دادستان دروغ گفت؛ مرعشی بازداشت شد

لیلا طیری
لیلا طیری

» آخرین اخبار زندانیان سیاسی و مطبوعاتی

در حالیکه بازداشت و صدور احکام سنگین برای فعالان سیاسی، مطبوعاتی و مدنی ایران همچنان ادامه دارد مهدی کروبی هشدار داد که “ادامه بازداشت و حبس فعالان سیاسی و مدنی، منجر به گسترش بحران در جمهوری اسلامی خواهد شد”.همزمان به رغم وعده دادستان تهران،حسین مرعشی بازداشت و روانه زندان شد.

براساس گزارش وب سایت سحام نیوز، ارگان رسانه ای حزب اعتماد ملی، کروبی در دیدار با خانواده عمادالدین باقی، خواستار آزادی همه زندانیان پس از انتخابات 22 خرداد شده  و تاکید کرده است که “حاکمیت، باید در مورد وضعیت فعالان سیاسی زندانی، چاره‌ای  پیدا کند”.

عمادالدین باقی قرار بود با قرار وثیقه قبل از تحویل سال نو آزاد شوداما با دستور دادستان از آزادی او ممانعت به عمل آمد. حکم آزادی عمادالدین باقی به شعبه اجرای احکام ارسال شده بود اما در آخرین لحظات دادستان تهران مانع از آزادی او شد و تا بدانجا پیش رفت که خبر ممانعت از آزادی وی را نیمه شب از زینک روزنامه بهار در چاپخانه، حذف کرد.

خانواده باقی نیز به شدت تحت فشار هستند که در این زمینه اظهار نظری نکنند و مصاحبه ای انجام ندهند. با این حال فاطمه کمالی احمدسرایی، همسر عماددالدین باقی در دیدار با کروبی گفته است که: “ما نمی دانیم چه کسی یا کسانی با آزادی باقی مخالفت می کنند. ممکن است برخی زاویه دیدهای فردی و شخصی و سلیقه ای با آزادی باقی مخالف باشند اما با توجه به نظر رسمی بازپرس به عنوان مسوول حقوقی پرونده و کارشناس به عنوان مسوول امنیتی پرونده امیدواریم قانون بر سلیقه حاکم و باقی آزاد شود”.

وی افزوده است: “از آزادی باقی مهم تر سلامت وی است. در دوره قبلی زندان که باقی به دلیل نگهداری در شرایط نا مناسب بند ۲۰۹ دچار صدمه جسمی شد پزشکان مورد اعتماد وزارت اطلاعات گفته بودند هر یک روز بازداشت باقی بیماری او را خطرناک تر می کند چراکه فشار روحی و محیط استرس زا عامل تشدید کننده بیماری باقی است”.

 

بازداشت مرعشی و خلف وعده دادستان

حسین مرعشی روز گذشته در حالی بازداشت شد که با درخواست او برای تمدید مرخصی اش به مدت 24 ساعت موافقت شده بود.

به گزارش خبرنگار”روز” حسین مرعشی روز 28 اسفند ماه با عنوان اجرای حکم یک سال زندان بازداشت اما دو روز بعد برای مرخصی نوروزی آزاد شد. خانواده آقای مرعشی به “روز” گفته اند که روز گذشته مرخصی آقای مرعشی پایان می پذیرفت اما او به دلیل زایمان دخترش درخواست تمدید مرخصی برای 24 ساعت را داده بود تا کودک دخترش را ببیند و مورد موافقت قرار گرفته بود.

براساس این گزارش، دیروز از دفتر دادستانی به آقای مرعشی زنگ زده و از او خواسته بودند که به دفتر دادستان مراجعه کند چون دادستان میخواهد او را ببیند و در پی همین مراجعه در حالی او را بازداشت کردند که با تمدید مرخصی او موافقت شده بود.

به گفته خانواده آقای مرعشی، پس از مراجعه او به دفتر دادستانی به خانواده او زنگ زده و گفته بودند که نیم ساعت دیگر به زندان اوین مراجعه کنید تا وسایل شخصی آقای مرعشی را تحویل بگیرید. خانواده این فعال سیاسی نیز وسایل شخصی برای استفاده در زندان را برای او برده بودند اما از تحویل آنها جلوگیری شده است.

براساس این گزارش هنوز مشخص نیست سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در کدام بند به سر می برد. او در بازداشت 28 اسفند در بند 240 زندانی بوده است. همزمان اعلام شده پرونده اتهامی حسن لاهوتی اشکوری (فرزند فائزه هاشمی) نیز پس از تکمیل تحقیقات، با صدور کیفرخواست به اتهام ارتکاب جرایم امنیتی به دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارسال شده است.

 

آزادی یک حقوقدان

مختار زارعی، حقوقدان و فعال مدنی کرد بعد از ۸۰ روز زندان، روز گذشته آزاد شد. صالح نیکبخت، وکیل زارعی در گفت وگو با  ایلنا اظهار داشت: “مختار زارعی که در ۲۴ دی‌ماه سال گذشته در جریان سالروز فوت ابراهیم لطف‌اللهی (دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور سنندج) بازداشت شده بود، ظهر امروز با قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی آزاد شد.”

به گفته نیکبخت اتهام زارعی تبلیغ علیه نظام عنوان شده است.

 

محمد نوریزاد، امروز در دادگاه

محمد نوری زاد، نویسنده و کارگردانی که از تاریخ ۲۹ آذر در بازداشت به سر می برد امروز به دادگاه می رود. فاطمه ملکی، همسر محمد نوری زاد در دیداری که روز گذشته در دادگاه انقلاب با قاضی پرونده وی داشت، مطلع شد دادگاه محمد نوری زاد، امروز(دوشنبه ۱۶ فروردین ماه) برگزار می شود.

خانواده ی وی امیدوارند بتوانند بعد از صد و هفت روز در دادگاه با محمد نوری زاد ملاقات کنند.

همسر نوری زاد پیش از این اعلام کرده بود پرونده نوری زاد مختص همان سه، چهار نامه ایست که او نوشته است.

محمد نوری زاد، بعد از انتخابات ریاست جمهوری، سه نامه برای رهبر جمهوری اسلامی نوشت و در آنها به اتفاق هایی که در جامعه به نام اسلام انجام می شود اشاره و گلایه های خود را مطرح کرد. این نامه ها در وبلاگ شخصی اش منتشر شد.

نوری زاد بعد از ۱۰۷ روز بازداشت تاکنون هیچ ملاقاتی با خانواده  خود نداشته و تنها اوایل فروردین تماس تلفنی کوتاهی با خانواده اش داشته است.

 

عدم همکاری احسان محرابی با وزارت اطلاعات

وضعیت احسان مهرابی، خبرنگار بازداشت شده روزنامه فرهیختگان همچنان نامشخص است. در حالی که نزدیک به یک ماه از صدور قرار کفالت برای آزادی احسان مهرابی، خبرنگار پارلمانی فرهیختگان می گذرد او همچنان در سلول انفرادی به سر می برد و هیچیک از مراجع قانونی از جمله دادستانی، دادسرای اوین، وزارت اطلاعات تاکنون به خانواده وی پاسخ دقیق و روشنی نداده اند .تنها گفته اند که وی با وزارت اطلاعات همکاری نمی کند.

براساس گزارش سایت کلمه، خانواده وی بارها در نامه های متعدد از مسئولین مختلف در خواست تسریع در پرونده احسان مهرابی را کرده اند. پیش از تعطیلات نوروز هم خانواده مهرابی در نامه ای خطاب به علی لاریجانی خواستار پیگیری وضعیت این خبرنگار پارلمانی شدند اما تاکنون این تلاش ها نتیجه ای نداشته است.

 

یازده سال زندان برای ابوالفضل عابدینی

ابوالفضل عابدینی نصر، فعال حقوق بشر از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اهواز به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. به گزارش هرانا، شعبه یکم دادگاه انقلاب اهواز ابوالفضل عابدینی از مسئولین سابق مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران را به اتهامات ارتباط با دول متخاصم (۵ سال)، عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر درایران (۵ سال) و تبلیغ علیه نظام از طریق مصاحبه با رسانه های بیگانه (۱ سال) و در مجموع به ۱۱ سال حبس تعزیری محکوم نمود.

یکی از استنادات دادستان در خصوص اتهام عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران کارت ویزیت عابدینی با عنوان “مسئول روابط عمومی مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران” است که ضمیمه پرونده شده بود.

حکم زندان ابوالفضل عابدینی اواخر اسفندماه ۱۳۸۸ صادر شده و۹ فروردین ماه امسال به محمد اولیایی فرد وکیل او ابلاغ شد.این حکم مربوط به پرونده پیشین عابدینی است که به بازداشت وی در تیرماه سال گذشته ۱۳۸۸ و آزادی با قید وثیقه ۳۰۰ میلیونی در آبان ماه همان سال منجر شد.

 

بابک خرمدین تحت فشار

سید حسن رونقی دانشجو و وبلاگ نویس از 22 آذر ماه همچنان در بند 2 الف سپاه در سلول انفرادی و در شرایط بدی به سر می برد. به گزارش “تا آزادی زندانیان سبز” او از هنگام بازداشت تاکنون تنها یکبار با خانواده خود ملاقات کرده و تحت فشار شدید جسمی و روحی برای اعتراف تلویزیونی است. خانواده ی این وبلاگ نویس که با اسم مستعار بابک خرمدین به وبلاگ نویسی مشغول بوده است، در شهرستان ملکان آذربایجان شرقی زندگی می کنند و تحت فشار شدید اطلاعات این استان، از انجام هر گونه مصاحبه درباره وضعیت وخیم فرزند خود منع شده اند.