دهن کجی به کشورهای غربی و عربی

نویسنده

» گزارش رویترز از کنفرانس "دوستان سوریه" در تهران

ایران روز چهارشنبه میزبان  نسخه تقلید شده کنفرانس “دوستان سوریه” بود؛ کنفرانسی که نمایندگان مجلس کشورهای متحد ایران از گوشه و کنار جهان گرد هم آمدند تا بر راه حل دیپلماتیمک برای حل و فصل جنگ داخلی سوریه تاکید کنند و آنچه را که “دخالت غرب” توصیف می خوانند مورد حمله قرار دهند.

ایران متحد قدیمی پرزیدنت بشار اسد است.  او متعلق به اقلیت علوی است که شاخه ای از اسلام شیعی است.در شرایطی که بشار اسد  در نبرد با شورشیان است ایران تجهیزات نظامی و کمک های مالی در اختیار وی قرار می دهد.

این کنفرانس یک روزه ظاهرا آینه ای در مقابل رشته کنفرانس های “دوستان سوریه” است که در آن کشورهای غربی و عربی متعهد به حمایت سیاسی و مالی از شورشیان و میلیون ها سوری شدند که با وقوع جنگ از خانه هایشان دور افتاده اند.

در کنفرانس تهران نمایندگانی از کشورهای روسیه، الجزیره، سوریه، عراق ، لبنان ، کوبا و ونزوئلا حاضر شدند. رئیس مجلس ایران هم شورشیان سوری را به چالش کشید و از آن ها خواست  سلاح های خود را زمین بگذارند و از طریق صندوق های رای اسد را برکنار کنند.

بر اساس گزارش پرس تی وی ، علی لاریجانی گفته است :” انتخابات بهترین راه برای مشخص کردن سرنوشت کشور است. شما اعتقاد ندارید اسد پایگاه مردمی دارد؟ باشد، پس بگذارید مردم این را مشخص کنند.”

گروه های مخالف که خواستار برکناری اسد هستند می گویند او هر نوع مشروعیت  را از دست داده است، آن ها می خواهند او از هرگونه انتخاباتی کنار گذاشته شود؛ انتخاباتی که به گفته آن ها آزادانه یا سالم نخواهد بود.

علاالدین بروجردی دیگر عضو ارشد مجلس ایران حمایت های ایالات متحده از سوریه را مورد انتقاد قرار داده وگفته این امر باعث ایجاد “ارتش تروریست ها” و به تهدیدی جهانی بدل شده است.

از مارس 2011  تاکنون بیش از 140 هزار سوری کشته شده اند. پس از سرکوب تظاهرات مسالمت آمیزی علیه چهار دهه حکمرانی خاندان اسد توسط نیروهای امنیتی ، نزاع در سوریه وارد فاز نظامی شد.

جنگ داخلی پای خیلی از جنگجویان غیر سوری را به منازعه باز کرد، شبه نظامیان سنی در سراسر خاورمیانه  به گروه های شورشی پیوستند و شیعیان عراق و لبنان هم به نیروهای حامی اسد پیوستند.

منبع : رویترز – 12 مارس