتشر شده در خبرگزاری های داخلی ایران، صادق لاریجانی تنها چهار روز بعد از اعدام دو زندانی سیاسی با وجوداشاره به وجود جریانی برای “ایجاد توهم مسامحه در برخورد با متهمین حوادث اخیر” این را نیز گفت که: “برخی افراد علی‌رغم تذکرات قبلی، توقع بیشتر از اجرای قانون را از دستگاه قضایی دارند”.

او در همین باره افزود: “این توقعات سیاسی برخلاف شرع و قانون است و ملاک دستگاه قضایی در رسیدگی به پرونده‌های قضایی فقط قوانین موضوعه و شرع مقدس است”.

لاریجانی خطاب به قضات دادگاه هایی که پرونده های سیاسی را رسیدگی می کنند نیز توصیه کرد که: “ نباید از برخی کم‌ لطفی‌ها رنجیده خاطر شوند و توهمات سیاسی نباید در رسیدگی‌های قضایی آنان تأثیری داشته باشد، چون اگر بی‌گناهی بر اثر تعجیل در رسیدگی مجازات شود عندالله جوابی نخواهیم داشت”.

این سخنان پس از آن بیان شد که احمد جنتی، روحانی تندرو و خطیب نماز جمعه هفته گذشته تهران قوه قضاییه را به “ضعف در برابر متخلفان” متهم کرده و گفته بود: “اگر در شرایط فعلی ضعف نشان داده شود، آینده بدتری در انتظار است”.
به گزارش ایرنا، جنتی همچنین  خطاب به صادق لاریجانی گفته بود: “ای برادر! شما که با وجود علاقه وافر به علم اندوزی و تدریس و وجود روحیه ضد ظلم و انقلابی و ولایی برای رضای خدا، همان جور که دو نفر از محاربان را خیلی سریع اعدام کردید، در مورد بقیه نیز مردانه بایستید”.

دبیر شورای نگهبان در همان سخنان دعا کرده بود که: “خدا رحم نکند به آنها که به مفسدین فی الارض رحم می‌کنند. چون دیگر در این موارد، جای رافت اسلامی نیست، بلکه برعکس، جای غلظت است”.
به همین دلیل است که گفته می شود گلایه های اخیر رئیس قوه قضاییه درباره “توهم مسامحه” معطوف به گفته های اخیر احمد جنتی بوده است.

لاریجانی قبل ازاین نیز از سوی یک نماینده افراطی حامی دولت در مجلس به نام احمد رسایی، به دلیل عدم برخورد با فرزندان هاشمی رفسنجانی مورد انتقاد قرار گرفته بود، و این گفته وی  در مورد “وجود جریانی که توقعات فراتر از قانون از قوه قضاییه دارند” واکنش به چهره هایی  تلقی شده است که می کوشند قوه قضاییه را به اهرمی برای اعمال فشار بر هاشمی رفسنجانی و اعضای خانواده وی تبدیل کنند. تلاشی که با وجود فضاسازی های گسترده رسانه ای از طریق جمع آوری طومار از شهرستان ها، لابی در پارلمان، دیدار با مقامات عالیرتبه و…  تا کنون به نتیجه نرسیده است.

صادق لاریجانی اما در بخش دیگری از سخنان اخیر خود، در واکنش به انتقاد خانواده، وکلا و رهبران جنبش سبز درباره عدم  طی مراحل دادرسی درباره اعدام دو زندانی سیاسی چهره ای متفاوت از خود نشان داده است.

او گفته است: “افرادی که احکام آنان به موقع به اجرا درآمد کسانی بودند که سلاح به دست گرفته و وابسته به گروهک‌های محارب و تروریست بوده و یا با مواد منفجره دستگیر شده بودند. در تمام مراحل رسیدگی قانون آئین دادرسی کیفری در مورد آنان دقیقاً اجرا و رعایت شد”.

گفته های وی درباره محمدرضا علی زمانی و آرش رحمانی پور درحالی بیان می شود که وکیل آرش رحمانی پور از عدم ملاقات با موکل اش در دوران بازداشت، وعده آزادی به وی در صورت اعتراف به ساخت بمب و عدم اجازه به وکیل برای مطالعه پرونده خبر داده و گفته است قوه قضاییه درباره این دو زندانی، اقدام سیاسی را جایگزین اقدام حقوقی کرده است.
گفتنی است همین انتقادات  در دیدار اخیر مهدی کروبی و میر حسین موسوی نیز مورد اشاره قرار گرفت و آنان نیز بر روند غیرقانونی اعدام ها تاکید کردند.

 با این وجود شب گذشته، پایگاه اطلاع رسانی دادستانی تهران متنی را منتشر کرد که خود آنرا با عنوان “مراحل رسیدگی به پرونده‌ دو متهم به محاربه” بازتاب داده است. متنی که به گفته یک حقوقدان “فاقد هر نوع مستنداتی بوده و صرفا در جهت  واقعی جلوه دادن گفته های اخیر صادق لاریجانی تهیه و منتشر شده است.”

این حقوقدان به روز می گوید: “متن  منتشر شده، تکرار همان کیفرخواست اولیه در دادگاه است به علاوه چند جمله بدون تاریخ و سند و ضمیمه مبنی بر طی مراحل دادرسی  و عادلانه بودن حکم  که البته هیچ ارزش حقوقی ای برای کارشناسان ندارد”.
اما صادق لاریجانی که سخنانش در آستانه تدارک معترضان برای راهپیمایی در 22 بهمن بیان شده بود در بخش دیگری از اظهارات خود، از آنان که در امنیت کشور “اخلال” می کنند، به عنوان “گروهک های محارب” یاد کرده و گفته است: “دستگاه قضایی در برخورد با گروهک‌های محارب که با تلاش مذبوحانه قصد اخلال در امنیت کشور و تزلزل در نظام جمهوری اسلامی ایران را دارند، قاطعانه برخورد می‌کند و هیچگاه کوتاه نخواهد آمد”.