جنگ در رسانه ها ادامه دارد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» پژاک: مستقیم با ایران ملاقات داشته‌ایم

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه یکی از عناصر کلیدی پژاک در منطقه بانه توسط ماموران سپاه کشته شد، گفت: “این عضو گروهک در حال فرار به سمت مناطق مرزی بود که در منطقه بانه کشته شد”؛ اظهار نظر این فرمانده نیروهای نظامی جمهوری اسلامی که دو هفته پس از اعلام آتش بس پژاک و آرامش نسبی مطرح شده، از سوی سخنگوی حزب حیات آزاد کردستان تکذیب شد.

هر چند در طول این دو هفته هیچ یک از طرفین درگیر در مرزهای ایران و کردستان عراق وقوع درگیری‌های جدید را تائید نکرده‌اند، اما جنگ آن‌ها در سطح رسانه‌ها همچنان ادامه دارد؛ آخرین مورد مربوط به اخباری است که  پیرامون کنترل ارتفاعات “جاسوسان” در نوار مرزی از سوی سپاه و پژاک مطرح شده.

همزمان روزنامه حریت چاپ ترکیه به نقل از نخست وزیر این کشور، از حمله مشترک نظامی جمهوری اسلامی و ترکیه به کوهستان قندیل خبر داده است؛ حمله‌ای که به گفتهٔ رجب طیب اردوغان در مورد آن “صحبت از هیچ‌گونه تأخیری نیست.”

 

با کسی “شوخی” نداریم

به گزارش روز دوشنبه، ۴ مهر ماه خبرگزاری‌های دولتی، سردار حسین ذوالفقاری، فرمانده مرزبانی نیروی زمینی جمهوری اسلامی با بیان اینکه پژاک در روزهای گذشته “تجاوز” ی به مرزهای کشور نداشته، گفته است که نیروهای مرزبانی و سپاه پاسداران برای مقابله باحزب حیاط آزاد کردستان در مرز‌ها مستقر شده‌اند.

ذوالفقاری همچنین گفته پژاک در درگیری‌های اخیر “متحمل تلفات و خسارات زیادی” شده است. او با اشاره به اینکه اعضای کلیدی پژاک در جریان این درگیری‌ها کشته شده اند، گفته  یکی از آن‌ها در حالیکه در حال فرار به سمت مناطق مرزی بود در منطقه بانه کشته شده است.

مقامات پژاک هنوز در رسانه‌های خود واکنشی به انتشار این خبر نداشته‌اند، اما شیرزاد کمانگر، سخنگوی این حزب در گفت‌و‌گو با بی‌بی سی فارسی اعلام کرده: “از زمانی که پژاک در تاریخ ۱۵ شهریورماه اعلام آتش بس کرده، هیچ درگیری با سپاه روی نداده است.”

حزب حیات آزاد کردستان روز یکشنبه ۱۳ شهریور، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد درصورتی که جمهوری اسلامی آتش بس آن‌ها را بپذیرد، تصمیم خود را از ساعت ۱۲ روز دوشنبه، ۱۴ شهریور، به اجرا در خواهند آورد؛ مقامات سپاه واکنش‌های مختلفی به این اعلام آتش بس نشان دادند؛بعضی از آن‌ها از پژاک خواسته بودند محتوای این پیشنهاد  را روشن کند و برخی دیگر آن را “بی‌مفهوم” خواندند و بر نابودی این حزب تاکید کردند. هر چه هست اما دو طرف این درگیری از آن تاریخ به بعد به صورت رسمی وقوع درگیری را گزارش نکرده‌اند.

با این حال اظهارات مقامات سیاسی نظامی جمهوری اسلامی پیرامون اعلام آتش بس پژاک در رسانه‌های حکومتی همچنان ادامه دارد. در همین راستا معاون سیاسی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز یکشنبه، ۳ مهرماه، با اشاره به این آتش بس گفته است: “در این خصوص سپاه براساس مصالح نظام موضوع آتش بس از سوی این گروهک را بررسی خواهد کرد”.

سردار ناصر دهقان که در جمع فرماندهان پایگاه‌های مقاومت بسیج شهرهای مازندران در آمل سخن می‌گفت، با معرفی  پژاک به عنوان یک “تهدید امنیتی” اعلام کرد: “اگر چه تهدید این حزب کوچک‌تر از آن است که برای ایران با عظمت یک تهدید بزرگ مطرح شود، اما می‌تواند آثار سوئی در آینده برای کشور داشته باشد.”

این مقام سیاسی نظامی همچنین گفته است: “جمهوری اسلامی برای دفع تهدید‌ها با کسی شوخی ندارد و تهدید‌ها علیه کشور هر قدر هم کوچک باشد، ایران اسلامی با تمام قدرت و قاطع درسرکوبی آن تهدید فرو گذار نخواهد بود”.

از سوی دیگر، سید عظیم حسینی سرکنسول جمهوری اسلامی در اربیل به رسانه‌های کردستان عراق گفته است که اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق با جمهوری اسلامی بر سر حل مشکلات مرز‌ها به توافق‌های “رضایت بخش” ی رسیده‌اند.

او به وبسایت کردی زبان “روداو” گفته است که در راستای این توافق دو کشور باید نیروهای نظامی خود را در مرز‌ها مستقر کنند.

وی با اشاره به اینکه حکومت اقلیم کردستان باید نیروهای نظامی خود را در مرز‌ها مستقر کند، تاکید کرده است: “طرف توافق ما در این مذاکرات پژاک نبوده است.”

این درحالیست که “دکتر سیدخان” یکی از مسئولان روابط عمومی پژاک به “روداو” گفته است: “با میانجیگیری حکومت اقلیم کردستان اعلام آتش بس کردیم و امیدواریم که جمهوری اسلامی آن را در نظر بگیرد؛ چراکه این به هم نفع ایران است هم به سود کرد‌ها.”

این مقام پژاک در مورد مذاکره مستقیم با ایران هم گفته است: “بله ملاقات مستقیم نیز داشته‌ایم”

 

جدل بر سر ارتفاعات “جاسوسان”

در ادامه این جنگ رسانه‌ای، مقامات سپاه و پژاک اظهارات متناقضی در ارتباط با ارتفاعات “جاسوسان” در منطقه سردشت مطرح کرده‌اند.

چند روز پیش روابط عمومی نیروی زمینی سپاه پاسداران طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای قرارگاه حمزه سیدالشهداء در راستای “پاکسازی نقاط آلوده از لوث وجود عناصر گروهک‌های ضد انقلاب” موفق شده‌اند مقرر اصلی پژاک “ارتفاعات مهم جاسوسان” را در نقطه مرزی سردشت تخلیه و پاکسازی کنند.

اما خبرگزاری آکانیوز، به نقل از شیرزاد کمانگر، سخنگوی پژاک این خبر را تکذیب کرده و نوشته است: “سپاه پاسداران برای تقویت روحیه نیروهای خود در منطقه اقدام به انتشار این خبر کذب کرده است. این منطقه به صورت مشترک در اختیار نیروهای پ ک ک و پژاک است.”

احمد دنیز، سخنگوی نیروهای نظامی حزب کارگران کردستان –ـ پ ک ک ـ هم در مصاحبه با وب سایت کردی زبان روداو در کردستان عراق گفته است: “حضور نیروهای سپاه در ارتفاعات جاسوسان بر اساس توافق پژاک و سپاه صورت گرفته است.”

 

 ایران، ترکیه، پ ک ک

 آن سوی جدال‌های سپاه و پژاک در رسانه‌ها، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه، روز یکشنبه، ۳ مهر ماه، گفت کشورش با جمهوری اسلامی در جهت حملات نظامی به مخالفان کرد مستقر در کردستان عراق همکاری دارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اردوغان در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به حمله مشترک با جمهوری اسلامی به کوهستان قندیل، از توافق ترکیه و جمهوری اسلامی در رابطه با تبادل اطلاعات مربوط به حزب کارگران کردستان-و عملیات نظامی خبر داد.

اظهارات نخست وزیر ترکیه یاد آور گفته‌های چندی  پیش یک مقام ارتش  جمهوری اسلامی است. عزیز نصیرزداده، معاون نیروی هوایی ارتش، دو ماه پیش گفته بود این نیرو در نظر دارد با یک “کشور دیگر” منطقه رزمایش مشترک بین المللی برگزار کند.

سرتیپ نصیرزاده روشن نکرده بود که منظور او از “کشور دیگر” کدام کشور است اما گفته   “این رزمایش به احتمال زیاد در نیمه دوم شهریورماه در صورت فراهم شدن بسترهای لازم برگزار خواهد شد.”

همزمان خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه آیدین‌لیک ترکیه نوشته بود ژنرال بازنشسته، نجاتی اوزگن، از فرماندهان ارشد سابق ارتش ترکیه گفته است انجام عملیات نظامی مشترک با جمهوری اسلامی علیه نیروهای پ. ک. ک از اهمیت برخوردار است. این ژنرال بازنشسته شرط انجام این عملیات را “محرمانه نگاه داشتن” آن عنوان کرده بود.