انتقال موشک های ایرانی برای مقابله با اسرائیل

نویسنده

نوید احمدی

“ایران در حال ارسال موشک به سوریه جهت مقابله با هر گونه حمله احتمالی به ویژه از جانب اسرائیل است”. این خبر از سوی مقام های سازمان ملل در منطقه خاورمیانه فاش شده است.

روزنامه “نیویورک سان” با انتشار این خبر نوشته است: “برخی مقام های سازمان ملل در منطقه گفته اند ایران به منظور آمادگی برای اقدام نظامی در صورت مورد حمله قرار گرفتن بر سر برنامه هسته ای خود در حال انتقال موشک به سوریه است”. به نوشته این روزنامه “سوریه نیز بر اساس توافق دفاعی دوجانبه میان تهران و دمشق با انتقال تسلیحات پیچیده به مرز مشترک خود با اسرائیل موافقت کرده است”.

بر اساس گزارش این روزنامه همچنین “ایران برای انتقال موشک های میان بردشهاب3 و موشک های اسکاد سی و موشک های اسکاد بی که از سکوهای متحرک پرتاب می شوند آماده می شود”.

مقام سازمان ملل که این خبر را اعلام کرده است می افزاید: “اگر ایران مورد حمله قرار گیرد این موشک ها امکان مقابله به مثل را برای آنها فراهم خواهد کرد”.

سرلشکر”عاموس یدلین” رئیس بخش اطلاعات و امنیت نظامی اسرائیل هم روز گذشته به رادیوی این کشور گفت: “تاکنون پنج گزینه ایران، حماس، حزب الله لبنان، سوریه و القاعده در زمینه نظامی علیه اسرائیل فعال هستند و با هر یک از این پنج گزینه امکان در گیری و رویارویی نظامی در تابستان سال جاری وجود دارد”.

هفته گذشته نیز نیروی هوایی اسرائیل مانوری در راستای تمرین جهت مقابله باحمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران برگزار کرد.

مقام های نظامی این اقدامات را زمینه چینی برای ایجاد سپر دفاع موشکی ایران در مقابل حمله اسرائیل می دانند. در دکترین دفاعی ایران، اسرائیل تنها دشمن ایران در میان کشورهای دنیا است. دکترین دفاعی ایران آمریکا را دشمن شماره یک خود نمی داند.

از سوی دیگر به نوشته روزنامه “ورلد تریبیون”، سپاه پاسداران ایران نیز در راستای مقابله با حمله احتمالی ناوهای امریکایی، هزار قایق تندرو توپدار در تنگه 43 کیلو متری هرمز مستقر ساخته است.

این قایق ها می توانند تا یکصد کیلو متر در ساعت سرعت داشته باشند. ماه گذشته نیز اعلام شد ایران هزینه خرید 50 سیستم دفاع هواییpantsyr-s1e)) از روسیه را به ارزش 730 میلیون دلار به سوریه خواهد پرداخت. هدف ایران از این اقدام در اختیار گرفتن 10 سیستم اول است. این سیستم ها به آخرین مدل رادار I-Band مجهز هستند. هفته نامه ی دفاعی”جین” با انتشاتر این خبر اعلام کرده بود: “مصرف کننده نهایی این 50 فروند نیز سرانجام ایران خواهد بود”.

ایران تاکنون به حد اقل دو سیستم دفاع هوایی دور برد300PMU favorit-12 دست یافته و پیش از این نیز 29 فروند ضدهوایی فوق پیشرفته (تور-ام 1) از روسیه خریداری کرده بود.

همچنین هفته گذشته خبری مبنی بر فروش تعداد زیادی جنگنده پیشرفته (سوخو-31) از سوی روسیه به سوریه منتشر شد که به شدت از سوی مقام های آمریکایی مورد مخالفت قرار گرفت. مقامات آمریکایی از این بیم دارند که مصرف کننده نهایی تمام این ادوات نظامی، ایران باشد. تحلیل گران نظامی معتقدند ایران به مرور که نرمش هایی در قبال مذاکرات نشان می دهد، در مقابل به سرعت جهت یک رویارویی نظامی تمام عیار ولی نابهنگام خود را آماده می کند. به نظر آنها ایران دنبال مسلح کردن حماس، حزب الله لبنان و اسقرار در سوریه و عراق جهت دفع هر گونه حمله نابهنگام است. آنان این مناطق را بازوهای نظامی ایران ارزیابی می کنند.