سورنا هاشمی آزاد شد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تمدید بازداشت کاوه کرمانشاهی

سورنا هاشمی، عضو دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه های ایران، روز گذشته با قرار وثیقه آزاد شد. سورنا هاشمی که از یازدهم دی ماه سال گذشته و در جریان سفر به ارومیه به همراه علیرضا فیروزی بازداشت شده بود، بعدازظهر یکشنبه پس از گذراندن بیش از سه ماه بازداشت در بند 209 زندان اوین آزاد شد.

آزادی این فعال دانشجویی دانشگاه زنجان در حالی صورت می گیرد که دستگاه های امنیتی و قضایی تا آخرین روزهای سال گذشته هرگونه بازداشت وی و علیرضا فیروزی را انکار می کردند و خانواده های این دو فعال دانشجویی در بی خبری مطلق از فرزندانشان به سر می بردند.

گفتنی است هنوز از وضعیت پرونده علیرضا فیروزی اطلاعی در دست نیست و بنا بر پرونده سازی صورت گرفته از سوی رسانه های وابسته به نهادهای امنیتی، ادامه ی بازداشت او به پرونده ی فعالان حقوق بشر دستگیر شده مرتبط است. آن گونه که “ادوارنیوز” گزارش داده، دادگاه این فعال دانشجویی نیز روز 31 فروردین برگزار خواهد شد.

 

شورای دفاع از حق تحصیل: برگزاری دادگاه مهدیه گلرو

دادگاه مهدیه گلرو، فعال دانشجویی و از اعضای شورای دفاع از حق تحصیل بدون اطلاع و حضور وکیل وی برگزار شد.

شعبه 26 دادگاه انقلاب، اتهامات این فعال دانشجویی را “تبلیغ علیه نظام”، “تجمع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” و “ارتباط و همکاری با منافقین[سازمان مجاهدین خلق]” عنوان کرده است.

دادگاه در حالی گلرو را به همکاری با سازمان مجاهدین متهم کرده که وی بارها این مساله راتکذیب کرده است. برخی منابع اعلام کرده اند که در دادگاه اجازه دفاع به مهدیه گلرو برای دفاع از این اتهام داده نشد.

پیش از این ضیا نبوی و مجید دری، دو عضو دیگر شورای دفاع از حق تحصیل که به ترتیب به 15 و 11 سال زندان محکوم شده اند، نیز بااتهام مشابهی مواجه شدند که این اتهام را از اساس کذب دانستند.

برخی منابع پیش ازاین خبر داده بودند که دادگاه، تمامی اعضای شورای دفاع از حق تحصیل را به ارتباط با سازمان مجاهدین خلق، متهم کرده است. وحید لعلی‌پور همسر مهدیه گلرو نیز، شیوه برگزاری دادگاه همسرش را بسیار “شبیه” دادگاه ضیاء نبوی و مجید دری دانست.

مهدیه گلرو، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه علامه و عضو شورای دفاع از حق تحصیل، در تاریخ ۱۲ آذرماه به همراه همسرش در منزل شخصی‌شان بازداشت شدند. وی سال گذشته نیز پس از تحصن چهار روزه در اعتراض به محرومیت از تحصیل، در دانشگاه علامه بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

همسر گلرو ـ وحید لعلی پور ـ در حالی بازداشت شده بود که هیچ نوع فعالیت سیاسی نداشت. بازجویان به مهدیه گلرو اعلام کرده بودند شرط آزادی همسرش، همکاری با آن هاست.

 در حال حاضر ضیاء نبوی، مجید دری، شیوا نظرآهاری، پیمان عارف و مهدیه گلرو اعضای دربند شورای دفاع از حق تحصیل هستند.

 

تمدید قرار بازداشت

قاضی پرونده کاوه قاسمی کرمانشاهی، قرار بازداشت وی را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد.

قاضی، در پاسخ به وکیل و مادر کاوه کرمانشاهی در مورد علت تمدید قرار بازداشت گفته است: “پرونده وی هنوز نیاز به بررسی دارد و بازجویی از وی به اتمام نرسیده است.”

گفتنی است کاوه کرمانشاهی جهت تفهیم اتهام در دادگاه حضور نداشت و قاضی بدون حضور این فعال حقوق بشر، اتهام وی را “فعالیت تبلیغی علیه نظام” اعلام کرد.

درخواست مادر کاوه کرمانشاهی برای ملاقات با فرزندش هم مورد موافقت قرار نگرفته است. پیش از عید نوروز قاضی پرونده دو نامه در راستای موافقت با این تقاضا جهت ارائه به وزارت اطلاعات به خانواده او داده بود اما تا این لحظه هیچگونه پاسخی به این نامه ها داده نشده است.

فرنگیس داوودی، مادر کاوه کرمانشاهی، تنها یک بار در ۱۱ اسفند موفق به ملاقات با فرزندش شده و درخواستهای مکرر وی با مخالفت مسئولان دادگاه انقلاب روبرو شده است.

کاوه قاسمی کرمانشاهی ۱۴ بهمن ماه طی یورش ۷ نیروی امنیتی به منزلش در کرمانشاه بازداشت شد. وی روزنامه نگار، فعال حقوق بشر و سخنگوی سازمان دیده بان حقوق بشر کردستان است.

او همچنین از اعضای کمپین یک میلیون امضا در کرمانشاه، عضو انجمن منحل شده ژیار و نیز از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت است.

 

دانشگاه نوشیروانی بابل: محرومیت از تحصیل

در پی برگزاری جلسه ی بحث و راهپیمائی اعتراضی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای بدرقه ی ایمان صدیقی (دبیر سیاسی سابق انجمن اسلامی دانشگاه) و محسن برزگر ( دبیر فرهنگی سابق انجمن اسلامی دانشگاه) در راه زندان، کمیته انضباطی دانشگاه احکامی سنگین برای پنج دانشجوی این دانشگاه صادر کرد.

به گزارش منابع دانشجویی، احکام صادره به این شرح است:جلال الدین صادقی: یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات/ محمد عسگری: یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات/ معین اسلامی جم (دبیر تشکیلات سابق انجمن اسلامی دانشگاه): یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات/ فرشید ستاری فر: یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات/ محمد علمی (عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه): یک ترم محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات.

این دانشجویان علاوه بر حکم صادره از سوی کمیته انضباطی دانشگاه به دستور قربانی، رئیس حراست دانشگاه ممنوع الورود به دانشگاه شده اند و این حکم قبل از پایان زمان تجدید نظر به اجرا در آمده است.

گفتنی است اتهام این دانشجویان حضور در مراسمی است که در اسفند ماه سال گذشته از سوی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی برای بدرقه دو دانشجوی این دانشگاه (محسن برزگر و ایمان صدیقی که به 10 ماه حبس تعزیری و اسال محرومیت از تحصیل محکوم شدند ) بوده است.

همچنین بنا به اخبار منتشر شده، محسن برزگر دانشجوی دانشگاه نوشیروانی بابل که از هفته ی گذشته دوره ی محکومیت تعزیری خود را در زندان بابل می گذراند، توسط زندانیان عادی این زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. بنا بر گزارش ها افسر نگهبان بند و جمعی از زندانبانان ناظر این صحنه بوده اما بدون هرگونه عکس العملی اجازه ی ضرب و شتم این دانشجو را داده اند. به گفته منبع یاد شده این امر تائید کننده ی دستور اداره اطلاعات شهرستان بابل مبنی بر آزار و اذیت این دانشجویان در زندان است.

 

دانشگاه فردوسی مشهد: شش ماه بازداشت بدون دادگاه

افتخار برزگریان، دانشجوی محروم از تحصیل دانشگاه فردوسی مشهد و رییس ستاد دانشجویی مهدی کروبی در مشهد بیش از 6 ماه است که در زندان مرکزی مشهد در بند جرایم جنایی در حبس به سر می برد .افتخار برزگریان علی رغم تبدیل قرار بازداشتش به قرار وثیقه ده میلیونی و تامین آن، با اصرار قاضی حیدری بازپرس دادسرای انقلاب مشهد به صورتی غیرقانونی همچنان زندانی است.