صالحی حرف های اوباما را تکرار کرد

نویسنده

» گزارش لس آنجلس تایمز از استفاده سلاح شیمیایی در سوریه

در واکنش به سخنان پرزیدنت اوباما ، روز سه شنبه گزارش شد وزیر خارجه ایران گفته استفاده از سلاحهای شیمیایی در سوریه یک “خط قرمز ” برای تهران است.

اما علی اکبر صالحی شورشیان را به خاطر چنین حملاتی سرزنش کرد نه حکومت سوریه را که متحد نزدیک ایران است.

به گزارش خبرگزاری فارس صالحی روز سه شنبه به خبرنگاران گفت سازمان ملل باید پیش از آنکه خیلی دیر و اوضاع در سوریه از کنترل خارج شود، مقصر اصلی استفاده از سلاح های شیمیایی در این کشور را شناسایی کند.

کاخ سفید اخیرا اعلام کرده شواهدی وجود دارد که نشان می دهد نیروهای حکومت سوریه در طول جنگ از گاز سارین استفاده کرده و خواستار تحقیقات سازمان ملل شده است. شورشیان و حکومت یکدیگر را متهم می کنند که در ماه دسامبر و مارس از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند.

پرزیدنت اوباما سال گذشته هشدار داده بود که استفاده از بمب شیمیایی یا افتادن آن به دست تروریست ها “خط قرمز” ایالات متحده خواهد بود اما نگفته بود در صورت گذر از آن واشنگتن چه کار خواهد کرد. بنا بر گزارش ها وزیرخارجه ایران هم روز سه شنبه از همین گزاره استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی دانشجویان ایران، صالحی گفته است: “ما همیشه تاکید کرده ایم استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی خط قرمز ما است.”

اظهارات او منعکس کننده مواضع متفاوتی است که ایران و ایالات متحده در جریان نزاع سوریه اتخاذ کرده اند. در حالی که ایالات متحده به تامین مواد غذایی و پزشکی مخالفان اسد که سعی در سرنگونی وی دارند متعهد شده است، تهران متحد بشار اسد رئیس جمهور سوریه محسوب می شود.

هر دو طرف درگیری هایی سوریه ویدئویی منتشر کرده اند تا نتایج مرگبار استفاده از گاز سمی را نشان دهند. سازمان ملل به سوریه فشار می آورد تا اجازه دسترسی نامحدود برای بررسی استفاده سلاح شیمیایی را صادر کند. روز دوشنبه سازمان ملل گفت تیمی از بازرسان در حالت آماده باش و انتظار هستند تا وارد این کشور شوند.

صالحی به خبرنگاران گفت او نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل فرستاده و از وی خواسته است تا تحقیقات را آغاز کند: “ما مخالف تولید ، انباشت یا استفاده از هر نوع سلاح کشتار جمعی هستیم و این موضوع پیام روشن و سیاست همیشگی ایران است.”

به گزارش رسانه های ایران ، استفاده از چنین سلاح هایی به دلیل فتوای صادر شده از سوی آیت الله خامنه ای رهبر ایران حرام است.

ایران به دلیل امتناع از توقف برنامه اتمی اش تحت تحریم های بین المللی قرار دارد. قدرت های غربی مدعی هستند این برنامه برای تولید سلاح اتمی است.

منبع : لس آنجلس تایمز - 30 آوریل