از بحران آب وحشت زده شدیم

نویسنده
نازنین کامدار

» مرکز پژوهش های مجلس فاجعه را پذیرفت

یک هفته پس از انتشار گزارش مرکز پژوهش های مجلس مبنی بر تبدیل شدن دو سوم مساحت کشور به “بیابان”، حالا رئیس این مرکز در اظهارات تازه ای از ابعاد ناگفته بحران آب در کشور سخن گفته و می گوید که پس از شنیدن گزارش های کارشناسان “وحشت زده” شده است.

بنا به گزارش سایت انتخاب ، کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش های مجلس اسلامی دیروز گفته است:“در واپسین روزهای ماه شعبان میزبان فعالان بخش آب کشور در مرکز پژوهش های مجلس بودم که به واقع از گزارش های آنها وحشت زده شدم”.

او افزوده است: “باید این حقیقت را بپذیریم که وضعیت آب در کشور بسیار بد است. زمانی در منطقه بسطام، با حفاری در عمق ۴۵متری به آب مناسب دست پیدا می کردیم. اما امروز باید همین مناطق را ۲۵۰متر حفر کنیم و این شرایط تنها مختص به شاهرود نیست لیکن در کل کشور وضع همین است. در جلسه مذکور، فعالان این بخش نشان دادند که چه میزان از اراضی ما نشست پیدا کرده اند و چه شکاف ها و گسل هایی در زمین پدیدار شده است همچنین بسیاری از پل ها با مشکل ترک خوردگی روبرو هستند که باید این موارد به سمع و نظر دولتیان برسد”.(لینک)

علاوه بر رییس مرکز پژوهش های مجلس، رضا راعی، مدیر دفتر مطالعات مدیریت منابع آب ایران هم چند روز پیش گفت که هیچ یک از استان‌های کشور در وضعیت طبیعی آبی نیستند.

او گفته بود: “۱۰ استان ایلام، خراسان جنوبی، خوزستان، زنجان، سیستان و بلوچستان، قزوین، ‌کرمان، کرمانشاه، یزد و ‌کهگیلویه و بویراحمد با تنش شدید آبی دست و پنجه نرم می کنند و از ۳۱ استان، ۲۳ استان کاهش بارش داشته‌ و همچنین ورودی آب به سدها ۱۷ درصد و خروجی آب از سدها ۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است و دیگر زمان آن رسیده که با مشترکان پرمصرف و غیرمجاز درشبکه آبرسانی برخورد جدی شود”.

به گفته این مقام “طی ۲ دهه گذشته معضل خشکسالی گریبانگیر کشورشده و بواسطه تغییر اقلیم در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین، ایران با بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند، این خود بهترین دلیل است که در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم تا روز به روز شاهد افزایش کمبود آب و مشکلات ناشی از آن نباشیم”.(لینک)

او در حالی از لزوم برخورد با مشترکان پرمصرف سخن می گفت که پیش از این بارها اعلام شده است که ۸۵ درصد از آب کشور در کشاورزی است مصرف می شود و هدررفت آب در آن بخش علت اصلی کمبود آن است.

به تازگی نیز داریوش مختاری، یک فعال بخش آب در گفت و گویی با ایسنا، نقش “دلالان بخش کشاورزی” را در این بحران پر رنگ کرده و گفته است: “خروج از بحران آب در گرو حذف دلالان و استقلال یافتن کشاورزان است چرا که ازین طریق سود ۷۰ درصدی دلالان کاهش یافته و کشاورزان که مصرف‌کننده بخش عمده آب کشور هستند، می توانند روش‌هایی را برای کاهش مصرف آب بکارگیرند. دلالان در بخش کشاورزی که ۹۰ درصد از آب کشور را مصرف می‌کنند، سوءاستفاده‌های زیادی کرده‌اند. اگر دولت بخواهد جامعه ۲۲ میلیون نفری کشاورزان را نجات داده و از سرازیر شدن آنها به شهرها جلوگیری کند باید در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد”.

او افزوده است: “پژوهش‌ها و تحقیق‌های انجام شده در خصوص خروج از بحران آب نشان می دهد که‌ حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان برای خروج از بحران آبی نیاز است و انتظار می‌رود که دولت با طرح لایحه‌ای با موضوع حل بحران محیط زیست و بحران آبی به صورت ضرب‌الاجلی فرآیند حل این مساله را اجرایی کند”.(لینک)

تاکید این کارشناس بر ضرورت دخالت دولت و ارائه لایحه ضد بحران آب در حالیست که خبرگزاری مستقل محیط زیست ایران از بی اعتنایی مطلق دولت به بحران آب در لایحه برنامه ششم توسعه خبرر داده و نوشته است: “حتی وزیر نیروی دولت جمهوری اسلامی ایران هم اذعان دارد که به واسطه بحران خشکسالی و فرونشست زمین و اتلاف منابع آب زیرزمینی تا ده سال دیگر ممکن است کشاورزی به طور کامل در ایران تعطیل شود. اما نه تنها در برنامه ششم توسعه هیچ توجهی به این مسائل دیده نمی‌شود، بلکه برعکس مواردی وجود دارد که به نظر می‌رسد یا در شرایط خلاء مطلق علمی نوشته شده و یا در ضدیت با وضعیت موجود کشور است. برای مثال در بند ۲۰ از دولت خواسته شده زمینه افزایش جمعیت روستاها و مهاجرت به این مناطق را ایجاد کند (با کدام منابع آب؟ با کدام امکان توسعه فرصت‌های شغلی در شرایط خشکسالی؟”(لینک)

 چندی پیش، عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی و مسئول احیاء دریاچه ارومیه، بر لزوم تدوین برنامه ششم توسعه با محوریت بحران آب و محیط زیست تاکید کرده بود.(لینک)