به دنبال رأی هدفمند هستیم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» نماینده ولی فقیه در سپاه:

علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران، اعلام کرد که سپاه در انتخابات به دنبال “رای هدفمند” است. همزمان فتوایی از رهبر جمهوری اسلامی منتشر شد که در آن، شرکت در انتخابات “واجب شرعی” توصیف شده است.

برنامه “زمزم احکام” رادیو معارف که بنا به گفته گردانندگان آن می‌خواهد “با استفاده از کارشناسان حوزوی به سئوالات مخاطبان خود پیرامون انتخابات پاسخ دهد”، به نقل از رهبر جمهوری اسلامی گفته است: “به نظر حضرت آقا برای کسانی که شرایط را دارند و امکان شرکت در انتخابات برای آنها وجود دارد واجب است”.

نقل این فتوا از سوی رهبر جمهوری اسلامی در حالی است که پیش از این بسیاری از اصول‌گرایان از فضای سرد انتخاباتی و در مقابل نظامیان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، از حضور “پرشور” مردم در انتخابات سخن گفته‌اند.

در همین زمینه سیداحمد خاتمی، امام جمعه تهران و عضو مجلس خبرگان، پیش بینی کرد که مردم در روز انتخابات مجلس “حماسه دیگری را خلق می کنند” و افزود: “بشارت می‌‌دهم که نظرسنجی‌های واقع بینانه در سراسر کشور نشان می‌دهد که حضور مردم بسیار باشکوه خواهد بود”. خاتمی همچنین گفت: “روسیاهی باز هم برای ذغال های تحریمی خواهد ماند که نخواستند با مردم همراه شوند”.

از سوی دیگر، نماینده و جانشین نماینده ولی‌فقیه در سپاه خبر داده‌اند که این نهاد نظامی به دنبال “رای هدفمند” در انتخابات مجلس است تا “ترکیب مجلس” به گونه‌ای باشد که رهبر جمهوری اسلامی “مجبور به دخالت” نشود.

علی سعیدی٬ نماینده ولی فقیه در سپاه در همایش نخبگان فرهنگی سپاه گفته است که این نهاد به “رای هدفمند” در انتخابات توجه دارد، زیرا “ترکیب مجلس نهم می‌تواند پشتوانه مهمی برای این بیداری اسلامی شود”.

هم‌زمان با سعیدی، عبدالله حاج‌ صادقی٬ جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه نیز با اشاره به کاندیداهای انتخابات مجلس گفت: “ نباید وضعیتی به وجود آورند که رهبری ناچار به تصمیم گیری شود. باید نمایندگان هم تراز با انقلاب اسلامی را به مجلس بفرستیم”.

سعیدی پیش از این گفته بود که بین 60 تا 65 درصد مردم در انتخابات آتی مجلس شرکت خواهند کرد؛ سخنی که مورد تایید دیگر فرماندهان نظامی سپاه پاسداران، از جمله عزیز جعفری و محمدرضا نقدی نیز قرار گرفته است.

از سوی دیگر، در حالی که چند روز به زمان برگزاری انتخابات مانده، فرماندهان سپاه و نیروی انتظامی “حضور حماسی مردم” در این دوره را تبریک گفته اند.

 محمدرضا نقدی٬ رئیس بسیج مستضعفین در جمع بسیجیان هرمزگان “حضور حماسی مردم” در این دوره از انتخابات را تبریک گفته و افزوده است: “حضور مردم در نهمین دوره انتخابات مجلس نیز فوق تصور دوست و دشمن خواهد بود”.

اسماعیل احمدی مقدم٬ فرمانده نیروی انتظامی نیز گفت که “اطمینان دارم این انتخابات از امن‌ترین و پرشور‌ترین انتخابات خواهد بود. امروز مردم ما که الگویی برای مردم منطقه و جهان بویژه در جریان بیداری اسلامی هستند، با حضوری پرشور در انتخابات شرکت خواهند کرد”.

علیرضا عظیمی جاهد٬ از فرماندهان سپاه سیستان و بلوچستان نیز گفته است: “ملت ایران با حضور پرشکوه در پای صندوق‌های اخذ رای وحدت و همدلی خود را به جهانیان نشان خواهد داد”.

در همین حال یک عضو جبهه متحد اصولگرایان با تاکید بر “حضور حداکثری مردم” پای صندوق های رای گفت: “باید همچون گذشته مردم حضور حداکثری داشته باشند زیرا خواسته دشمنان و فتنه‌گران حضور اندک مردم در انتخابات است، از این رو اگر حضور حداکثری نداشته باشیم، آنها جشن می‌گیرند”. وی افزوده است که “حتی رای دادن با برگه سفید نیز در نظام جمهوری اسلامی ارزش و ثواب دارد. با رای دادن به افراد اصلحی که امتحان خود را پس داده‌اند، ارزش این ثواب دوچندان می‌شود”. اظهارنظرهای افراد مختلف نظامی درباره انتخابات در حالی منتشر می شود که اصلاح‌طلبان و نیروهای نزدیک به جنبش سبز پیش از این اعلام کرده بودند که در این انتخابات شرکت نخواهند کرد. نیروهای اصول‌گرا نیز حداقل به دو دسته اصلی تقسیم شده‌اند و مشغول افشاگری علیه یکدیگر هستند؛ شرایطی که باعث شد محمد خوش‌چهره، نماینده مجلس هفتم، فضای انتخاباتی در کشور را سرد توصیف کند.