درگیری وکیل و وزیر بر سر فرد ناشناس

نویسنده
نازنین کامدار

» کوچک زاده: در کشور کودتا شده

در حالیکه خبرگزاری های فارس و تسنیم دو روز پیش از این از طرح سئوال ۲۰ نماینده مجلس از وزیر اطلاعات در ارتباط با دیدار خانم اشتون با نرگس محمدی و گوهر عشقی[مادر ستار بهشتی]خبر داده بودند، سرانجام چنین سئوالی به هیات رئیسه مجلس نرسید اما به جای آن در شامگاه سه شنبه نشستی میان برخی از نمایندگان وابسته به جبهه پایداری با محمود علوی برگزار شد که به درگیری لفظی شدید بین کوچک زاده و علوی ختم شد.

روزنامه “قانون” در خبری جزئیات این درگیری را که با حملات لفظی کوچک زاده خطاب به وزیر اطلاعات همراه بوده، منتشر کرد؛ خبری که حمید رسایی به روال معمولش آن را “تحریف شده” دانسته و روایت دیگری برای رسانه های همسو فرستاده است.

اما آنچه که در هر دو روایت مشترک است، بروز درگیری میان کوچک زاده و محمود علوی بر سر یکی از همراهان وزیراست؛ همراهی که علوی و دیگر مقامات وزارت اطلاعات حاضر به افشای هویت وی برای نمایندگان حاضر در جلسه نشده اند و این امر با اعتراض نمایندگان پایداری همراه بوده است.

به نوشته روزنامه قانون، در این نشست تعدادی از نمایندگان از جمله رسایی، نبویان، کریمی قدوسی، پژمان فرو زارعی حضور داشته اند.

قانون نوشته است: “اعتراض مهدی کوچک‌زاده به حضور یکی از همراهان وزیر به مشاجره ای تبدیل شد و جلسه را به تشنج کشید. بر اساس شنیده‌ها وزیر اطلاعات در پاسخ به اعتراض وی می‌گوید: ایشان از همراهان بنده هستند و من حق قانونی دارم ایشان را با خود به جلسه بیاورم. کوچک‌زاده که این سخنان در وی تاثیری نداشته شروع به اتهام زنی به همراه وزیر می‌کند و خطاب به وی می‌گوید: چرا این فرد را به همراه خودتان آورده‌اید؟ با این کار به همه توهین کردید و این یک نکته منفی در ذهن بنده می ماند و در آینده هر کجا بنشینم، می گویم. کوچک زاده در ادامه و با همان روش خاص خودش اتهامات زننده ای را به فرد همراه وزیر اطلاعات نسبت می دهد و می‌گوید: بنده این فرد را در جاهای نامناسب دیده‌ام، می‌خواهید رو کنم؟! وزیر در پاسخ به تهمت‌های کوچک زاده می‌گوید: ایشان یک فرد مسلمان و دارای شخصیت هستند. نباید به ایشان توهین کنید و شاید بنده ایشان را برای ماموریت به محلی بفرستم شما چرا بی احترامی می‌کنید؟ ایشان در جلسه هستند شما به صحبت هایتان ادامه دهید. و اگر قرار باشد ایشان را از جلسه بیرون کنید بنده نیز بیرون می روم. حمید رسایی که قصد داشت جلسه را آرام کند خطاب به کوچک زاده گفت: شما اگر اعتراضی دارید جلسه را ترک کنید و آقای وزیر حق دارند همراهانی با خود بیاورند ولی کوچک زاده در ادامه با پرخاش می‌گوید: مملکت رو به قلدری رفته است که وزیر اینگونه برخورد می کند. کوچک زاده با تهدید وزیر ادامه می‌دهد: من از این جلسه می‌روم و از راه های دیگر سئوالات را مطرح می‌کنم. حجت الاسلام علوی نیز با متانت پاسخ داده: بنده از شما سلب اختیار نمی‌کنم.”

این روزنامه بخشی از سخنان کوچک زاده را که هنگام ترک جلسه عنوان کرده، چنین آورده است: “اگر رفتار خارج از ضابطه دیدید ریشه آن اینجاست. من حاضرم مثل یک مخبر برای وزارت اطلاعات کار کنم ولی از این به بعد اینطوری نیست. باید بگویم برخی ها فکر می کنند که قرار است در کشور کودتا شود، به خدا در این کشور کودتا شده است وگرنه رئیس جمهور نمی‌گوید خزانه خالی است، وزیر خارجه نمی گوید با یک بمب همه چیز را از کار می اندازد، چرا در این شرایط سبد کالا می دهند و این هم رفتار وزیر اطلاعات است. شک نکنید از این به بعد رویه ها عوض می شود. این جمهوری اسلامی نیست. همین کارها را کردیم که هاشمی رفسنجانی می‌گوید دولت نامشروع، باید به هاشمی بگویم نامشروع تو هستی و تمام کس و کارت. به قرآن کودتا شده! و انقلاب به خطر افتاده است.”

وزیر اطلاعات نیز در پاسخ به وی گفته: “حالا شما شده‌اید دلسوز انقلاب؟ در دوران دفاع مقدس ما بودیم که از نظام و انقلاب دفاع کردیم حالا شما به عنوان مهمان می‌خواهید میزبانان را از قطار انقلاب پیاده کنید؟ بنده از قبل از انقلاب بدون هیچ ادعایی مقابل گلوله و ستم شاهی ایستاده ام و حال اینگونه با من برخورد می شود…”.

در جلسه علنی دیروز نیز کوچک زاده در “اخطار قانون اساسی” ماجرای درگیری شب سه شنبه را مطرح می کند و چنین می گوید: “ما سوگند خورده ایم که حافظ استقلال کشور باشیم. در ماجرای کاپیتولاسیون آمریکا تلاش داشت که اتباعش از رسیدگی قضایی معاف شوند رفتاری که نماینده اروپا کرد بدتر از کاپیتولاسیون بود زیرا افراد محکوم قوه قضاییه را به بهانه اینکه حقوقشان ممکن است رعایت نشده باشد مورد دلجویی قرار داده و با آنها دیدار کرد. این کار خدشه به استقلال کشور است. این کوتاهی از وزیر خارجه و وزیر اطلاعات قابل پذیرش نیست، جمهوری اسلامی کشوری مستقل است و مستعمره اروپا نیست. آقای وزیر اطلاعات کجا هستید که برای بار دوم این عجوزه درمورد حقوق بشر در ایران صحبت می کند؟”

 پس از درز خبر درگیری کوچک زاده و غلوی در جلسه غیر رسمی مجلس، حمید رسایی روحانی تندروی وابسته به پایداری، خبر منتشر شده در روزنامه قانون را “تحریف شده” دانست و روایتی متفاوت از این جلسه ارائه کرد.

روایتی که با این پرسش آغاز شد: “فردی که در جلسه وزیر اطلاعات و نمایندگان حضور داشت و از معرفی وی خودداری شد، کیست و تابعیت چه کشوری را دارد؟ چه کسی متن پیاده شده این جلسه را به فاصله چند ساعت به شکل تحریف شده و جهت دار در اختیار چند رسانه همسو با دولت قرار داده؟”

رسایی علت پرخاش های کوچک زاده را ناشی از “ادبیات و رفتار وزیر اطلاعات” می داند و معتقد است که عدم معرفی فردی ۲۳ ساله به عنوان همراه در جلسه با نمایندگان دور از شان نشست بوده است.

او در پایان متنی در اختیار سایت فارس قرار داده و درباره فرد همراه علوی نوشته: “اینکه فرد حاضر در جلسه چه کسی بود نمی دانم ولی اگر این جوان ۲۳ ساله فرزند وزیر اطلاعات بود، چرا از بیان این موضوع استنکاف داشت. البته حتی اگر فرزند وی بود هم توجیهی برای حضور در جلسه ای با این سطح نمی کرد! اگر فرزند وزیر بود پس چرا معاونین و مسئولان وزارت اطلاعات اظهار بی اطلاعی می کردند! اگر جوان مورد نظر، همراه وزیر اطلاعات بود چرا همراهان وزیر او را نمی شناختند؟ اگر در دفتر وی کار می کرد، چرا دیگران او را نمی شناختند! اصلا چرا وزیر اطلاعات در برابر خواسته معقول و منطقی نمایندگان حاضر نبود تا فرد حاضر در جلسه را معرفی کند؟ چرا محتوای این جلسه به فاصله چند ساعت به شکل تحریف شده ای در سایت های همسو با دولت منتشر شد؟ وزیر اطلاعات از چه چیز واهمه داشت که در اقدامی رو به جلو تصمیم گرفت این متن را در اختیار رسانه ها قرار دهد؟”