ایران به دنبال بمب اتمی نیست

نویسنده

» نگاه لوپوئن:

آرمین عارفی

۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکایی از سال ۲۰۰۳ تأکید می کنند که جمهوری اسلامی دیگر نمی خواهد به سلاح اتمی دست یابد.

این اعلام می تواند هرگونه خطر حمله علیه ایران را منتفی سازد. “جمهوری اسلامی به دنبال بمب نیست.” تهران این مسأله را اعلام نکرده، بلکه دستگاه های اطلاعاتی آمریکا آن را تأیید کرده اند. به نوشته لوس آنجلس تایمز، آخرین گزارش فوق محرمانه ۱۶ دستگاه اطلاعاتی آمریکایی که در سال ۲۰۱۱ به اطلاع تصمیم گیرندگان کشورها رسید، رسمی است. اگر تهران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی بوده، ولی از سال ۲۰۰۳ دیگر چنین هدفی را دنبال نمی کند. حتی اگر ایران غنی سازی به میزان ضعیف را، آن طور که پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای مجاز می داند، ادامه دهد، هیچ شاخصی دایر بر خواست این کشور برای دستیابی به بمب وجود ندارد.

فرانسوا ژره، مدیر مؤسسه تحلیل های استراتژیک در این مورد می گوید: “این مدرک کاملاً قابل سندیت است.” این کارشناس بر کیفیت فعالیت دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی تأکید می کند. این گزارش با گزارش بین المللی دیگری که در ماه نوامبر توسط آژانس اتمی به طور رسمی اعلام شد در تناقض است. در گزارش آژانس اتمی به “نگرانی های شدید” جامعه بین المللی و فعالیت های ایران در زمینه “دستیابی به سلاح اتمی” اشاره شده بود، ولی نتیجه گیری ها این بار اطمینان بخش تر به نظر می رسند. به گفته مسؤولان آمریکایی، اسراییل آخرین تحلیل های دستگاه های اطلاعاتی آمریکایی را رد نخواهد کرد.

فرانسوا ژره می گوید: “نتیجه گیری دستگاه های اطلاعاتی آمریکا و اسراییل متناقض نیستند. حتی اگر آنها بپذیرند که ایران به دنبال دستیابی به بمب نیست، ولی می دانند که ایران که درحال حاضر اورانیوم را در چارچوب پیمان منع گسترش به میزان ۲۰ درصد غنی می کند، هر لحظه که بخواهد می تواند این غنی سازی را تا میزان ۹۰ درصد مورد نیاز برای تولید بمب اتمی نیز ادامه دهد.” این احتمال در ژانویه ۲۰۱۱ نیز ازسوی ژنرال آویو کوچاوی، فرمانده اطلاعات نظامی اسراییل، مطرح شد.

مکاشفاتی که از این گزارش بعمل آمده می تواند مانند ترمزی در برابر خواسته های اسراییل باشد. دولت یهود اکنون درحال تحمل فشارهای مضاعفی ازسوی متحد آمریکایی خود برای چشم پوشی از حمله به ایران است تا بدین ترتیب فرصت بیشتری به تحریم های بین المللی داده شود. این اقدام طی روزهای اخیر به هر شکلی دنبال شده: اعزام جیمز کلاپر، رییس اطلاعات آمریکا، و تام دانیلون، مشاور امنیت ملی رییس جمهور باراک اوباما، به اسراییل. تام دانیلون طی روزهای آینده نیز پذیرای ایهود باراک، وزیر دفاع اسراییل، و در تاریخ ۵ مارس پذیرای بنیامین نتانیاهو خواهد بود.

 

سلاح اتمی “حرام”

فرانسوا ژره می گوید: “این گزارش در زمانی رسمی شده که چندین سفر ازسوی مسؤولان آمریکایی به اسراییل انجام شده است تا سران این کشور آرام شوند.” با این حال، در شب ورود مشاور باراک اوباما به اورشلیم، ژنرال بنی گانتس، فرمانده ستاد مشترک اسراییل، اظهار داشت که اسراییل “به تنهایی” به ایران حمله خواهد کرد. در ایران نیز رهبر انقلاب آیت الله خامنه ای روز چهارشنبه خاطرنشان کرد که ایران “به دنبال بمب اتمی نیست” و آن را “حرام” دانست. با این حال آخرین هیأت بازرسان آژانس اتمی امکان دسترسی به مرکز نظامی پرچین را که مظنون به داشتن فعالیت های مخفی اتمی است به دست نیاورد.

پیامد فوری: آژانس اتمی در گزارش جدید خود از “اختلافات بزرگ” با ایران در مورد شفاف سازی برنامه هسته ای نوشت. ازطرف دیگر، آژانس اتمی به “نگرانی های جدی” درخصوص ابعاد نظامی این برنامه اشاره کرده است.

منبع: لوپوئن، ۲۴ فوریه