هزینه توهین به مشایی: پنجاه هزار تومان

نویسنده
حسین محمدی

» مداح بیت رهبری تبرئه شد

یک سال پس از تعیین جایزه برای به قتل رساندن اسفندیار رحیم‌مشایی و تشبیه او به “عورت رییس‌جمهور” از سوی منصور ارضی و سعید حدادیان، دو تن از مداحان نزدیک به بیت رهبری، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباس، منصور ارضی را تبرئه کرد و برای سعید حدادیان جریمه‌ای پنجاه هزار تومانی در نظر گرفت.

منصور ارضی سال گذشته و در مراسم شب قدر در مسجد ارگ تهران، درباره مشایی گفته بود: “فعلاً قایمش کردن، پیداش کنن بچه‌ها می‌کشنش. فعلا تو هزاران حصار قرار گرفته این یهودی امت. گفتمم هر کی بکشتش پولشو من می‌دم. خداشاهده نه اینکه حالا مثلا بگم”.

ارضی درباره قدرت گرفتن مشایی و اطرافیانش افزوده بود: “اینا خطرناکن، اینا بیان روی کار نمی‌دونی با دین جوونا چه کار می‌کنن، ببین فحشا، منکرات، اینترنت همه هست اما مردم اومدن برای امیرالمومنین گریه کنن… چند میلیون العفو گو داریم، این کمر دشمن رو می‌شکنه”.

این نخستین بار نبود که منصور ارضی به مشایی و احمدی‌نژاد حمله می‌کرد؛ وی در سال‌های گذشته نیز چندین بار علیه مشایی سخن گفته و او را “یهودی” خوانده بود. در سال‌های گذشته، برخی رسانه‌ها خبر از لعن و نفرین هر شب مشایی توسط منصور ارضی خبر داده بودند. وی با مقایسه رحیم مشایی و سلمان رشدی، گفته بود: “این آقایی که ادعای آسمانی بودن دارد از سلمان رشدی هم بدتر است… کارهایی که خاتمی و ابطحی در دوره گذشته با کمک هم نتوانستند انجام دهند یک تنه دارد انجام می دهد”.

مداح بیت رهبر جمهوری‌اسلامی، در یک مراسم عزاداری، مشایی را این‌گونه توصیف کرده بود: “اگر درباره مشایی اقدام مناسبی صورت نگیرد، من خودم درستش می‌کنم. این موجود در دولت، عین آلت تناسلی است و باید فکری به حالش کرد… چرا باید این همه پست و مسئولیت به وی داده شود؟ فقط مانده که مشایی مسئولیت آفتابه‌های مسجد شاه را هم بگیرد”.

منصور ارضی در سال ۸۴ از جمله حامیان اصلی محمود احمدی‌نژاد بود. وی رابطه حسنه‌ای با احمدی‌نژاد داشت، اما به دنبال حمایت‌های احمدی‌نژاد از مشایی، این رابطه به تیرگی گرایید. گفته می‌شود که برخی نزدیکان این دو تلاش کردند که با برگزاری جلسه‌ای، اختلافات را کم کنند؛ جلسه‌ای که توسط ارضی این‌گونه توصیف شد: “ما مرید رهبریم و با کسی هم عقد اخوت نبسته ایم. درخصوص مشایی هم با احمدی نژاد صحبت کردیم ولی به حرفهای ما گوش نمی دهد”.

آن زمان سایت جهان نیوز – نزدیک به علی‌رضا زاکانی – درباره این جلسه نوشته بود: “دراین مذاکره و گفتگوی نیم ساعته منصور ارضی مواضع و دیدگاههای خود و اطرافیانش درمورد مشایی را به رییس جمهور منتقل کرد اما گویا با استقبال وی مواجه نشد.رییس جمهور با تاکید بر اینکه مشایی قله ای است که باید بیشتر شناخته شود به تقاضاها و درخواست‌های مطرح شده توجهی نکرد”.

سخنان ارضی البته آن زمان با واکنش رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد و اعضای دفتر وی نیز مواجه شده بود. فاطمه بداغی، معاون حقوقی احمدی‌نژاد، از درخواست رسیدگی قضایی در مورد اظهارات ارضی خبر داده و رسانه‌های متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز از او انتقاد کرده بودند.

شبکه ایران، وبسایت متعلق به موسسه ایران٬ با بی‌ربط خواندن اظهارات ارضی و اشاره به اینکه وی “آلت دست گروهی افراطی است”، نوشته بود: “ارضی برخلاف آنچه نزد عموم مردم بدان شناخته می‌شود یعنی مداحی در مناسبت‌های مذهبی، یک تخصص دیگر هم دارد و آن تبدیل شدن به تریبون گروهی افراطی است که در نقد مخالفان فکری خود نه تنها جانب انصاف را رعایت نمی‌کنند که رکیک‌ترین توهین‌ها و تحقیرها را برای زیر سئوال بردن هر آن که مخالف آنها فکر می‌کند، به کار می‌برند”.

با این همه اما سایت رجانیوز، سخنان ارضی را از روی “غیرت دینی” خوانده بود. منصور ارضی خود نیز در پاسخ به اعتراض‌ها گفته بود: “یکی هم مثل من پیدا می شود که پدرتان را در می آورد. مداحان که نباید فقط روضه بخوانند؛ بلکه باید هر جا که کم گذاشته شد، حقایق را بیان و روشنگری کنند؛ ولی بعضی ها نمی فهمند؛ حالا چه می خواهد خبرنگار باشد، چه می خواهد مسئول سایت، چه روزی نامه خورها”.

پس از گذشتِ بیش از یک سال از زمان تهدید ارضی، اکنون او توسط دادگاه انقلاب حکم تبرئه خود را دریافت کرده است.

اما سعید حدادیان، دیگر مداحی است که سخنان او پیرامون مشایی، جنجال‎‌ساز شده بود. وی نیز همانند منصور ارضی از جمله افرادی است که در بیت رهبر جمهوری اسلامی مراسم اجرا می‌کند. حدادیان نیز همانند ارضی، همواره به رحیم‌مشایی حمله و احمدی‌نژاد را بابت حمایت از او شماتت می‌کند. اما انتشار سخنان او در یک محفل عزاداری، واکنش‌هایی را برانگیخت.

او در سخنرانی خود با اشاره به این‌که “حرف های نهضت آزادی و منافقین از دفتر احمدی نژاد شنیده می‌شود”، به احمدی‌نژاد هشدار داده بود که دست از حمایت از مشایی بردارد، زیرا: “خیلی ها بودند که کارهای خوب زیادی انجام دادند ولی با اصرار بر اشتباه سقوط کردند، آقای احمدی نژاد مواظب باش به خاطر حمایت از مشایی، اشتباه بزرگی را صورت ندهی. آقای احمدی نژاد یادت نرود که وقتی مشائی دم از دوستی با مردم اسرائیل زد صدای اعتراض همه بلند شد و کاربه دخالت مقام معظم رهبری در نمازجمعه رسید، اما تو آن روز هم سکوت کردی و با سکوتت حرفهای بی‌ربط مشائی را تایید کردی”.

حدادیان نیز در گذشته از جمله افراد نزدیک به احمدی‌نژاد بود. پس از اعلام پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ وی جشن پیروزی در میدان ولی عصر تهران ترتیب داد؛ همچنین برخی منابع گفته‌اند که سعید حدادیان سال‌هااز جمله اعضای گروه‌های فشار بوده و در زد و خوردها و درگیری‌ها حضور فعال داشته است.

حدادیان اما با وجود همه این سوابق، با سخنان خود مشایی را از دم تیغ گذراند: “ممکن است ما از خیلی ها بی توقعی مان نشود، ولی از رئیس جمهور توقع این کارها را نداشتیم این حرفهای مشائی چنان سخیف بود که منجر به اعتراض شدید حجج اسلام علم الهدی امام جمعه مشهد، احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و آیت الله مصباح یزدی شد. البته ما حیف‌مان می آید که علمای بزرگوار ما بخواهند برای چنین فرد بی ارزشی مثل رحیم مشائی پا به میدان بگذارند. اما نباید این حرفها را بی جواب گذاشت و جواب دادن به این حرفهای سخیف هم کار ماست”.

وی همچنین گفته بود: “آدم هم اول در بهشت بود و مقام و جایگاهی داشت. اما کار بیجایی کرد که باعث شد عورتش نمایان شود، و دیگر در بهشت جایی نداشته باشد. بعدهم بیرونش کردند. سوال ما از آقای احمدی نژاد این است که ایشان کدام گندم را خورده که این گونه عورتش بیرون زده؟ آقای احمدی نژاد بداند که حزب اللهی ها دیگر ساکت نمی نشینند و بموقع خود این عورت زشت را قطع می کنند و دور می اندازند”.

اکنون و با شکایت وکیل رحیم‌مشایی، حدادیان به جرم “توهین به مقام‌های دولتی” تنها به ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده که قابل تجدیدنظر نیز هست. اما آیا چنین جریمه‌ای می‌تواند باعث آن شود که وی و دوستانش سخنان جنجالی خود علیه مشایی را تکرار نکنند؟