خامنه ای فتوا داد، نقدی شاعر شد

نویسنده
نازنین کامدار

» فیس بوک، رفع فیلتر نشده است

همزمان با اختلال گسترده در شبکه اینترنت ایران که برای ساعاتی موجب از کار افتادن سیستم فیلترینگ حکومت هم شد و دسترسی کاربران به سایت های فیلتر شده و شبکه های مجازی اجتماعی از جمله فیس بوک و توئیتر را میسر کرد، برخی از کاربران دلیل این رفع فیلترینگ را به انتشار نظر آیت الله خامنه ای درباره فیس بوک مرتبط دانستند؛نتیجه گیری ای که فارس آن را رد کرد.

 بنا بر اساس متن منتشره در سایت های حکومتی، آیت الله خامنه ای درباره فیس بوک اینچنین ابراز نظر کرده است:”

بسمه تعالی

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به‌طور کلی اگر مستلزم مفسده (مانند ترویج فساد، نشر اکاذیب و مطالب باطل) بوده و یا خوف ارتکاب گناه باشد و یا موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود، جایز نیست و الا مانعی ندارد.

موفق و مؤید باشید”.

او این نظر را در پاسخ به سئوال زیر اعلام کرده است:”

 بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت آیت العظمی خامنه ای

با سلام و احترام

با توجه به اینکه وب سایت فیس بوک در ایران فیلتر شده است آیا ورود به چنین سایتی صرفا برای ارتباط با دوستان و بدون هیچ فعالیت سوء علیه منافع ملی جمهوری اسلامی اشکال دارد؟

با تشکر”.

سایت “الف”  که متن این پرسش و پاسخ را بازتاب داده درباره آن چنین توضیح می دهد: “حکم بالا در شکل فتوا بیان شده است یعنی تشخیص مصداق به عهده مکلف گذاشته شده است و تنها به بیان حکم کلی بیان شده است. تشخیص اینکه آیا این شرایط در مورد فعالیت در فیس بوک صادق می باشد یا خیر به عهده مکلفین گذاشته شده است. نکته ای که در حکم بالا مشخص است این است که در صورتی که این فعالیت موجب تقویت دشمنان اسلام و مسلمین شود جایز نیست در حالی که ماهیت شبکه های مجازی بر پایه جمع آوری اطلاعات می باشد و هر چه استفاده کنندگان آن بیشتر باشند و در استفاده از آن محدودیت کمتری برای خویش قائل باشند اطلاعات بیشتری را برای این شبکه های اطلاعاتی فراهم می کنند و در نتیجه منجر به تقویت دشمنان می شود. به نظر می آید این حکم نه حرام بودن مطلق فعالیت در این سایت را می رساند و نه جایز بودن آن را اثبات می کند بلکه به نوعی فیمابین است. به هر حال تشخیص مصداق این حکم به عهده خود شماست”.

سایت فیس بوک در هفته های قبل از انتخابات جنجالی سال 88 از سوی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی رفع فیلتر شد اما پس از انتخابات و با آغاز اعتراضات مردمی بار دیگر تحت سانسور قرار گرفت. این سایت  طی دوران اعتراضات مردمی به عنوان یک بازوی اطلاع رسانی قوی در اختیار هواداران جنبش سبز قرار گرفت.

تاکنون تعداد زیادی از شهروندان به دلیل حضور در این فضای مجازی و اطلاع رسانی در آن از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفته اند.

حساسیت نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی در برابر این شبکه مجازی اجتماعی تا حدیست که بسیاری از آزادشدگان از زندان طی دو سال اخیر بارها از تلاش نیروهای امنیتی برای نفوذ به شبکه های دوستانه کاربران در فیس بوک خبر داده اند.

روزنامه کیهان نیز بارها این  سایت را “عامل اطلاعاتی موساد” نامیده است.

در چنین شرایطی بود که نظر آیت الله خامنه ای که از سوی کاربران فیس بوک “دو پهلو” تفسیر شده، همزمان با رفع موقتی فیلتر آن توسط مخابرات، به گمانه زنی هایی درباره رابطه این نظر و رفع فیلتر دامن زد.

با این حال خبرگزاری فارس روز گذشته با  یک “مقام آگاه” در وزارت ارتباطات گفت و گو کرد تا به نقل از او هر گونه رابطه رفع فیلتر با اظهار نظر خامنه ای را تکذیب کند.

این منبع آگاه گفته است: “رفع فیلتر از فیس‌بوک و برخی از سایت‌ها به دلیل اشکال فنی شرکت مخابرات است. برخی اخبار منتشره درباره رفع فیلتر از سایت‌های فیلتر شده، صحت ندارد”.

در همین حال، پایگاه خبری سپاه “انصار الحسین” از سرودن یک شعر درباره فیس بوک  توسط سردار نقدی، فرمانده نیروهای  بسیجی خبر داده و نوشته طبع شعر او در جلسه ای در همدان و در بین عوامل سپاه و بسیج این استان گل کرده است.

بر اساس متن منتشر شده در سایت “سپاه انصار الحسین” در بخشی از شعر محمدرضا نقدی  آمده است:

” با تفنگش نتوانسته شکارم بکند/ رفته با مطرب و اینترنت و ساز آمده است

ناوگانش نتوانسته مهارم بکند/رفته با لُعبتک؟ چشم نواز آمده است

بمب و موشک نتوانسته بترسانندم/فیس بوک و توییتر شایعه‌ساز آمده است”.