خالی کردن زندان‌ها از طریق اعدام

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» متهمین پرونده خمینی شهر امروز به دار آویخته می‌شوند

بامداد امروز چهارشنبه متهمین پرونده تجاوز گروهی خمینی شهر اصفهان در ملاء عام به پای چوبه دار می‌روند؛ آنهم در شرایطی که ۲۴ ساعت قبل از آن پنج شهروند دیگر به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر در زندن مرکزی ارومیه اعدام شدند.

مسعود کرد‌پور روزنامه نگار ساکن ایران، به روز می‌گوید سیاست تهی کردن زندان‌ها به وسیله اعدام در دستور کار است و این روند در ماه‌های گذشته شدت بیشتری به خود گرفته. به اعتقاد او دو راه بیشتر برای جلوگیری از تراکم زندان‌ها نمانده است: “یا زندانی‌ها را آزاد کنند یا اعدام.”

پس از اعدام علیرضا ملاسلطانی، نوجوان ۱۷ ساله که به اعتقاد فعالان حقوق بشر به صورت غیر قانونی به اجرا درآمد، تائید رسمی اعدام‌ها در رسانه‌های دولتی رشد چشمگیری داشته است.

 

زندان‌ها پر شده است

خبرگزاری‌های دولتی به نقل از رئیس کل دادگستری استان اصفهان اعلام کرده‌اند، چهار متهم حادثه خمینی شهر ساعت ۶ بامداد امروز چهارشنبه در پارک بهشت این شهر به دار آویخته می‌شوند.

خبرگزاری مهر به نقل از غلامرضا انصاری نوشته متهم ردیف اول این پرونده پیش از این نیز دارای سوابق مختلف کیفری “تجاوز به عنف و آدم ربایی” بوده‌است.

متهمین ردیف اول تا سوم این پرونده، آنطور که رسانه‌ها با ذکر سوابق کیفری آن‌ها اعلام کرده‌اند، به ترتیب عباس ۲۴ ساله، رجب علی ۲۳ ساله و اصغر۲۰ ساله  هستند.

اوائل خردادماه امسال، چند نفر با ورود به یکی از باغ‌های اطراف خمینی‌شهر اصفهان، هشت مرد شرکت‌کننده در یک میهمانی خصوصی را حبس و با ربودن شش زن حاضر در این میهمانی و انتقال آن‌ها به محلی دیگر به آن‌ها تجاوز کردند؛ این خبر بعد از انتشار واکنش شمار زیادی از مقامات قضایی و انتظامی را در پی داشت و به دنبال آن رسانه‌ها نیز پرده از چند مورد تجاوز گروهی دیگر در شهرهای مختلف از جمله کاشمر برداشتند.

خبر اعدام این افراد در بامداد امروز در حالیست که منابع خبری در آذربایجان غربی از اعدام پنج شهروند دیگر در بامداد سه شنبه، ۱۹ مهر در زندان مرکزی ارومیه به اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر خبر داده‌اند.

آژانس خبری موکریان، که اخبار غرب کشور را پوشش می‌دهد به نقل از منابع آگاه اسامی این افراد را جمال ش، احمد ج، رضا ع، فرهاد ا و دهقان س اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، این پنج نفر یک روز قبل به دستور مسئولین زندان ارومیه به قرنطینه این زندان جهت اجرای حکم منتقل شده اند.

مسعود کردپور، روزنامه نگار ساکن آذربایجان غربی با تائید این خبر به روز می‌گوید: “اعدام‌ها بدون اطلاع وکیل و خانواده‌ها صورت گرفته است.”

او می‌گوید: “طی ماه‌های گذشته روند اعدام متهمین به مواد مخدر در این زندان رو به افزایش گذاشته است.”

از آمار دقیق محکومین به اعدام به اتهامات مختلف در زندان‌های کشور اطلاع دقیقی در دست نیست، اما آقای کرد‌پور می‌گوید: “احکام شمار زیادی از این افراد در طول ۱۵ سال گذشته صادر و قطعی شده، اما اجرای آن به دلایل مختلف به تاخیر افتاده است.”

وی می افزاید: “یکی از دلایل اجرای سریع  احکام اعدام در چند ماه گذشته، افزایش چشمگیر زندانیان و نبود فضای کافی برای نگهداری آنهاست.”

این روزنامه نگار یادآوری می‌کند: “پس از سر کار آمدن آقای احمدی‌نژادتعداد زندانیان نسبت به دوران آقای خاتمی افزایش چشمگیری یافته است.”

معاون قوه قضاییه در مهر ماه امسال ضمن اشاره به افزایش ۱۳ درصدی حجم پرونده‌های قضایی، تاکید کرده بود که جمعیت زندان‌ها سالانه ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

محمدباقر ذوالقدر گفته بود: “سالانه ‌۲۰ درصد به جمعیت زندان‎‌ها اضافه می‌شود که سه برابر بیشتر از ظرفیت زندان‌هاست. برای مثال در زندان مشهد با ظرفیت‌۳۵۰۰ نفری، ‌۱۲ هزار زندانی وجود دارد و زندان‌های ما به جای دانشگاه اصلاح و تربیت، تبدیل به دانشگاه جرم شده‌اند.”

اعدام‌های روز سه شنبه اما تنها به اعدام زندان ارومیه محدود نبود. به گزارش خبرگزاریهای داخلی در همین روز یک زندانی ۶۷ ساله نیز در زندان اصفهان اعدام شده است.

 

۲۰ مورد اعدام در دو ماه

به استناد آمارهای رسمی و اعلام شده از رسانه‌های دولتی تعداد اجرای احکام قطعی اعدام در یک ماه گذشته رو به افزایش گذاشته است. این رسانه ها پس از خبراعدام علیرضا ملاسلطانی نوجوان ۱۷ ساله که با اعتراض‌های گسترده بین المللی روبرو شد، ۱۳ مورد اعدام دیگر را در شهرهای شیراز، اردبیل، ساری، زابل و قم تائید کرده‌اند.

افزایش آمارهای رسمی اجرای احکام در ایران طی یک سال گذشته باعث نگرانی بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر شده است.

به غیر از سازمان عفو بین الملل، وزارت امور خارجه کشورهای بریتانیا و آمریکا در گزارش‌های سالانه خود با اعلام آمارهای مختلف در مورد رشد فزاینده آمار اعدام در ایران هشدار داده‌اند.

شماری از فعالان حقوق بشر ایرانی از جمله شیرین عبادی هم سال گذشته نسبت به افزایش آمار اعدام متهمان مرتبط با جرایم مواد مخدر ابراز نگرانی کرده و گفته بود که امکان دارد افرادی با اتهامات سیاسی و عقیدتی نیز در بین اعدام شدگان وجود داشته باشد.

متوسط اعدام در ایران از آغاز سال ۲۰۱۱ تا کنون، دو نفر در روز بوده که جمهوری اسلامی را در مقام دومین اعدام کننده در جهان، پس از چین، قرار می‌دهد.