تعطیلی وبسایت منتسب به سپاه

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» تولد با "فتنه ۸۸" ؛ پایان پس از هشدار

یکی از وبسایت‌های منتسب به سپاه و بسیج که رویکردی امنیتی و تندروانه داشت، مدعی شده که کار خود را “به دلیل برخی فشارها” تعطیل می‌کند. تعطیلی وبسایت “ندای انقلاب” تنها چند روز پس از تذکر مجدد نماینده رهبری در سپاه به رسانه‌های این نهاد نظامی صورت گرفته اما مشخص نیست دقیقا چه ارتباطی میان این تذکر و تعطیلی سایت وجود دارد و فشارهای وارد، به چه شکل و از سوی چه افراد یا مراجعی اعمال شده است.

ندای انقلاب در توضیح تعطیلی، رویکرد خود را “رصد و مقابله با فعالیت‌های جریانات معاند و ضد انقلاب، فتنه گر، ساختارشکن، انحرافی و فرق ضاله و نیز معرفی و حمایت از جریانات ارزشی همسو با آرمان‌های بلند انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی” معرفی کرده است. این وبسایت مدعی است که به دلیل “ اثرگذاری روزافزون اخبار و گزارشات”، از سوی “برخی افراد” فشارهایی اعمال شده تا درنتیجه ندای انقلاب، تصمیم به توقف فعالیت بگیرد.

به بیان دست‌اندرکاران این وبسایت امنیتی، تولد ندای انقلاب در زمان “ شعله‌ور شدن فتنه آمریکایی-اسرائیلی ۸۸” و به منظور “تنویر افکارعمومی و بصیرت‌افزایی در آن فضای فتنه‌گون”  و ماموریت آن”جریان یابی، خنثی سازی و جریان‌سازی خبری علیه جریانات و گروه‌های معاند و زاویه دار از انقلاب اسلامی” بوده است.

این جزو معدود مواردی است که رسانه‌هایی از این دست به صراحت  ماموریت امنیتی خود را علنی می‌کنند. پرونده‌سازی و ایراد اتهام به روزنامه‌نگاران داخل و خارج از کشور، یکی از محورهای اصلی فعالیت ندای انقلاب بود که از جمله موارد اخیر آن، وارد کردن اتهامات امنیتی به صبا آذرپیک، خبرنگار زندانی است.

خبر تعطیلی این وبسایت به طور گسترده از سوی دیگر وبسایت‌های منتسب به نهادهای نظامی پوشش داده شده است. همزمان وبسایت میدان ۷۲، رسانه حامیان محمود احمدی‌نژاد نیز گزارش داده که “سایت ندای انقلاب در دولت دهم جزو دسته سایت‌هایی بوده که بدون هیچ مانع و فشاری به تهمت پراکنی علیه دولت گذشته می‌پرداخته است. اما اکنون با تغییر دولت و فشار برخی افراد که اسمی از آنها نیاورده است به فعالیت رسانه‌ای خود پایان می‌دهد.” این وبسایت همچنین از تعطیلی قریب‌الوقوع روزنامه وطن‌امروز به دلیل “بی‌پولی” خبر داده است.

 

تذکرات بی‌سابقه به رسانه‌های بسیج و سپاه

وقتی انتقاد نماینده ولی فقیه در سپاه از رسانه‌های وابسته به این نیرو، ضمیمه هشدار سرلشکر فیروزآبادی به رسانه‌های مرتبط با نیروهای مسلح شد، یک علامت سئوال بزرگ شکل گرفت: آیا پای دستوری از بالا برای حمایت از دولت و یا عدم انتقاد از آن درمیان است و یا این صرفا نمایشی است برای فاصله‌گذاری میان رسانه‌های تندروی مخالف دولت با نیروهای نظامی؟ حالا اگر تعطیلی وبسایت ندای انقلاب را هم در ادامه این هشدارها بدانیم، می‌شود احتمال اول را جدی‌تر گرفت.

هرچند تعداد و نوع وابستگی رسانه‌های پرتعداد منتسب به سپاه و بسیج مبهم است ـ رسانه‌هایی که به قول سخنگوی سپاه برای کمک به فضای فرهنگی و مقابله با جنگ نرم دشمن تاسیس شده ـ اما تا سطح خبرگزاری‌هایی مثل فارس و مجتمع‌های رسانه‌ای و حتی تدارک راه‌اندازی شبکه تلویزیونی و تلویزیون اینترنتی هم گسترش یافته است.   

از سوی دیگر نیروهای نظامی جز در مواردی که رسانه‌ای به طور مشخص متعلق به‌ آن‌هاست ـ-مانند روزنامه جوان-ـ سخنی درباره رسانه‌های وابسته به خود نمی‌گویند. تنها استثنا در این زمینه محمود احمدی‌نژاد بود که در سال‌های پایانی دوران ریاست‌جمهوری خود و زمانی که اختلاف‌های وی با سپاه پاسداران و رسانه‌های نزدیک به این نهاد،‌ علنی شده بود، از فارس به عنوان خبرگزاری نزدیک به سپاه پاسداران یاد کرد. چند سال پیش نیز سایت تابناک، متعلق به محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشته بود که بودجه خبرگزاری فارس توسط بخش فرهنگی سپاه پاسداران تامین می‌شود.

 

وطن امروز، یکی دیگر از امنیتی‌های رو به پایان؟

وطن امروز که به صاحب‌امتیازی مهرداد بذرپاش، نماینده مجلس و از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد منتشر می‌شود، در آستانه و پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، یکی از تندروترین رسانه‌های حامی دولت در حمله به جنبش سبز و چهره‌های سیاسی و مدنی حامی آن، و همچنین رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران منتقد داخل و خارج از کشور بود. این روزنامه تابستان سال گذشته، پایان انتشار خود را به دلیل مسائل مالی اعلام کرد که از سوی تحلیلگران، به قطع کمک‌های دولتی به این روزنامه تعبیر شد. اما دور جدید انتشار این نشریه از روز شنبه، ۱۱ آبان آغاز شد و سردبیر وطن امروز در بیان “اولویت‌های وطن” نوشت: “در سیاست داخلی از نظر ما مهم‌ترین مساله کماکان موضوع حوادث سال ۸۸ است؛ یک انتخابات با رکورد مشارکت ۴۰ میلیون ایرانی ( ۸۵ درصد، ۱۲درصد بیش از انتخابات امسال)، با شور و حرارت هواداران، در کمال آزادی، در اوج لذت و هیجان دموکراسی ناگهان با ادعای یک دیوانه متوهم و حمایت آقایان هاشمی و خاتمی تبدیل به یک صحنه تلخ تاریخی می‌شود که تبعات منفی سنگینی برای کشور در پی می‌آورد که مهم‌ترین آن اعمال تحریم‌های سنگین خارجی در سایه آشوب داخلی است. اکنون چه کسی جوابگوی این ادعاست؟ چه کسی از این آقایان حاضر است درباره ادعای تقلب سخنی بگوید؟ […]آبروی یک کشور با یک ادعای دروغ و آشوب ضمیمه آن در ابعاد جهانی ریخته شد، تحریم‌ها شدت گرفت، برای دشمن فرصت‌سازی شد، دانشمندان هسته‌ای ترور شدند، هزینه‌ها داده شد… حالا شتر دیدی ندیدی؟!”

محمد آخوندی، از دوستان نزدیک بذرپاش و محمد علی‌آبادی، مدیر مسئولی این روزنامه را برعهده دارد و حسین قدیانی، روزنامه‌نگاران افراطی از چهره‌های شاخص حاضر در این روزنامه است. او در سرمقاله آخر دور پیشین انتشار، مدعی شده بود که استقلال روزنامه وطن امروز از جریان‌های سیاسی ایران باعث تعطیلی آن شده است و به حضور در “کف خیابان” در سال ۸۸ برای “دفاع از رای ۴۰ میلیونی ملت نستوه ایران” و رفتن “تا پای جان و جانبازی” اشاره کرده بود.

خبر وبسایت میدان۷۲ درباره تعطیلی وطن‌امروز در هیچ منبع دیگری نیامده و بعید نیست که  نادرست باشد. این روزنامه در حال حاضر یکی از مهم‌ترین تریبون‌های انتقاد و مخالفت با دولت است و در نشست خبری اخیر رییس‌جمهوری هم حضور نداشت. وطن امروز در این مورد نوشت که دلیل عدم دعوت از خبرنگار این روزنامه از سوی دفتر ارتباطات ریاست‌جمهوری، “کمبود فضا” عنوان شده است: “ این در حالی است که رسانه‌های همسو با دولت و حتی رسانه‌های خارجی فضای کافی برای حضور در اینگونه جلسات را داشته اند و این فضا تنها برای “وطن امروز” کافی نبوده است! …اینگونه رفتارها تنها شائبه حذف رسانه‌های منتقد از حضور در نشست های خبری دولت را پررنگ‌تر خواهد کرد و با مشی و شعار دولت تدبیر و امید و ادعای آزادی منتقدان تفاوت معناداری دارد.”

البته وطن‌امروز با وجود رویکرد امنیتی ، به سپاه و بسیج منتسب نبوده است ولی شاید قطع کمک‌های دولتی آنها را دچار مشکل وبسایت‌های امنیتی مثل ندای انقلاب کرده باشد.فته می شود بعید نیست  مشکل مالی و یا دستور از بالا، باز هم از شمار رسانه‌‌های پرشمار امنیتی کم کند.