پرش محافظه کاران از سر تورم

نویسنده

ravandsiasiiran.jpg

اسکات پیترسن


قیمت ها در ایران، از گوجه فرنگی گرفته تا اجاره خانه ، بالا رفته است. لجاجت هسته ای ‏ایران، چهار سری از تحریم های سازمان ملل و آمریکا را به همراه آورده است. اما همه اینها ‏اشرف بانو رحیمی کیا را از رای دادن به طرفداران رییس جمهور تندروی ایران- محمود ‏احمدی نژاد- باز نداشته است.


بر اساس نتایج انتخابات مجلس که جمعه گذشته برگزار شده، این زن بیوه تنها نمانده است. ‏محافظه کاران صاحب اکثریت 70 درصد از 290 کرسی مجلس شده اند. این چیزی شبیه ‏همان اکثریتی است که پیش از برگزاری انتخابات، در اختیار داشتند. ‏

علی رغم تورم پر سر و صدای 19 درصدی و رد صلاحیت تعداد زیادی از مخالفان، نتایج ‏انتخابات به محافظه کاران ایران اجازه می دهد که خود را صاحب یک مجلس مردمی بخوانند.


خانم رحیمی کیا، که پس از شهید شدن شوهرش در جنگ دهه 1980 دو فرزندش را به تنهایی ‏بزرگ کرده است، می گوید: “ما علیرغم همه مشکلات، احمدی نژاد را دوست داریم. قیمت ها ‏بالا رفته، اما من دوباره به او رای خواهم داد. او مردم را درک می کند. هرچند مردم بر ضد ‏او هستند، اما او یکی از ما است. ما انتظارات زیادی از او نداریم، اما او در حال مبارزه است ‏و همین برای ما کافی است.”


اصلاح طلبان آزادی خواه که زمانی صحنه سیاسی ایران را از اواخر دهه 1990 تا سال ‏‏2004 در دست داشتند، مدعی هستند که در روند بازگشت شان پیشرفت اتفاق افتاده است.


قبل از انتخابات، اصلاح طلبان صاحب 40 کرسی مجلس بودند و خود را برای تصاحب 10 ‏کرسی بیشتر در انتخابات روز جمعه آماده کرده بودند. آنها ضربه سختی را از رد صلاحیت ‏‏1700 نامزد خود توسط مقامات کشوری در آستانه انتخابات خوردند. ‏

عبدالله ناصری، سخنگوی ائتلاف اصلی اصلاح طلبان، گفت: “ما با افتخار اعلام می کنیم که ‏در یک انتخابات نابرابر، پیروز شده ایم. ما موفق به خراب کردن بازی مخالفانمان شدیم.”


درحالیکه محافظه کاران موقعیت خود را تحکیم کردند، اما اتحادی نزد آنها وجود ندارد. ‏صحنه برای جنگ های درون گروهی محافظه کاران در انتخابات ریاست جمهوری 2009 ‏مهیا شده است. تحلیلگران می گویند محافظه کاران کمتر تندرو، تحت رهبری مذاکره کننده ‏هسته ای سابق- علی لاریجانی- بر علیه وفاداران به احمدی نژاد موضع خواهند گرفت. ‏لاریجانی از حوزه انتخاباتی شهر مذهبی قم، برنده 70 درصد آراء شده است.


اصلاح طلبان و محافظه کاران، هر دو ادعای پیروزی در انتخابات را کرده اند. روزنامه ‏تندور کیهان با وجد و شعف نوشت که ایرانی ها بار دیگر مجلس را به اصولگراها “سپردند.” ‏روزنامه اصلاح طلب اعتماد ملی هم نکته پر امیدی را به عنوان سرتیتر برگزید: اصلاح ‏طلبان “محکم” و محافظه کاران “شکننده” بودند.


احمد توکلی، یکی از افراد بانفوذ در مرکز تحقیقات مجلس و یک نماینده محافظه کار که ‏صاحب سومین رتبه در رای گیری روز جمعه شده، می گوید: “چرا ما باید هیجان زده باشیم؟ ‏ما یک پیروزی بزرگ برای محافظه کارها بر سر سیاست هسته ای داشتیم… مردم از ‏منازعات سیاسی دوره اصلاح طلبی خاطرات بدی دارند.”


به هرحال در مورد صحت انتخابات سوالاتی پیش آمده است. گزارش شده که ناظران اصلاح ‏طلب را همزمان با شروع شمارش آراء، مجبور به ترک حوزه های رای گیری کرده اند. از ‏روزنامه نگاران نیز خواسته شد وزارت کشور را ترک کنند و این در شب شمارش آراء ‏صورت گرفته است.


یک رای دهنده اصلاح طلب بعد از مشاهده نتایج اولیه انتخابات گفت: “این یک انتخابات ‏واقعی نبود، کاملاً مهندسی شده بود. این ساختگی است و مایه تاسف است. وقتی نا امیدی مردم ‏از انتخابات شروع شود، این پایان ماجرا خواهد بود.”


امیر محبیان، سردبیر سیاسی روزنامه محافظه کار رسالت، می گوید: “رقابت میان اصلاح ‏طلبان در خارج از مجلس شکل خواهد گرفت، در حالیکه اصولگرایان در داخل مجلس به ‏رقابت و دست و پنجه نرم کردن خواهند پرداخت.” رییس جمهور ممکن است با مخالفت ‏بیشتری از سوی محافظه کاران میانه رو روبرو شود،” اما اگر اکثریت مجلس طرفدار ‏احمدی نژاد باشند، او پیشتیبانی خوبی خواهد داشت … و به هرکسی که انتقاد کند، حمله خواهد ‏کرد.“‏

با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری 2009، رقابت گرمتر خواهد شد، خصوصاً میان ‏تعدادی از محافظه کاران که در انتخابات پیشین در سال 2005 حضور داشتند. آقای محبیان ‏می گوید: “اکثر آنها فکر می کنند در لیست انتظار رییس جمهور شدن هستند. این کار را برای ‏رسیدن به یک ائتلاف خیلی مشکل می کند. احمدی نژاد از نظر ایدئولوژیک نمی تواند ائتلاف ‏با آنها را قبول کند، زیرا به نظر او، آنها لیبرال هستند.“‏


منبع: کریستین ساینس مانیتور – 17 مارس ‏