محمدجواد لاریجانی: اعدام ریحانه جباری عادلانه بود

نویسنده

به گزارش خبرگزاری فارس٬ محمدجواد لاریجانی٬ دبیر ستاد حقوق‌بشر قوه قضاییه در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان٬ اعدام ریحانه  طباطبایی را «منطبق» با قانون و «عادلانه» خواند. وی با اشاره به این‌که «بیشتر اعدام‌ها در ایران مربوط به مواد مخدر است» تاکید کرد که «جهان غرب باید از ایران به دلیل مبارزه یکجانبه و قاطعانه با جرایم مواد مخدر٬ متشکر باشد».

لاریجانی در این گفت‌وگوی تلویزیونی درباره اعدام ریحانه جباری گفت: «متأسفانه، کمپین‌هایی که از سوی رسانه‌ها و سیاستمداران غربی شکل گرفت، جلب رضایت خانواده درجه یک مقتول را دشوار کرد. فکر می‌کنم آنچه که ایران انجام داد، کاملا مبتنی بر قانون و بر اساس روندی عادلانه بود. کار اشتباهی رخ نداد و حتی یک کشور در جهان نتوانست عنوان کند که چه ایرادی در این روند قضایی وجود داشت».

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون بازداشت جیسون رضاییان٬ خبرنگار روزنامه واشنگتن‌پست توضیح داد: «وی در اقداماتی ایفای نقش کرده که به عقیده نهادهای امنیتی ایران، اقداماتی فراتر از خبرنگاری است. ما واقعا متاسفیم که این افراد تحت عنوان خبرنگاری وارد ایران می‌شوند، اما سپس اقداماتی انجام می‌دهند که به عقیده نهادهای اطلاعاتی ما، فراتر از روزنامه‌نگاری است».

وی در ادامه با انتقاد از گزارش‌ها و عمل‌کرد احمد شهید٬ گزارش‌گر ویژه‌ سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در ایران گفت: «متأسفانه جناب گزارشگر ویژه، از همان زمان که حکم خود را دریافت کرد، از یک شبکه تلویزیونی به دیگری رفته و به اتهام‌زنی علیه ایران پرداخته است. خوب او دستکم باید در ظاهر بی‌طرفی را حفظ کند، مهم نیست که در دل او چه می‌گذرد. او باید در عمل به اصل بی‌طرفی پایبند باشد. به عنوان نمونه او تروریست‌هایی را که در حین اقدام تروریستی بازداشت شده‌اند، به عنوان حامیان حقوق بشر معرفی می‌کند. بنابراین ما چطور می‌توانیم فعالیت‌های وی را معتبر بشماریم؟ به همین جهت، ما شبهات جدی نسبت به عملکرد وی، از لحاظ حرفه‌ای و نه شخصی داریم. ما هیچ خصومت شخصی با وی نداریم».